Nekromanti Rimlig prisnivå för illustrationer

NilsK

Ligist
Hejsan,

Tänkte i rent vetenskapligt syfte höra mig för vad man, mellan tummen och pekfingret, kan föväntas hosta upp för en proffsig illustration i följande klasser:

Färg, helsida, hyfsat detaljerad (för omslag).

Färg, halvsida (tänk illosen till MUA-artikeln i nya Fenix)

S/V. halvsida

SLP-porträtt

Någon som har koll? Nu menar jag riktigt bra kvalitet på bilderna, tänk Järnringen eller Riotminds.

KamiFisk

Hero
Skall testa att göra ett slp porträtt åt dig, vilken setting vill du ha och vilken stil på porträttet realism ?.
Så kan vi se om kvalitén duger så vet jag på ett ungefär vilka jag kan rekommendera och priser. =P

NilsK

Ligist
Tack för erbjudandet McFisk men jag är inte ute efter något i skrivande stund så gör inget åt mig. Är som sagt bara intresserad av att veta prisnivån för etablerade illustratörer på ett ungefär.

KamiFisk

Hero
=P
Erbjudandet var mer för en chans att utveckla mig själv gratis och få lite feedback på sitt verk.

tull

Hero
McFisk said:
=P
Erbjudandet var mer för en chans att utveckla mig själv gratis och få lite feedback på sitt verk.
Du får gära göra ett slp porträtt på en sagolik rovriddare

Arfert

Facit
Det där är svårt att säga, det har mer att göra med huruvida illustratören i fråga är känd och etablerad, inte hur BRA hon/han tecknar.

Och dessutom med var bilden ska produceras, om den ska friköpas osv.

...men ungefär:

Färg, helsida, hyfsat detaljerad (för omslag): Femsiffrigt.

Färg, halvsida (tänk illosen till MUA-artikeln i nya Fenix): Fyrsiffrigt.

S/V. halvsida: Tre- eller fyrsiffrigt.

SLP-porträtt: Tresiffrigt.

Om vi snackar snubbar som Bonner, Tapia, Bergting etc.

Sen kan man ju kompispriser ibland, men det är en annan sak.

NilsK

Ligist
Tackar! Tänker väl kanske egentligen på en nivå under herrar som Berting och Bonner. Dvs lite nyare förmågor som är "på gång". Men bra info.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lord Hubba said:
Tackar! Tänker väl kanske egentligen på en nivå under herrar som Berting och Bonner. Dvs lite nyare förmågor som är "på gång". Men bra info.
Då varierar det kraftigt. Jag fick sjuk rabatt på en bild Tempelhand fixar till Midnatt - helsida, färg. 2500:-.

Till Evolutionens Barn använde jag hyfsat okända men mycket kompetenta förmågor. Där betalade jag väldigt lagom med pengar, har för mig att den största klumpen var nånstans kring 1500-2000 eller nåt, och det gällde typ 10 bilder, blandat färg och svartvitt. Och då ingick fullständiga rättigheter sedan, så att jag kunde göra spelet helt "fritt".

Arfert

Facit
...det var nog nån slags rejält "kompispris".. sen, även om Tempelhand är duktig, så är han inte lika kommersiellt gångbar som Tapia och Bonner. De kan ta högre priser.

2500:- för en färgillustration var i alla fall sjukt billigt, går man till RITHUSET eller nån annan proffsagentur och betalar marknadspriser så sticker priserna snabbt iväg till det mångdubbla.

krank

Arfert said:
...det var nog nån slags rejält "kompispris".. sen, även om Tempelhand är duktig, så är han inte lika kommersiellt gångbar som Tapia och Bonner. De kan ta högre priser.

2500:- för en färgillustration var i alla fall sjukt billigt, går man till RITHUSET eller nån annan proffsagentur och betalar marknadspriser så sticker priserna snabbt iväg till det mångdubbla.
Ja, det var därför jag svarade just på meddelandet där Lord Hubba sade sig vara intresserad av "steget nedanför". Samt skrev "sjuk rabatt". =)

Hoppas inte du tänker ta marknadsmässiga priser för eventuella illustrationer till MIDNATT, för då lär jag få illustrera spelet själv =)

MrG

Swashbuckler
Appropå Arferts priser, finns det sånna pengar i rollspelsbranschen i Sverige? Jag har inte träffat på någon som har direkt betalt för det och vad jag hade förstått så pröjsar vanligtvis Fenix sina författare typ 0 kronor så skulle vara märkligt om de betalade illustratörerna. Fast det kanske bara har varit elaka rykten.

Över lag är annars frågan för illustratörer (och alla kreativa yrken; vad kan jag få? Och sedan prutar man uppåt. Sedan skiljer det sig mycket om vad det ska vara till också, rätt mycket. Många som ger råd ger också väldigt höga råd, så vill du ha bäst råd ska du fråga en som sålt sina bilder.

Och vice versa, vill du köpa in ska du först fråga vad de begär, sedan antingen dumpa dem för att de kommer med orimliga krav eller pruta ned priset. Jag tror det finns mer som vill sälja bilder än köpare så det borde vara billigt.

-Gunnar (föreläsare om portfolios i jobbsökarsyfte)

krank

MrG said:
Och vice versa, vill du köpa in ska du först fråga vad de begär, sedan antingen dumpa dem för att de kommer med orimliga krav eller pruta ned priset. Jag tror det finns mer som vill sälja bilder än köpare så det borde vara billigt.
Min begränsade erfarenhet säger dessutom att illustratörer tar viss hänsyn till vad det är för en typ som vill ha bilden, och till vad - man tar mer från företag än privatpersoner, och så. Vilket givetvis är helt i sin ordning.

solvebring

Superhero
Det där är svårt att säga, det har mer att göra med huruvida illustratören i fråga är känd och etablerad, inte hur BRA hon/han tecknar.
Indeed, sedan får man ju inte glömma tekniken i fråga. En blyerts eller en enkel tuschteckning kostar klart mindre än en detaljerad akvarell eller för att inte ta akryl, vilket jag just vill minnas att Tapias färgillustrationer ofta är gjorda i.

Vill inte veta vad Bonners målningar går lös på.

solvebring

Superhero
Min begränsade erfarenhet säger dessutom att illustratörer tar viss hänsyn till vad det är för en typ som vill ha bilden, och till vad - man tar mer från företag än privatpersoner, och så. Vilket givetvis är helt i sin ordning.
Mja, visst företag har mer pengar dock väger just chansen att synas mer hos ett företag upp ganska mycket också vilket inte alltid betyder att man gör det för pengarna.

solvebring

Superhero
och vad jag hade förstått så pröjsar vanligtvis Fenix sina författare typ 0 kronor så skulle vara märkligt om de betalade illustratörerna.
Fenix omslag är väl dessutom oftast färiga prylar plockade från andra prylar som relaterar till numrets innehåll. Det är sällan, vad jag förstått, som de verkligen beställt en bild på det sättet om man säger så.
Inget jag vet för säkert utan något jag antar just för att det oftast står - brukar inte Tove säga det i förorden(?) - varför man valt det omslag man valt och varifrån det kommer.

Arfert

Facit
krank said:
MrG said:
Ja, en del av prissättningen handlar om spridningen av bilderna. En bild som ska användas i en reklamkampanj för ett mobilmärke är såklart betydligt dyrare än en som ska användas på en bok som trycks i några hundra ex. Oberoende av hur mycket tid som lades ner vid skapadet av bilden ifråga.

Ekorren

Warrior
Arfert said:

Jag skulle säga att det är på tok för dyrt. Går du in på deviantart hittar du en hel del skickliga illustratörer som säljer "comissions" (ibland även till kommersiella produkter som rollspel) tokbilligt. En snygg cover kan man få för en tusenlapp. Svartvita illustrationer för några hundringar. Ska själv ta kontakt med en manga artist där som säljer comissions och erbjuda dubbla priset för ett omslag till Astral än vad hon vill ha (det är ändå billigare än 2500 kr och grymt professionellt gjort).

Arfert

Facit
Jag råkar veta att de "namnkunniga" knappast är gratis för rollspelsjobb. Men priserna är såklart en förhandlingsfråga, jag vet inte vad den aktuella prislistan är. Men räkna med minst ett antal tusen för en färgbild. Och Bonner är nog dyr även när han är billig.

Arfert

Facit
...då är det fråga om duktiga tecknare som dock inte LEVER på att illustrera, och därför kan dumpa priserna. Som gör det för self-promotion eller nåt. För att kunna leva på det måste man ligga på (i Sverige)ett timpris på trehundra spänn minst. Och då har man inte fett.