Nekromanti Ringbrynjor?

happypuppie2

Veteran
När man sticker en kille med en dolk, (storkniv) och dolken penetrerar killen som bär ringbrynja, desto mer skadda killen tar, desto längre in penetrerar dolken, eller? Då e det så, det går ju inte att petnetrera så fet menar jag, för ringbrynjans ringar kanske bara är max 2 cm breda. Om man får en sådandär mafig 4skadors träff, då dolken går LÅNGT in, bör inte man slå skadan mot bryt värde för att se om ringen håller, annars går ju ringen sönder, eller hur? Efter ettt tag om man fightas mycket med killar med dolkar och man har ringbrynja så bör ringbrynjan gå sönder, eller hur?
Då e det så, skulle man kunna köpa specialdesignade ringbrynjor med ringar som typ är 0,5 cm breda, mycket arbete men ingen dolk penetrerar LÅNGT in is så fall, utan man får endast bara så rispar, och max några cm stål i sig, eller hur?

Är detta logiskt?/images/icons/clever.gif

Perenna

Swordsman
Om man får en sådandär mafig 4skadors träff, då dolken går LÅNGT in, bör inte man slå skadan mot bryt värde för att se om ringen håller, annars går ju ringen sönder, eller hur? Efter ettt tag om man fightas mycket med killar med dolkar och man har ringbrynja så bör ringbrynjan gå sönder, eller hur?

Ja, och det är ju precis vad reglerna säger att den gör?

Då e det så, skulle man kunna köpa specialdesignade ringbrynjor med ringar som typ är 0,5 cm breda, mycket arbete men ingen dolk penetrerar LÅNGT in is så fall, utan man får endast bara så rispar, och max några cm stål i sig, eller hur?

Nu är ju ringarna redan i grunden så små att dolken inte skall komma igenom hålen. Men visst, vill Du förminska ringarna ännu mer, så får Du fler ringar och mer metall på kroppen. Det gör att vikten borde öka en hel del...

...och jo, genom att förminska ringarna ökar Du förmodligen skyddsvärdet en aning, men dolken kan ändå penetrera rustningen och orsaka mer än en rispa...

Krille

Super Moderator
"Då e det så, det går ju inte att petnetrera så fet menar jag, för ringbrynjans ringar kanske bara är max 2 cm breda. Om man får en sådandär mafig 4skadors träff, då dolken går LÅNGT in, bör inte man slå skadan mot bryt värde för att se om ringen håller, annars går ju ringen sönder, eller hur?"

För det första, det krävs inte så mycket kraft för att bryta upp en halvmillimeters nit i en encentimetersring. För det andra, ett sådant litet hål märks inte mot ringbrynjans totala absorbtionsförmåga: det finns omkring 40 000 ringar till, och en hit eller dit... För det tredje, reglerna för bryt kan appliceras även på ringbrynjor om skada inträffar.

happypuppie2

Veteran
Men vad händer när man miskar BRYTvärdet? Har hugget orsakat hemsktmycket ringförlust då eller? Och vad är det som händer när BRYTvärdet går ner till 0, har man huggit sönder rustningen då?/images/icons/crazy.gif

happypuppie2

Veteran
Men vad händer när man miskar BRYTvärdet? Har hugget orsakat hemsktmycket ringförlust då eller? Och vad är det som händer när BRYTvärdet går ner till 0, har man huggit sönder rustningen då?/images/icons/crazy.gif

Skäggmisslan

Veteran
Det ska ju vara ett realistiskt rollspel men hur långt ska man krångla till det innan folk slutar spela?

visst det må vara ganska logiskt men det skulle krångla till ett redan långdraget stridsystem mer än det redan är.

Skäggmisslan

happypuppie2

Veteran
Jag fattar vad du mennar, det jag menar, är inte en regelförendring utan ett samtals/diskustion ämne, det jag "predikar" för är ju rätt, men jag "predikar" ju inte för att NeoGames skall ändra just den reglen och göra Eon3./images/icons/woof.gif
Och tjafsa inte upp dig Grisodlare!!!!