Inte längre, den s.k. tankeförbudsparagrafen (Kärntekniklagen §6) avskaffades tidigare i år.Stämmer det att det att det inte får förekomma ngn forskning och utveckling av Svensk kärnkraftteknologi som ett led i den avveckling som beslutades i folkomröstningen?
Nästan rätt. Det som syftas är kärntekniklagen 6 § ”ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor”.Stämmer det att det att det inte får förekomma ngn forskning och utveckling av Svensk kärnkraftteknologi som ett led i den avveckling som beslutades i folkomröstningen?
What? Att man inte får bygga är en sak, men att man inte ens får göra förstudier eller ritningar är bara idiotiskt. Vilket syfte fyller det? Är de rädda för att ritningarna ska få en härdsmälta?Nästan rätt. Det som syftas är kärntekniklagen 6 § ”ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor”.
Får man importera en? Jag läste att japsarna konstruerat en liten reaktor för hemmabruk, som går på låg effekt men är tillräckligt för att på en laddning ersätta pannan och elförsörjningen för en normal villa för överskådlig framtid. Innebär det att en sådan måste smugglas in om man vill ha en?Det är alltså inte i sig förbjudet att forska, men det försvåras eftersom man inte ens får bygga forskningsreaktorer, om jag förstår saken rätt.
OK, ignorera min kommentar till den i mitt svar till Krille.Inte längre, den s.k. tankeförbudsparagrafen (Kärntekniklagen §6) avskaffades tidigare i år.
Jag hittar ingen sådan där. Finns det en direktlänk?Visst kan man det! Billigt och bra!
Jajamensan!Vill du ha en missil också?
Jo. Den var dessutom en bra bit från kraftverket och det var aldrig någon risk för annat än strömavbrott och lite rök. Spontant ifrågasätter jag dessutom att det var risk för större strömavbrott, eftersom elnätet är uppbyggt så att man kan mata från andra håll. På sin höjd kan det innebära att vi får köpa utländsk el ett tag.Var det inte så att det inte var själva kraftverket som brann? Utan nån transformatorstation eller liknade utanför? (sånt som finns vid alla kraftverk, oavsett typ)?
Ett tips: Åk till Korea i så fall. Irans toppforskare tenderar att bli lönnmördade i rask takt.Om inte så söker Iran och Korea säkert några bra fysiker