Herr Grönstedt;n338775 said:
Jag har inte detaljläst Kaldarox än. Men det är en kampanjvärld som inte har något direkt med Ereb Altor att göra, men det är den i mitt tycke just världsbeskrivning som RM är bra på. De hade dock kunnat skippa att kalla den Ereb Altor.
Jag uppskattar det alternativa rp-skaparsystemet med poängköp som inte ger lika stereotypa karaktärer.
Jag ber att få rätta mig själv.
Nu har jag skapat en rollperson med poängköp enligt Spelarboken i Caldarox. Jag ville göra en favoritkaraktär som jag spelat förr.
hakanlo känner nog igen karaktären. Det är en smågrinig handlande sjöfarare med egen kustseglare. Det är en relativt kompetent karaktär så jag tog mellannivån på skapelsepoäng (500 poäng). Problemet är att han blev allt annat än kompetent.
För att få ihop tillräckligt med färdigheter lade jag grundegenskaperna på en medioker nivå och lät bli att slå på uppväxthändelse och ruinfynd. Jag slumpade också socialt ursprung och startkapital. Det blev ändå en väldig massa räknande och det tog mig en timme att göra stommen av rollpersonen (har inte gjort klart bakgrund och utrustning). Dessutom är det svårt för spelaren att veta hur mycket poäng man bör spendera på de olika delarna (grundegenskaper, bakgrund, händelsertabeller och färdigheter).
Man får också lägga 20 skapelsepoäng för att få slå uppväxthändelser och det är 20% risk att man får +2 på en grundegenskap vilket man hade kunnat köpa för 4-6 poäng.
I Caldarox poängsystem får man inte BAS i lika många färdigheter utan man måste använda skapelsepoäng för att köpa bas i vanliga färdigheter och svåra färdigheter (som kostar olika mycket). I grundreglerna får man BAS i väldigt många fler färdigheter.
Jag gjorde samma karaktär på erfaren nivå enligt grundreglerna på hälften av tiden, hade roligare, slapp räkna, och fick en avsevärt mycket mer kompetent karaktär. Kompetent i DoD Retro betyder att man har 25% eller högre i chans att lyckas (CL) i färdigheterna. Om man gör något som är ganska lätt får man +10 och ganska svårt -10. En kompetent person bör inte försöka sig på något som är ganska svårt med andra ord...DoD Retro som är tämligen obalanserat till att börja med, blir alltså ännu mer obalanserat om man använder Spelarboken i Caldarox.
Slutsats: Spelarboken i Caldarox bidrar med noll och intet till DoD Retro. Rollpersonsskapandet blir bara långsammare och tråkigare och rollpersonerna blir sämre.
I Världsboken har jag bara läst historiken till världen än så länge, så den får jag återkomma om. Jag tycker emellertid att det verkar som att det är ganska mycket beskrivningar av platser, men inte med så mycket äventyrs-hooks.