Nekromanti ripoff?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Någon mer än jag som ser en viss likhet med det här! monstret från D&D monsterbook 2 och Blindhasken i Riotminds nätbestiarium? Kanske är långsökt...
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Kanske är långsökt...
Kanske?
Jag ser inte att det skulle vara det minsta ripoff! D&Ds monster (vadändetnuheter) ser ju mer ut som en mask med mun stor som ett kvarnshjul (den stååndaktige tensoooldaten) medans DoDs "Blindhask" har ju en mun och en nos som ser ut som ett lejons och en kropp som ser mycket mer humanoid ut!

Det är möjligt att teckningarna liknar varandra om man tittar på hur de olika varelserna sitter, men jag skulle akta mig för att säga ripoff... :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Nåja, ripoff var väl att ta i. Men jag hajjade ändå till när jag såg bilden. De har vissa likheter. Dessutom kan jag tänka mig att de två "monstren" har liknande förmågor. Vet iofs ingenting om den maskliknande D&D-varelsen men man kan ju tänka sig att de har en del gemensamt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
D&D-varelsen i fråga heter Psurlon och dök mig veterligen först upp i datorspelet Dark Sun - The Shattered Lands (nån gång i första halvan av 90-talet). Sedan publicerades den även i andra monsterboken till Dark Sun (Terrors Beyond Tyr). De har diverse psiförmågor och annat jox.

Jag tror dock inte att Riotminds var allt för inspirerade av Dark Sun när de skrev Jorges.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Jag tror dock inte att Riotminds var allt för inspirerade av Dark Sun när de skrev Jorges.
Det skulle lika gärna kunna vara en ripoff på en chtorr.

Jag tror att det är så enkelt som att det inte är så lätt att komma på helt nya monster utan att de blir alltför löjliga. I slutänden tror jag att människan (och andra intelligenta raser i fantasy/sf) är bästa monstret, möjligen med undantag för 'Congressional subcommity' från MWWG, en långsamt krälande hög av papper som söker och kväver intelligent liv.
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Re: ripoff? [OT]

'Congressional subcommity' från MWWG, en långsamt krälande hög av papper som söker och kväver intelligent liv.
Hmm... låt mig gissa... deras huvudbyte är utbrända kontorsarbetare som blivit lovade en lång semester så fort dom blivit klara med den sista bokföringen (eller nåt liknande). :gremsmirk:
 
Top