Nekromanti Risk för personskador inom gruppen snart...

Annchen

Veteran
Låt mig börja med att säga att jag inte är en fantastisk spelledare. Jag blir lite mindre kass för varje gång jag spelar och så länge det går åt rätt håll är det ju trevligt. Jag gjorde misstaget att börja med en för stor spelgrupp. 6 spelare... Det var... intressant. De erfarna rollspelarna spelade på även om jag tappade fokus men de två nybörjarna tenderade att komma i skymundan. Nu sist var vi 5 spelare vilket var lättare att hålla i styr, och nästa gång kommer vi bara att vara fyra på grund av en flytt.

Mina spelare
A - mer åt storytelling/rollspelshållet än banka och slåss. Blir lycklig av karaktärsutveckling.
B - gillar att tillverka meningslösa karaktärer men spelar dem åtminstonde
C - Är rätt grön på det här men försöker i alla fall.
D - Spelar inte, verkar inte intresserad och börjar pilla med annat halvvägs genom kvällen (i bästa fall). Har inte spelat rollspel sedan mellanstadiet innan vi började spela så är praktiskt taget nybörjare. Ibland glömmer till och med jag att han är med i gruppen >.<

Jag är inte jätteförvånad att jag inte lyckas hålla uppmärksamheten uppe under hela mötet, jag var också trött, men problemet är att det blir spänningar inom gruppen. Spelare A har just nu god lust att strypa spelare D eftersom han inte spelar och uppträder respektlöst.

Jag har försökt lista ut vad D *vill* egentligen men det är så otacksamt att försöka och försöka... Är osäker om han egentligen vill spela eller om han bara hänger med C. Enklast vore att kicka honom, men då slutar garanterat C också och det vill jag inte.

Jag tänkte försöka skriva en bakgrundshistoria till hans karaktär och se om det hjälper, men jag kan ju inte tvinga honom att spela om han inte vill eller tycker det är tråkigt.

Hjälp?

Rakhori_UBBT

Veteran
Fråga dönicken, spelare D, varför han förstör för dig. Fråg varför han kommer när han alldeles uppenbart vill vara någon annanstans. Det är ju helt retarderat att han kommer dit och är respektlös och otacksam. Jag hade konfronterat honom om det, utan tvekan. Finns det ingen chans att spelare C stannar om du dumpar spelare D alls?

Lycan

Hero
Alla spelgrupper har haft en 'D'.

Ibland vill han spela rollspel egentligen, men vågar inte riktigt. Brukar kanske få utlopp för sitt verklighetsflyende genom datorspel, fantasyböcker eller fanfic-författande, men känner sig osäker och töntig när det kommer till rollspel.

Ibland hänger han bara på sina kompisar och är helt hopplös.

Känner du att han ändå någonstans vill spela är det bästa man kan göra att erbjuda en trygg miljö för hans skådespelartalanger att växa i. Stora spelgrupper motarbetar ju där, det blir lätt att gömma sig, och dessutom är det svårare att hålla en tät stämning. Är du modig kan du ju alltid försöka att solospela med honom och se hur det går.

Fortsätter problemet trots att spelgruppen utvecklas kommer du nog behöva göra dig av med honom. En spelare som sitter och markerar sin offighet saboterar väldigt lätt för de andra spelarnas inlevelse.

Sedan vill jag återigen påpeka att stora spelgrupper är klumpiga att hantera, speciellt för en nybörjarspelledare. Grupper med färre spelare ger en mycket bättre grogrund för en spirande SL, riktig trygghet i spelledarrollen fick jag själv först med solospel, t ex.

- L

PS
I fortsättningen föreslår jag att du postar den här typen av generella inlägg på det allmänna rollspelsforumet. Eonforumet är till för utpräglade eonrelaterade ämnen. Dessutom hänger den sortens flummon som tycker att sociala system och spelgruppsdynamik är spännande på allmänna forumet i långt större utsträckning än eonforumet.
DS

Annchen

Veteran
Ah, tack för tipset. Jag känner mig inte så hemma bland alla forum ännu. Ska se om han nappar på att solospela nån gång.

wallahad

Swordsman
... och det Rakhori måste ha varit bland det mest tacklösa jag sett någon skriva på ett forum på ett bra tag.

Men, du lyfter fram 2 saker som ändå bör redas ut.

1: Spelare D. Vad vill denna ha ut av ett rollspel?
2: Spelare C. Spelar denna primärt för att umgås med D?

Besvara dessa två "enkla" frågor så har du ett nätt litet svar på om du bör titta efter ersättande spelare.
Att försöka ge dig en manual i "Så här fostrar du din spelgrupp" kan bara tomten göra. Däremot så kan nog psykologi fungera.

Annchen

Veteran
De bor ihop, är ihop, sitter ihop :gremsuck: Jag tycker om dem, men när de andra spelarna börjar bli mordiska är det inte bra...

1. Inte en susning, jag har försökt besvara denna fråga ett bra tag
2. Nej, men av erfaranhet vet jag att när D inte kan/vill komma så dyker inte C upp heller. De cyklar eller åker bil hit tillsammans jämt.

Rakhori_UBBT

Veteran
Men varför det? Vissa kanske kör med silkeshandskar även när spelare upprepade gånger förstör för andra och framförallt för sl men jag gör det inte. Det tar en hel del energi att sl:a och man behöver ofta förbereda en hel del för det ska funka bra. Det blir totalt sett en hel del jobb och då accepterar i alla fall inte jag att jag har en spelare som skiter helt i vad som händer och inte är det minsta kreativ eller ens bryr sig om att ta upp sitt allvarliga problem med mig. Det är riktigt jävla respektlöst. Därför måste han konfronteras och antingen skärper han sig och giter förklara sin passivitet eller så dumpas han.

Rakhori_UBBT

Veteran
Aha, ja då förstår jag att det är "en smula" svårt att separera dem. Du tror inte det är så att D mest dras med för hans/hennes partner vill ha med honom/henne? Har D någonsin uttryckt att det var kul eller att han/hon ser fram emot nästa träff? Du kan ju alltid fråga Ds partner lite diskret om han gillar att spela rollspel.

wallahad

Swordsman
Då har vi lite mera kläder på problemet nu.

Har själv haft ett liknande problem, men då var det tack och lov bara en person, som stod ensam.

Att ha någon form av par som kör sitt eget race...
Jag skulle nog börja titta efter fler spelare.

Alternativt, spela några vändor utan att bjuda in dem. Fortsätta umgås med dem utanför spelet.
För att sedan bara sitta tillbaka och lyssna av; Frågar någon av dom när det är spel någon gång?

Är svaret att de inte gör det så är svaret också att rollspel är en låg prioriterad hobby.
I D´s fall så skulle jag nog drista mig att säga Nöd lösning.

Men jag skulle nog ändå börja titta efter ersättare.

Genom åren så har man lagt ned 2 grupper, pga flytt etc.
Fumlat bort 1 förening med närmare 100medlemmar.
Splitrat upp 2grupper till 5, ½ överlappande grupper.
Samt en väldigt sporadisk grupp.

Så det är fullständigt normalt att en grupp inte åldras tillsammans. :gremlaugh:

Poseur

Swashbuckler
vi har väl alla haft det problemet någon gång och jag tror som dom tidigare sagt att antingen låta bli och bjuda in den som förstör. eller att prata med honom/henne i lugn och ro och förklara att den förstör spelet genom att bete sig så.
men försök före det att få framm vad den personen tycker är roligt med rollspel och ta med lite sådant. försök att göra en spänande roll med bakgrund och mål. (tipsen för rollperson hur den tänker och tyocker i spelarens bok är att rekomendera. det står i början av kapitlet spelartips...Tror jag)

Lycka till

Annchen

Veteran
Nu sist var D nästan helt passiv... Hans karaktär sov hela dan medan resten av gänget hade skoj och utforskade stan. Eftersom alla andra hade kul och han inte direkt störde lät jag honom hållas. Han gjorde ett urspårningsförsök senare men jag påpekade att en person med heder på 12 inte skulle förödmjuka sig själv genom att försöka spela flöjt med ändan... Ett toksvårt slag mot heder senare var den lilla katastrofen avvärjd men det vete katten om jag vill ha honom med längre. :gremmad:

Jag kanske borde ha låtit huset han sov i börja brinna eller vad som helst för att han skulle få tummen ur men jag orkar fan inte peta honom med något vasst i röven en gång i kvarten för att han ska rollspela. Splittrade grupper är illa nog och jag är för lat för att göra mig det omaket för en spelare som inte bryr sig *lite bitter*

Nåväl... Jag har en intresserad spelare som gärna hänger på om en eller flera hoppar av.

Rakhori_UBBT

Veteran
Det är solkart...han ska sparkas ut ur gruppen så hårt att hans lilla stjärt glöder. Spela flöjt med röven är det bara retarderade rollpersoner som försöker eller de vars spelare bara vill förstöra för andra.