Nekromanti Ritual.

appe

Veteran
Goddagens kära rollspelare!

Jag håller på att skapa ett "Artefakt"svärd eller vad man ska kalla det. En magiker jag känner har gjort så att svärdet är självinlärande om tar åt sej kraft och kunskap om man har det i kontakt med mäktiga saker. Ju mäktigare saker desto bättre svärd. Sedan när jag slutgiltigen smider ihop svärdet får den speciella förmågor beroende på vad jag har uträttat med svärdet.
En mycket god och vis vän till mej sa att jag skulle försöka göra ritualen lite mer filosofisk och personlig. Så jag har börjat släktforska tillbaka i tiden och ska hitta något mina forna släktingar har ägt tex en "scarf", "pipa" och dylikt. Sedan skall jag förbränna alla ting med svärdet i dess lågor.
Och sedan fortsätta med nåt annat ballt projekt.

Så jag tänkte höra med er rollspelare där ute i sverige vad/om ni har några tips på nåt ballt man kan göra.
Alla förslag är vällkomna =)
------------------------------------------------------------------------------------

Daniel Andersson

Swordsman
Kan inte låta bli att få lite Earthdawn-vibbar här.
Där fungerar det så att de mäktigaste magiska föremålen kallas legendariska föremål, och de har fått sin kraft tack vare att de har varit med om legendariska saker.
Vapen och rustningar kan ha använts i strid med hemska monster, horrors och annat pack, och i samband med det fått olika magiska, legendariska egenskaper. Vad för egenskaper beror på omständigheterna.
Smycken, till exempel, kan ha fått egenskaper efter personer som burit dem, eller omständigheter där de spelat en viktig roll. En kungakrona som gått i arv i genrationer har säkert fått egenskaper som stärker kungen i hans roll som härskare, osv.
För att man sedan ska kunna använda dessa egenskaper måste man känna till historian bakom föremålen, vilket innebär att upphittandet av ett magiskt föremål ofta kan generera äventyr i sig, då det gäller att ta reda på exakt vilken smed och i vilken smedja ett svärd smiddes, eller vilken sång en trubadur, för 800 år sedan, sjöng för att lugna en uppretad folkmassa. I vissa fall måste man till och med upprepa den aktuella bedriften.
Ju mer man vet om föremål, desto mer av dessa legendariska krafter kan man sedan själv utnyttja.
Man ska dock visa viss aktsamhet med dessa föremål, magin kan vara i form av förbannelser ...

Daniel