Nekromanti Rituale en liten fråga

lijat

Swordsman
Om en magiker hittar en ritualbok måste han lära sig den på något sätt eller kan han bara omedelbart börja använda sig av den. gäller det samma för cermonier och alkemiska recept.

Berfa

Veteran
Från M&M:
"Ritualmagi tar betydligt längre tid att utföra än besvärjelser och det går inte att memorera ritualer"

jag tycker det ser ut som om det bara är att läsa rakt av, fast för att lyckas kanske man ska lyckas läsa det också. Har man väl en gång läst det så vet man ju lite om vad som står och kan nog lättare läsa igen. =)

//Berfa

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Liksom besvärjelser så måste ritualerna transkriberas till en symboluppsättning som magikern behärskar för att kunna läsa ritualen flytande ur boken.
Dessa symbol- och teckenuppsättningar är ofta unika för vardera magiker, men behöver inte vara det. Regelboken förutsätter dock att dom är det. Regelboken är för övrigt ganska oklar på hela den här punkten hur olika formaliseringar ser ut och varför man inte kan använda andra magikers formaliseringar rakt över disk.

/Naug, tar det med en klackspark

lijat

Swordsman
men om symbolupsättningen kan vara samma för flera magiker skulle då inte dom stora magivägarna standardisera sina symboluppsätningar jag skulle kuna se dom dvärgiska magimästarna med sin strikta organisation skulle göra det om dom fick changsen skulle sådana standardiseringar rubba någon viktig balans eller skulle det bara vara att införa rakt av i sin kampanj?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
" men om symbolupsättningen kan vara samma för flera magiker skulle då inte dom stora magivägarna standardisera sina symboluppsätningar jag skulle kuna se dom dvärgiska magimästarna med sin strikta organisation skulle göra det om dom fick changsen skulle sådana standardiseringar rubba någon viktig balans eller skulle det bara vara att införa rakt av i sin kampanj? "

Det är en fråga om organisation. T.ex. så skulle jag tro att alla studenter på Legio Colonans akademi i Calnia lär sig samma symboler. Men har man t.ex. fått sin grundläggande skolning i Pereine och sedan försöker vidareutbilda sig i Calnia så har man ju ett annat system. Systemen är inte inkompatibla, så studenten från Pereine kommer inte bli tvungen att byta system. Däremot så måste hon transkribera alla formaliseringar som hon vill jobba med, alternativt lära sig ett nytt system också.

Men saken är den, att magiker är inte många och magi är någonting som lärs från mästare till lärling. Så eftersom magiker är så få och har lite kontakt med varandra så är det naturligt att dom utvecklar egna system som sedan går i arv till sina lärlingar. På så vis så kommer dessa symbolsystem att utvecklas åt olika håll, även fast dom troligtvis kommer låna lite av varandra (för magikerna träffas faktiskt då och då. Eller så har dom korrespondens på annan väg).

Så jag skulle säga att endast där magi är mer institutionaliserat så kan man börja prata om allmänna symbolsystem som var och en använder sig av.

Så att dom stora magivägarna standardiserar sina uppsättningar tror jag inte riktigt på. Det är för stort. Tänk mer lokalt, att en skola, en akademi, eller en stad har samma uppsättning. Annars blir avstånden för stora och kommunikationerna för dåliga för att upprätthålla någon slags standard. För det kommer alltid finnas magiker som minsann tycker att symbol A är bättre än symbol B för att beskriva moment X och om avstånden är så stora att han sällan kommer i kontakt med andra magiker så är chansen stor att han ändrar på sitt personliga system så att han är nöjd med det. Sen går den förändringen i arv till hans lärling som kommer göra samma sak.

/Naug, säger sitt om symbolsystem för formaliserade besvärjelse :gremsmile: