Nekromanti Ritualer!! Hur går dom till??

Xzarjo

Warrior
Ja hur går ritualer till igentligen? Skapar man en cirkel med ett mönster i av olika sorters färgad sand som man sedan dansar runt i och skriker lite obegripliga stavelser eller sitter man bara och muttrar för sig själv i en länsfotölj?
Ritualer kan man tydligen inte lära sig som en besvärjelse utan dom står jämt i en stor tung bok man måste hala fram när det e daks, så det måste vara med en bok någonstans i bilden.
Är det så kul att olika ritualer går till på olika sätt, dvs uberteleport-ritualen består av cirkeldans medan "här vankas det golem" ritualen bara är lite småprat för sig själv i ett hörn?

Mvh En frågvis vätte.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det beror nog på

Det beror nog på hur ritualen är formaliserad. Självaste utförandet av ritualen kan troligtvis vara alltifrån en slags mediations liknande trans med rökelse till att måla intrikita mönster med kattblod och skrika sig hes.

Det beror nog på vem som formaliserade ritualen, och hans syn på hur en ritual gick till formades nog av den magivägen han följde.

Det här ett område som M&M inte säger ett knyst om (vilket kanske är lite knasigt. Någonting kunde man åtminstone sagt), så det är helt öppet till SL att bestämma.

Jag tror personligen att mer utvecklade magiteorier (Legio Colonan, Thakalatribunalerna och Kabalaorden) har ganska civiliserade och lugna ritualer som mer eller mindre kan utföras sittandes vid ett skrivbord.

Däremot så har säkert med primitiva magivägar mer och mer märkliga ritualer. T.ex. ett pack med häxor på drunokiska landsbygden har säkert skumma ritualer som kräver att man måste vara tre häxor med varsin kvast som dansar omkring i cirklar och sjunger eller dyl.

/Naug

Mouja

Hero
Jag brukar tänka så att det beror helt och hållet på vad det är för ritual. Är det en liknande "Åkalla-ditt-sanna-namn-men-en-korrekt-ritual-och-inte-den-som-står-i-V&N"-ritual så kan jag nog tänka mig att rollpersonen behöver mindre objektiva saker och kan nästan sitta vid ett skrivbord och röka på.
Medans en "Framkalla-någonting-stort-maffigt-och-elementaliskt"-ritual kan krävas att man ritar på golvet, pladdrar med hög röst och har huvudet mot (inte i) jorden/vattnet/vinden/elden/månen/stjärnorna/solen.