Nekromanti Ritualer hur ser det ut?

lijat

Swordsman
Hur går det egentligen till när en magiker utför en ritual?
Står hann stilla och mässar och vifar med armarna, bränner han rökelse, utför han offer eller några andra handlingar som inte är direkt magiska.

Bestäms vilka handlingar som görs vid formaliseringen eller väljer varje magiker.

Finns det någon skilnad mellan olika magivägar respektive primitiva magiker jag kan se framför mig en primitiv magiker som offrar djur(alstrar nekrotropi) och bränner målets hår(sympatisk magi) finns det någon annan som har saknat en beskrivning av hur det ser ut då ritualer utförs.

Ge mig inga regeltekniska beskrivningar då jag redan kan reglerna för ritualer.

Duddmannen

Hero
Beror nog på magitraditionen

Jag tror att du har rätt i att det är olika mellan de olika magivägarna. Sättet man behandlar magi på, de olika inställningarna till hanterandet, skiljer sig ju markant mellan grupper.

Några som tar det lite mera vetenskapligt mäter säkert upp färdiga vinklar och spår som magikerna ska använda sig av under ritualen. Man lär sig ramsorna i takt och håller ett förutbestämt tempo under ritualens gång. Gör man likadant varje gång, borde resultatet bli detsamma också.

Andra som ser magin som en konstart föredrar nog att improvisera lite. Man strävar efter estetik men också en personlig prägel. Kanske har man fått lära sig en viss metod av sin mästare som man nu börjar göra till sin egen. Yvigare handrörelser, högre volym på rösten, bara röda ljus i cirkeln och så vidare.

Sedan de primitiva som kanske har en mer praktisk inställning där ritualen bara ska göra det man vill och inget mer. Man vill inte slösa onödig energi på att hålla det snyggt eller strukturerat. Istället gör man det man ska, säger det som ska sägas och drar vidare. På ett sätt primitivt och enkelt, på ett annat sätt med en viss vild charm som kan tilltala även de konstnärligt lagda.

/Dudde

Phelan

Hero
Re: Beror nog på magitraditionen

Borde det inte vara de primitiva som använder sig av mest parafernalia och krimskrams, just för att de inte känner till teorin men vet att med just tretton råttsvansar och vinröda ljus en natt som det är fullmåne så funkar det? De som är mest vetenskapliga torde ha större förmåga att improvisera - "det behövs en hel del värme i det här momentet, men vilken ved jag har till elden, eller om jag använder uppvärmda stenar istället kvittar". För att dra en parallell till matlagning så borde de primitiva vara nybörjarna som slaviskt följer receptet medan teoretikerna är de professionella som ser att man kan gå olika vägar för att få ett lyckat resultat.

Mvh / Phelan

Duddmannen

Hero

Primitiva är ju just primitiva i det att de inte har tillgång till en massa fancy stuff som röda ljus eller sådant. De vetenskapliga följer fasta regler som deras mästare forskat fram. Från gång till annan dyker det upp en kreativ individ som försöker förbättra en ritual, men tills dess följer man receptet.

Primitiva vet att man ska ha med hjorthorn och björnhjärta, teoretikerna vet att det skall vara 1.25 kg hjorthorn och mellan 400 och 600 gram björnhjärta.

Primitiva påbörjar ritualen vid midnatt, teoretikerna vet att man kan börja närsomhelst efter klockan 22.30, men att det blir den jämnaste effekten om man startar 23.50.

Primitiva tar en handfull råttsvansar och röda ljus, teoretikerna tar tretton råttsvansar (samma effekt som fjorton, men billigare) och mörkröda ljus (gärna vinrött eller oxblod).

Primitiva följer ett recept de lärt sig utantill, teoretiker följer ett nedtecknat.

/Duddmannen

Draconis

Veteran

Skulle nog vilja påstå att det snarare är de primitiva som är för improvisation och de mer "kabbalistiska" och vetenskapliga använder strikt formaliserade formler...
Ta en titt på rollspelet Mage:The Acsension från white wolf....de har schyssta idéer agående fokus för olika rituale roch besvärjelser....