Nekromanti Ritualer!!!

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
JAg undrar en sak... När man ska skapa en ritual behöver man oftast flera alstra färdigheter.. Man behöver kunna flera olika alstra aspekter alltså... Ska man då från början välja flera olika alstra aspekter och lägga en massa enheter på dem eller ska man transformera för att framställa dessa aspekter?!?!?!
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Jag är inte precis någon expert inom det området men jag har med min lilla erfarenhet bemött det så att man ska sätta ut enher på de aspekt som du sedan kan alstra det gör man när man gör rollpersonen inte under spelets gång eller något sådant... samma gäller ju naturligtvis besvärjelser...

Rätta mig om jag har fel....någon....
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Ritualmagiker!!!

för att bli en bra ritualmagiker bör du lägga så många enheter som möjligt på olika alstringsfärdigheter. det är INTE bra att transformera från en aspekt till en annan i en ritual. det är just det att man kan alstra MÅNGA gånger i en ritual som är styrkan med ritualerna. man kan helt enkelt väva enormt mycket kraftigare saker..

i en besvärjelse kan man alstra EN gång.
i en ritual kan man alstra MÅNGA gånger.

det enda dåliga med ritualer är att de tar så ivinerligt lång tid att utföra dem!

( kan man alstra en aspekt många gånger? ex: a. pyro(2), a. pyro(2), besv(4) )
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Ritualmagiker!!!

"( kan man alstra en aspekt många gånger? ex: a. pyro(2), a. pyro(2), besv(4) )"

Nej, inte ens vid improvisation.

Med nuvarande regler då, men jag har för mig att jag har sett nån regelmodd på det på internet nånstans. Det blir IMHO för mäktigt då dock...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Man behöver kunna flera olika alstra aspekter alltså... Ska man då från början välja flera olika alstra aspekter och lägga en massa enheter på dem eller ska man transformera för att framställa dessa aspekter?!?!?!

I Ritualmagi så brukar det bli ungefär så här.

Man skaffar många olika alstringsfärdigheter. Dom flesta har man ganska lågt i (8-10). Vissa specialiserar man sig på (13+). Sedan är också Transformering viktigt, men av en annan anledning än i vanliga besvärjelser.

Nu kan man fråga sig varför man ska skaffa 8-10 i en kasse färdigheter, det kan man ju inte göra något med alls tycker säkert många.

Faktum 1: I ritualer så kan man göra en massa "utökad tidsåtgång" när man skapar ritualen, således kan man få väldigt enkla slag (Ob1T6 - Ob2T6).
Faktum 2:
Det är Schwein-billigt att köpa en alstrafärdighet upp till 10 (kostar 7 enheter). Således kan man ha en väldans massa alstrafärdigheter och med FV 10 så klarar man nästan alltid av Ob2T6 slag.

Transformering:
Transformering används i vanligt besvärjande för att använda flera aspekter i samma besvärjelse.
I Ritual magi så används transformering på 2 sätt.
1) För att transformera till aspekter som man själv inte kan alstra
2) För att transformera flera olika aspekter, till en och samma aspekt för att göra en super-dunder-ritual med extra krut.

Om man exempelvis alstrar 4 filament ataxatropi, 4 filament termotropi och 4 filament pyrotropi, så kan man med ritualreglerna transformera både termotropin och pyrotropin till ataxatropi och således erhålla hela 12 filament ataxatropi. Båda transformeringarna är förövrigt lätta (Ob2T6), så något övervärde i transformering krävs ej.

Sen har man 12 trådar kaos. Hur det ska få en att må bättre är iofs lite oklart, men... hey!
det är i alla fall 12 filament av samma aspekt :gremwink:

/Naug, om ritualer
 
Top