Nekromanti rituella mord

infelix

Veteran
hej, nu har jag svansat runt här länge nog och blev nu medlem och tänkte fråga om lite hjälp. jag håller på att skriva en tung kamapanj i en blandning av NT2, kult och CoC och skulle behöva lite inspiration till rituella mord. jag har sökt runt som en galning på nätet men det enda jag får fram är en massa nazi propagande :gremsmirk: måttligt kul. morden ska inte vara konkret djävuls dyrkande utan mer av riktigt mörkt ockult slag. all hjälp uppskattas starkt.

Mörker

Warrior
Högst intressant. Delge gärna om du får tag på något!
Du får nog specificera lite om jag skall kunna klämma fram något vettigt... rör det sig om demoner? domedagsploj? sökan efter kraft? tillbedjan?...

De kan karva in runor i köttet som sedan börjar glöda (om det nu rör sig om övernaturligheter); det hade iallafall jag tyckt om! :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Lite ditt och datt

Det finns ju två slags rituella mord:
Psykiskt störda mördares tvångsmässiga beteenden i samband med sitt dödande, och människooffer. De två kan ju för all del överlappa, men jag antar att det är människooffer du är mest inne på.
Rent historiskt är de inte så vanliga som man kan tro. Segrare och skrivkunniga skriver historien, och kan man prata skit om sina fiender gör man det gärna. Men visst har de förekommit.

Vanliga orsaker till människooffer:
-Ge gudarna något väldigt speciellt för att få hjälp i ett knepigt läge.
-Se till att någon viktig person får tjänare med sig till andra sidan.
-Återskapa någonting viktigt som en gud gjorde för länge sedan.
-Se till att någonting livsviktigt får kraft att producera vad det nu gäller (skörd, solljus).
-Se till att en plats får en övernaturlig väktare.
-Få bort en symboliskt viktig person som blivit olämplig av något skäl (den regent som skall symbolisera landet har blivit av med armen).

Offrets egenskaper kunde ha stor betydelse:
-Dess status i samhället.
-Dess sexuella mognad.
-Dess utseende.
-Dess nationalitet.

Hur själva dödandet gick till varierade, men detaljerna var viktiga.
-De vapen eller anordningar som användes kunde vara starkt förknippade med guden.
-Att framställa offret som villigt och frivilligt kunde vara viktigt.
-Offrets dödskamp kunde utformas så att symboliken blev tydlig (grät offret kunde det betyda god fruktsamhet, tog det extra lång eller kort tid kunde det vara bra på något sätt).
-Flera var för sig dödliga metoder kunde kombineras (strypning + skallkrossande).

Offrets döda kropp var inte heller oviktig.
-Att den begravdes på exakt rätt ställe kunde vara viktigt.
-Vissa kroppsdelar blev rituella föremål (huden blev prästklädsel, benpipor blev flöjter).
-Kannibalism, symbolisk eller mer ordentligt matmässig kunde förekomma.
-Den kunde få en storståtlig hjältebegravning.

De här är inga heltäckande listor och de kanske inte alls är den typ av inspiration du söker, men lycka till i alla fall! :gremsmile:

infelix

Veteran
nä det ska inte handla om sådan form av övernaturlighet. utan det ska mer användas för att snärja in spelarna i något som är tänkt att bli en nedgåpende spiral av deras mentala hälsa. det handlar inte om att väcka upp uråldriga demoner eller liknande, utan mer skräck som manifesterar sig i en psykotisk persons besatthet.