Nekromanti Road of Humanity - vtm

Recca

Femme Fatale
Här kommer en fråga till som jag funderat på litegrann. Road of humanity säger bland annat att man inte får skada andra, eller döda andra. Så då har jag ställt mig frågan om det gäller även vampyrer gentemot vampyrer? En vampyr som har road of humanity uppehåller ju "mänskliga" värderingar och de lever i en dualitet med sig själva, tänker jag. Dels är de "monster" men de försöker vara mänskliga, men om de tycker att de är monster, ja då är ju alla vampyrer monster och borde kunna dödas av den anledningen, eller nåt sånt?

Är jättenyfiken på hur andra tänker och motiverar hur de har gjort med road of humanity.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jo precis som du säger, om en vampyr anser att han är ett monster men försöker vara mänsklig och där igenom bättra sig, så ser han troligen andra vampyrer på samma sätt.
Alla valde inte att bli vampyrer en del blev tvingade och alla har ju varit människor.

Så min slutsats på just det ämnet är att Road of humanity gäller gentemot vampyrer så som människor då det är att man ska inte döda eller skada andra, inte att man ska inte skada och döda människor. Oavsett om man tar ett människoliv eller "vampyrliv" så tar man ett liv handlingen är densamma.

Mvh
Frankenstein

Recca

Femme Fatale
Frankenstein said:
Jo precis som du säger, om en vampyr anser att han är ett monster men försöker vara mänsklig och där igenom bättra sig, så ser han troligen andra vampyrer på samma sätt.
Alla valde inte att bli vampyrer en del blev tvingade och alla har ju varit människor.

Så min slutsats på just det ämnet är att Road of humanity gäller gentemot vampyrer så som människor då det är att man ska inte döda eller skada andra, inte att man ska inte skada och döda människor. Oavsett om man tar ett människoliv eller "vampyrliv" så tar man ett liv handlingen är densamma.

Mvh
Frankenstein
Men om en vampyr verkligen är monstrig till sättet då? Typ en tzimisce som karvar upp barn och gör små imps av resterna? Är det i så fall emot humanity att ta ett sånt liv? Och vart går den gränsen? Kan det t.ex. vara okay att mörda en människa som begår hemska brott?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Som sagt detta är moral frågor som det är upp till var och en eller i det här fallet spelledaren att bestämma.

Det är svårt att se det svart på vitt då det är mycker grått i det hela.

Vi brukar köra så att om du kan förklara varför din handling är inom det humanity steget du är på och det är en vettig förklaring så får det gå, men samtidigt om du gör det upprepade gånger så kommer du bli avtrubbad och degenerera i det hela. Så kanske en gång men inte fem, sex gånger.

Recca

Femme Fatale
Frankenstein said:
Som sagt detta är moral frågor som det är upp till var och en eller i det här fallet spelledaren att bestämma.

Det är svårt att se det svart på vitt då det är mycker grått i det hela.

Vi brukar köra så att om du kan förklara varför din handling är inom det humanity steget du är på och det är en vettig förklaring så får det gå, men samtidigt om du gör det upprepade gånger så kommer du bli avtrubbad och degenerera i det hela. Så kanske en gång men inte fem, sex gånger.
Det är precis så jag ser på det också med hur humanity och consience funkar. Låter som en smart lösning. :gremsmile:

Consience är lite konstigt formulerat, är det inte? Alltså ju högre consience du har ju troligare borde det vara att humanity degenerar. Äsch..