Nekromanti Rock of ages?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag spelade AD&D på 1970-talet fanns det många magiska ting med prosaiska effektbeskrivande namn, t.ex. Potion of healing, Bag of holding, Ring of Water-walking. När jag gick förbi videohyllorna på Coop Forum idag såg jag Rock of ages. Och då tänkte jag: "Vad för slags magiskt föremål är det där?"

Tja, vad tycker du?

Organ

Out of time, out of mind
Den har med tidsresor att göra. När den aktiveras så slungas användaren/-na tillbaka/framåt i tiden på ett för dem okontrollerat sätt. Man reser endast i tiden, inte i rummet. Det fungerar så att resenärerna slungas ut i tidsväven för att fångas upp av viktiga händelser som skett på platsen. Om man t ex skulle aktivera den på Stockholms slott och åka bakåt i tiden så skulle man inte dyka en vanlig torsdag 1864. Däremot så skulle man bergsäkert dyka upp den sjunde maj 1697, då tre konor brann ner, eller möjligen den trettonde mars 1809, i samma sekund som kung Gustav IV Adolf jagas över borggården av de som kommer att sätta honom i arrest. Huruvida tidsresenärerna kan förändra historiska förlopp eller om de endast kan observera är inte helt klarlagt.

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att det är en sten man kan skapa, ungefär som "de vises". Det är alltså inte ett specifikt, unikt föremål. Man hackar in vissa runor och gör vissa offer, och så blir stenen en Åldrarnas Sten.

Stenen använder man sedan för att se bakåt eller framåt i tiden. Visionerna bakåt är tydliga men bångstyriga, ibland får man se något helt annat än det man "beställt". Visionerna framåt är mindre bångstyriga men däremot alltid suddiga och oklara.

Varje användning av stenen kostar användaren tio år av dess liv; för de som tittar på så åldras personen märkbart under de sekunder visionen varar. Det finns de som påstår att de hittat sätt att "flytta" kostnaden till andra, men det är nog bara rykten.

Underligt nog har ingen som använt stenen överlevt längre än ett par år efter att den använt stenen heller. Det är svårt att svara på varför; allt tycks vara "naturliga" orsaker, som sjukdom eller olyckor eller så.

Max Raven

T12-kultist
Det är en sten som förändrar ens ålder till en av tre livsperioder - barn, vuxen, ålderdomlig. Tyvärr har man ingen kontroll över vilken ålder man får, utan det beror på stjärnornas placering.

Sapient

Swashbuckler
Rock of Ages frammanar en förvirrad, äldre bard iklädd flanellskjorta och underlig huvudbonad, som sjunger sentimentala sånger på ett okänt språk med ett instrument inte helt olikt en luta.

Efter fyra, fem sånger försvinner han igen.