Nekromanti Rockmusik a la OSG

solvebring

Superhero
Om man kollar på spel som förknippas med OSG så kommer man ofta att tänka på många bra hårdrocksband från samma tidsperiod. Samma sak när man gluttar på vinylomslag eller hör texten eller introljuden till vissa låtar - man kommer att tänka på tidiga rollspel.

Så, om vi sätter en gräns vid 1980 - blir det bra?
Såklart råder dispens för band både före och efter 70-talet, om soundet är rätt så. :gremwink:
Jag vill nämligen undvika att folk dyker upp med taskiga förslag som hör den nya eran till, som hör till senare tider och helt andra perioder i och med speedmetallen och powermetallen. Det är trots allt inte sådant jag vill ha i den här tråden, jag vill ha old school-hårdrock, och jag vill ha sådan av den typen som ligger OSG Fantasy! och Sci-Fi nära.

Själv kommer jag direkt att tänka på en del band. Vi har ju exempelvis: Uriah Heep, Rainbow, Led Zeppelin, Hawkwind, Rush, Black Sabbath...

Så, vilka band, plattor och låtar är OSG för dig?
Tipsa om band; länka låtar; skapa spellistor; visa skivomslag...
Dela med dig av ditt OSG-förknippade förråd av gosig hårdrock från det ljuva 70-talet. Det behöver iof inte vara hårdrock specifikt, men rockmusik helst. Förövrigt kan tidigare eller senare band såklart få dispens - är soundet och approachen rätt så är den. :gremsmile:

Själv tänkte jag vara så fräck att jag petar in ett modernt band från 2003, vars approach jag emellanåt finner helt rätt. The Sword. Bäst tycker jag om den här plattan (Age Of Winters).

/solvebring som själv inte vill slänga in för mycket. Det är roligare om andra får äran.

solvebring

Superhero
Re: Rockmusik a la OSG - Tillägg

Vill du dessutom dra fram ett band; en låt; en platta; ett omslag som du önskade var ett rollspel så gör det och beskriv det rollspelet. Ge oss en liten synopsis...

Kaffe å Cigg

Veteran
Instinktivt tänker jag på Queen å låtarna de gjorde till Highlanderfilmen. Vissa Kiss-låtar, som God of Thunder, fast d kanske är mest för att jag lyssnade mycket på Kiss när jag började spela DoD...

Ballad of the hobbit av William Shatner! (hrmmm, kunde inte låta bli)

Arfert

Facit
Queen II, den med Ogre Battle
Genesis: Trespass, Nursery Cryme och Foxtrot.

Klockrent.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Queen II, den med Ogre Battle
Genesis: Trespass, Nursery Cryme och Foxtrot.
*lyssnar på The Knife från Trespass och klottrar ner rumsbeskrivningar inför kvällens grottröj*

solvebring

Superhero
Re: Rockmusik a la OSG - Tillägg

Fyfan vad jag älskar när sånt här händer!
... Genesis är ett band som helst gått mig förbi. Jag har sannerligen hört dem någon gång, det skulle jag tro, men jag har tydligen aldrig lagt märkte till dem - trots deras storhet (ja, jag googlade naturligtvis). Så jag tackar och bockar för ett utomordentligt trevligt bandtips och suger åt mig. =)

/solvebring som älskar att få upptäcka bra band som han inte kände till innan.
...Tatuerar in Trespass i sitt minne.

Organ

Out of time, out of mind
Jethro Tull "Cold Wind To Walhalla"

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Cgh6V-kXnv4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Cgh6V-kXnv4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

/Anders

solvebring

Superhero
Härliga bidrag hittills.

Själv har jag en hel del idéer, men jag bör främst släpa fram dem som jag alltid kommer att tänka på i de här sammanhangen.

Omslag:
The Magician's Birthday (Uriah Heep)

Låt:
The Wizard

(... från plattan Demons and Wizards, vilken är en helgrym plattan med ett helgrymt omslag.)

För alla dem som skrivit i tråden är det här vardagsmat och en självklarhet kan jag tro, men kanske kan jag upplysa någon med lite gottigott genom detta. =)

solvebring

Superhero
Kan tänka att Black Widow är något okända för vissa. För att göra en lång historia kort citerar jag utdrag från artikeln om dem på Wikipedia:
Black Widow were a rock band that formed in Leicester, England in September 1969. The band were mostly known for its early use of satanic and occult imagery in their music and stage act. The band were often compared with the better-known Heavy metal band Black Sabbath, but the bands were only superficially similar.
Deras omslag är en rejäl blandning av monster, småevil symbolik och sådana saker. Deras låtar, som oftast handlar om djävlar, svartmagi och fanstyg kan ibland vara mycket inspirerande för den som gillar svart magi och klassiska, galna trollkarlar. Lite jättemyror och jättespindlar på det så blir det nog godis. :gremwink:

Black Widow - Come to the Sabbath (Live) 1970

solvebring

Superhero
Upptäckte nyligen Beggars Opera. Andra har kanske hört dem en hel del men för mig dök de just upp. Jag vet inte om deras musik kan sägas vara så väsentlig här i tråden - den är förövrig rätt blandad och det äldsta materialet verkar helt klart bättre än det senare.

Likväl vill jag släpa fram ett av de coolaste omslag jag sett. Det är sannerligen rollspeligt!
Omslag a la Beggars Opera - Pathfinder (1972)

Anarchclown

Swashbuckler
Vet inte om någon nämnt Deep Purple än. Men vissa grejer från dem borde väl funka eller? Är ingen expert på området dock.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Konstnären Ken Kelly har gjort omslag till bl.a. Conan, Tarzan, Dragon magazine och andra (A)D&D-produkter.

Samt skivomslag till KISS, Rainbow och Manowar.

Så de banden borde platsa bara därför.

solvebring

Superhero
Dante said:
Konstnären Ken Kelly har gjort omslag till bl.a. Conan, Tarzan, Dragon magazine och andra (A)D&D-produkter.

Samt skivomslag till KISS, Rainbow och Manowar.

Så de banden borde platsa bara därför.
Yes, indeed. Även om jag tycker att iaf Manowar tillhör en nyare era, så visst.

Kort sagt, man behöver bara göra så här: :gremwink:

Anarchclown

Swashbuckler
Manowar, Priest och Maiden satte ju alla igång på slutet av sjuttiotalet början av åttiotalet om jag inte missminner mig. De hade dessutom i Manowars fall ett mycket råare sound än senare. Battle Hymns är ifrån första plattan.

Arfert

Facit
Då kontrar jag med de här:

King Crimson: Lizard

Anthony Phillips: The Geese And The Ghost

solvebring

Superhero
Anarchclown said:
Manowar, Priest och Maiden satte ju alla igång på slutet av sjuttiotalet början av åttiotalet om jag inte missminner mig. De hade dessutom i Manowars fall ett mycket råare sound än senare. Battle Hymns är ifrån första plattan.
Stämmer bra, eller ja, Priest och Maiden var igång under 70-talet och var ju så att säga del av NWOBHM-vågen. Manowar bildades -80 och är ju jänkare. För mig är det en lite annan scen, ett annat sound vill jag påstå. De är liksom inte smittade av 70-talet på samma sätt. Däremot skriver jag lätt under på att deras tidigare plattor var bättre än vad det blev senare.