Nekromanti Rogue Trader på svensk

Leon

Leo carcion
Ja, hur säger man egentligen i 40K-världen på svenska? Jag börjar, så får den som känner sig sugen gärna fylla på eller komma med egna förslag.

(Min praxis är: riktigt etablerade uttryck är kvar på engelska, annars svenska och grislatin). Fokus är mer på användbara alternativ än direkta översättningar.

Rogue Trader: Fribrytare
Lord-Captain: Överkapten
Void: Rymd, Intigheten
Voidmaster: Rymdmäster
Senechal: Majordomus
Explorator: Explorator
Navigator: Navigator
Arch-Militant: Ärke-Militarius
Astropath: Astropat
Lord Militant: Furst Militant
Warp: Immaterium
Imperial Guard: Kejserliga Armén
Space Marines: Space Marines
Planetary Defence Force: Planetvärnsstyrka (PVS)
Emperor och Empire: Kejsare, men Imperium.
Ork: Ork
Genestealer: Genestealer
Nurgle: Nurgel, Nurgl
Raider (rymdskeppet): Jaktskepp
Rhino: Rhino
Landraider: Landraider
Psyker: Psioniker
Winterfell: Vinterfell
Halo Stars: Halostjärnorna
Korunos Expanse: Korunosvidderna
Burnscour: Svedjesot
The Maw: Käftarna
'Undred 'Undred Teef: Dubbelhundragadd

osv...

...är det här ett fåfängt försök?

Möller

Hubert Hortlax
Försöket är inte fåfängt! Bara jättestort...

Iallafall, jag har två saker jag stör mig på i dina översättningar:

Lord-Captain och Lord Militant borde översättas liknande (trots bindestrecket), och vara tydligt adliga. Furstkapten och (din) Furst Militant skulle jag nog föredra.

Sedan stör jag mig på din översättning av Imperial Guard. Jag skulle nog översätta det till Imperie-Gardet.

Storuggla

Champion
"Sedan stör jag mig på din översättning av Imperial Guard. Jag skulle nog översätta det till Imperie-Gardet."

... men Imperial är ju Kejserlig. Kejserliga Armen låter apbäst, tycker jag.

Storuggla, kaiserliche!

Leon

Leo carcion
Möller said:
Försöket är inte fåfängt! Bara jättestort...

Iallafall, jag har två saker jag stör mig på i dina översättningar:

Lord-Captain och Lord Militant borde översättas liknande (trots bindestrecket), och vara tydligt adliga. Furstkapten och (din) Furst Militant skulle jag nog föredra.

Sedan stör jag mig på din översättning av Imperial Guard. Jag skulle nog översätta det till Imperie-Gardet.
Jag hade vridit och vänt på båda de förslagen (Furstkapten och Imperie-gardet). I det första fallet tycker jag att det låter otympligt. Dessutom finns det ju ett antal "Lord-" titlar i engelskan. Och t.ex. Lord Mayor översätts t.ex. på tyska till Oberstburgmeister dvs. Överborgmästare, så det är utifrån det jag resonerar.

Vad gäller Kejserliga Armén resonerar jag så här: Garde för tankarna till en handplockad elitstyrka, Guard är mer generiskt, delvis iom att Guard på eng. även är ett verb. Genom att döpa dem till just "Kejserliga" armen, istället för Imperiets Armé så fångar man lite av den här känslan av att de är kejsarens utvalda, samtidigt som det inte blir för snävt likt en utvald elitstyrka.

Och det är inte jättestort: det är hur stort som helst...

Jag vill gärna översätta Squats, även om de inte är officiella längre. Kortisar? Stubbisar? Rymddvärgar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
"Sedan stör jag mig på din översättning av Imperial Guard. Jag skulle nog översätta det till Imperie-Gardet."

... men Imperial är ju Kejserlig. Kejserliga Armen låter apbäst, tycker jag.

Storuggla, kaiserliche!
Fast Imperial Army finns inte längre, utan har ersatts av Imperial Guard om jag inte är helt ute och cyklar. Så det är två olika saker.

Imperial Army fanns innan och under Horus Heresy.

Storuggla

Champion
"Fast Imperial Army finns inte längre, utan har ersatts av Imperial Guard om jag inte är helt ute och cyklar. Så det är två olika saker."

Kejserliga Landsstormen? Kejserliga Kanonmaten? Kejserliga Befrielsearmen? Kejserliga Gardet? Kejserliga sverokföreningen?

Storuggla, Wilhelm II som befälhavare

Kejserliga Gardet är i min mening det mest välljudande såväl som troget det engelska originalet.

w176

Förlorad dotter
Fullösning

Vi gjorde en fullösning när vi spelade RT.

Engelska var High gothic, svenska var Low gothic.

Vips kan man ha engelska termer utan att skämmas, man kan få leka på två språk, och man kan göra en poäng av att alla roller inte pratar high gothic, eller alla roller inte pratar god high gotic. Knagglig halvfelaktig engelska är kul, medan man kan leka brittisk överklass humor med snobbar.

rjonas

Hero
Re: Fullösning

Varp funkar som Warp. Vävstolen är en träffande analogi.

Leon

Leo carcion

Fast säger man varp så låter det som att man uttalar warp på svenska

Leon

Leo carcion
Fast Garde tycker jag inte är en bra översättning av guard i det här sammanhanget. Ett Garde är EN styrka, inte en hel försvarsmakt. På engelskan kommer man runt denna semantiska snubbeltuva eftersom guard har en bredare betydelse: det är ju även ett verb.

solvebring

Superhero
En följdfråga jag funderat länge på

Ja, nu kanske inte detta hör direkt till tråden precis. Fast jag kan ändå inte hålla mig, för nu har jag undrat länge över detta.

Vad det gäller den svenska översättningen av "Orc" är det enligt mig "Orch", och ja, jag uttalar "ch" i detta. Jag säger alltså "Orsh". De flesta andra jag träffar säger däremot "Ork" (fult som tusan om ni frågar mig). Finns det något rätt och fel i detta, och hur uttalar och stavar ni?

Re: En följdfråga jag funderat länge på

Det borde väl egentligen vara "ork" utifrån Tolkien, men jag säger som du: "orsh".

Leon

Leo carcion

Det var ju Åke Ohlmarks som införde stavningen och uttalet Orch. Varför han tyckte detta var lämpligt vette gudarna, men det är nu vedertagen svensk stavning. När man använder Ork så ringer det i mina ögon som att man distanserar sig från den tolkienska orchen.

Nu tänkte jag på uttalet och inte på stavningen, men du har rätt.

Storuggla

Champion

"Det var ju Åke Ohlmarks som införde stavningen och uttalet Orch. Varför han tyckte detta var lämpligt vette gudarna, men det är nu vedertagen svensk stavning."

Enligt obekräftade källor rör det sig om en vilja att undvika förväxling med svenskans ork (som i att orka), precis som hobbitar skulle fått oss att tänka på sockerbitar och hobiter på israeliter...

Storuggla, men sen blev det svartkonst

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Storuggla said:
"Det var ju Åke Ohlmarks som införde stavningen och uttalet Orch. Varför han tyckte detta var lämpligt vette gudarna, men det är nu vedertagen svensk stavning."

Enligt obekräftade källor rör det sig om en vilja att undvika förväxling med svenskans ork (som i att orka), precis som hobbitar skulle fått oss att tänka på sockerbitar och hobiter på israeliter...
Det där med "ork" var åtminstone ganska rimligt.

Vad gäller namn och liknande måste jag ändå säga att jag tycker att Åke gjorde ett mycket bättre jobb än den nye jönsen. Tolkien lär ju ha ogillat Åkes namn, men jag skiter i vad Tolkien tycker...

Storuggla

Champion

"Vad gäller namn och liknande måste jag ändå säga att jag tycker att Åke gjorde ett mycket bättre jobb än den nye jönsen. Tolkien lär ju ha ogillat Åkes namn, men jag skiter i vad Tolkien tycker..."

Tja, det är ju stämningsfyllda namn. Hade han bara beslutat sig för ett namn och hållit sig till det och inte bytt ortsnamn varteftersom så en plats byter namn flera gånger i böckerna vore det väl bättre. Och om han lagt ner sin ovana att dryga ut och brodera ut texten med adjektiv och adverb som inte fanns i orginalet. Däremot gillar jag när han flippade och beskyllde Tolkien och hans fan för djävulsdyrkan och ritualmord.

Storuggla, mer sådant

Sodivra

Champion

rjonas said:
Varp funkar som Warp. Vävstolen är en träffande analogi.
Jag säger "varp" när jag spelar, men det är också för att min roll ser på warpen just så: Egentligen så är ju varpen (det sammanvävda) motsatsen till the warp (det sönderslitande)

Men det är en väldigt vacker översättning.

Imperial Guard: Skullle inte Kejsarvakten eller den kejserliga vakten vara en fin översättning?

Etepete said:
...är det här ett fåfängt försök?
Att översätta termer i spel är the shit. Bra grejer, det här!