Necross
Swashbuckler
Nån som läst genom Rogue Trader RPG ännu? Ere någe bra? Harom med Jokaero och rymddvärgar?
Kan du länka till dessa recensionerna för jag finner inte direkt många trots ihärdigt sökande.Den odödlige kejsaren said:Det skall finnas en hel del godis i den för folk som står ut med regelsystemet dock.
Jag vill bara säga att jag har precis motsatt åsikt. DHs regler är samma som WFRPs med några extragrejer och några mindre rena förändringar som alla är till det bättre. Det nya systemet att räkna crittar t.ex. är mycket enklare och med färre tärningsslag, vilket ger snabbare strider och det utan att simplifiera skadeeffekterna.CapnZapp said:Regelsystemet är WFRP (andra upplagan) minus dess kärna plus extra allt.
Med andra ord ett uppblåst klumpigt system som hade behövt en rejäl trimning.
Bara för tydlighetens skull; det är reglerna du talar om nu, eller?CapnZapp said:Jag gillar WFRP men inte Dark Heresy.
Att WFRPs strider inte är långsamma betyder inte att DH inte kan vara snabbare.Storuggla said:"vilket ger snabbare strider och det utan att simplifiera skadeeffekterna."
Jag har aldrig upplevt strider i WFRP som långsamma. Därför har inte du det heller, eftersom jag är universums mittpunkt.
Det är det svårare att göra något åt. 40k är vad det är, oavsätt vad man tycker om det. Chucka ut reglerna kan man alltid göra, men skriver man om settingen så är det inte DH längre. I sådana fall får man väl spela nåt annat SF-lir istället. Som Traveller eller Vägen.Storuggla said:"Bara för tydlighetens skull; det är reglerna du talar om nu, eller?"
För min del är det settingen, den är för extrem, som att spela Paranoia fast utan humorn och glimten i ögat.
Fast just det du nämner är väl bland de saker som funkar likadant i båda spelen? Det är ju t.o.m. så att det går snabbare i DH då man där har avskaffat det crit-tärningsslag man gör i WFRP när man hamnar på negativa wounds. Eller har jag missuppfattat vad du menar?Okej, här kan jag utröna att vi haft olika utgångspunkter. Jag menade en likvärdig handling, såsom en närstridsattack eller ett avståndsanfall med ett enkelskotts avståndsvapen.
Ojdå! Då böjer jag mig omedelbart! I det sammanhanget känns det omåttligt futtigt att bara äga spelet, ha läst det från pärm till pärm och dessutom spelat det. De har man liksom inte mycket att sätta emot.Nu har jag för övrigt bläddrat i boken (men inte köpt den) vilket gör mig till en expert på produkten i fråga.