Nekromanti Rogue Trader?

Några rymddvärgar kan jag utan att ha läst boken med all säkerhet säga att du kan glömma. De existerar inte i 40Ks universum längre.

Jag siktar på ett köp i början av November.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
420 på Adlibris?

Jag har själv funderat på att skaffa den. Men det blir nog bara hyllvärmare i slutändan, så jag avvaktar. Det skall finnas en hel del godis i den för folk som står ut med regelsystemet dock. I alla fall att döma av recensionerna jag sett hittils.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar regelsystemet. Har inte läst så mycket fluff, men demiurge finns ju fortfarande som koncept vilka är någon slags dvärgliknande sak. Och sen kan man ju alltid stoppa in egna små fickor av överlevande Squats (The squats will rise again!).

Överlag tycker jag att rollspelet är väldigt snyggt, men kanske lite onödigt påkostat (dyra böcker som sagt).

Den odödlige kejsaren said:
Det skall finnas en hel del godis i den för folk som står ut med regelsystemet dock.
Kan du länka till dessa recensionerna för jag finner inte direkt många trots ihärdigt sökande.

CapnZapp

Myrmidon
Regelsystemet är WFRP (andra upplagan) minus dess kärna plus extra allt.

Med andra ord ett uppblåst klumpigt system som hade behövt en rejäl trimning.

Men gillade du inte WFRP gillar du inte Dark Heresy eller Rogue Trader heller.

(Jag gillar WFRP men inte Dark Heresy. Rogue Trader har jag inte ens brytt mig om att kolla upp)

Organ

Out of time, out of mind
CapnZapp said:
Regelsystemet är WFRP (andra upplagan) minus dess kärna plus extra allt.

Med andra ord ett uppblåst klumpigt system som hade behövt en rejäl trimning.
Jag vill bara säga att jag har precis motsatt åsikt. DHs regler är samma som WFRPs med några extragrejer och några mindre rena förändringar som alla är till det bättre. Det nya systemet att räkna crittar t.ex. är mycket enklare och med färre tärningsslag, vilket ger snabbare strider och det utan att simplifiera skadeeffekterna.

CapnZapp said:
Jag gillar WFRP men inte Dark Heresy.
Bara för tydlighetens skull; det är reglerna du talar om nu, eller?

/Anders

Storuggla

Champion
"vilket ger snabbare strider och det utan att simplifiera skadeeffekterna."

Jag har aldrig upplevt strider i WFRP som långsamma. Därför har inte du det heller, eftersom jag är universums mittpunkt.

"Bara för tydlighetens skull; det är reglerna du talar om nu, eller?"

För min del är det settingen, den är för extrem, som att spela Paranoia fast utan humorn och glimten i ögat.

Storuggla, regler kan man alltid byta ut

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
"vilket ger snabbare strider och det utan att simplifiera skadeeffekterna."

Jag har aldrig upplevt strider i WFRP som långsamma. Därför har inte du det heller, eftersom jag är universums mittpunkt.
Att WFRPs strider inte är långsamma betyder inte att DH inte kan vara snabbare.

Storuggla said:
"Bara för tydlighetens skull; det är reglerna du talar om nu, eller?"

För min del är det settingen, den är för extrem, som att spela Paranoia fast utan humorn och glimten i ögat.
Det är det svårare att göra något åt. 40k är vad det är, oavsätt vad man tycker om det. Chucka ut reglerna kan man alltid göra, men skriver man om settingen så är det inte DH längre. I sådana fall får man väl spela nåt annat SF-lir istället. Som Traveller eller Vägen.

/Anders, vab är ibland skiten.

Storuggla

Champion
"Att WFRPs strider inte är långsamma betyder inte att DH inte kan vara snabbare."

Någonstans finns det en gräns för hur snabbt en strid kan gå innan den blir... trist. Ett slag för en strid. Å vad roligt. Jag tycker WFRP har en rätt schysst avvägning.

Storuggla, folk som stressar dör tidigare

Organ

Out of time, out of mind
Du tänker inte helt tokigt. Men betänk även att en strid i DH vanligen innehåller saker som man inte behöver ens fundera över i WFRP. Jag talar om sådant som multipla träffar pga automateld, semi-auto och scattereffekten hos hagelvapen. Vägen från ett enkelt "du träffar" till "du träffar med tre av dina kulor och de träffar i huvudet, bålen och vänster arm" hade mycket väl kunnat inbegripa ett flertal extraslag, uträknande och tabellflippande. Istället tar en automatskur endast marginellt mer tid än ett enkelskott och innebär i praktiken nästan bara att man kan få slå flera skadetärningar istället för bara en.

Så en stridsrunda i DH tar inte längre tid i sig men den innehåller fler grejor.

/Anders

Storuggla

Champion
"Men betänk även att en strid i DH vanligen innehåller saker som man inte behöver ens fundera över i WFRP. Jag talar om sådant som multipla träffar pga automateld, semi-auto och scattereffekten hos hagelvapen."

Vänta, är inte det här med i WFRP? Hur spelar du egentligen? :gremwink:

"Vägen från ett enkelt "du träffar" till "du träffar med tre av dina kulor och de träffar i huvudet, bålen och vänster arm" hade mycket väl kunnat inbegripa ett flertal extraslag, uträknande och tabellflippande."

Okej, här kan jag utröna att vi haft olika utgångspunkter. Jag menade en likvärdig handling, såsom en närstridsattack eller ett avståndsanfall med ett enkelskotts avståndsvapen. Att det blir mer regler och något mer långsamt när man slänger in helt nya saker är ju självklart. Om de har samma hastighet på fajterna men med mer innehåll är det ju trevligt.

Nu har jag för övrigt bläddrat i boken (men inte köpt den) vilket gör mig till en expert på produkten i fråga. Jag har åsikter om den, men de är högst blandade.

Storuggla, barbarbar?

Organ

Out of time, out of mind
Okej, här kan jag utröna att vi haft olika utgångspunkter. Jag menade en likvärdig handling, såsom en närstridsattack eller ett avståndsanfall med ett enkelskotts avståndsvapen.
Fast just det du nämner är väl bland de saker som funkar likadant i båda spelen? Det är ju t.o.m. så att det går snabbare i DH då man där har avskaffat det crit-tärningsslag man gör i WFRP när man hamnar på negativa wounds. Eller har jag missuppfattat vad du menar?

Nu har jag för övrigt bläddrat i boken (men inte köpt den) vilket gör mig till en expert på produkten i fråga.
Ojdå! Då böjer jag mig omedelbart! I det sammanhanget känns det omåttligt futtigt att bara äga spelet, ha läst det från pärm till pärm och dessutom spelat det. De har man liksom inte mycket att sätta emot.

/Anders, varm choklad gjord från scratch

Storuggla

Champion
"Fast just det du nämner är väl bland de saker som funkar likadant i båda spelen?"

Ja, det vet jag nu. Jag tolkade det du sa om att det var snabbare strider som att de gjort om närstridssystemet, till exempel. Men så var alltså inte fallet.

"Ojdå! Då böjer jag mig omedelbart! I det sammanhanget känns det omåttligt futtigt att bara äga spelet, ha läst det från pärm till pärm och dessutom spelat det. De har man liksom inte mycket att sätta emot."

Exakt. Så fungerar internet. Det enda sättet jag kunde vara en större auktoritet på RT vore om jag aldrig ens bläddrat igenom det.

Storuggla, fanboys of the old editions