Nekromanti Rokugan kampanj

Minimoni

Homelander
Hallå där!

Jag har börjat spelleda en Rokugan/Seventh sea kampanj för min grupp. Kampanjen utspelar sig i huvudsaki Rokugan och inte på kontinenten Thea.(Jag vet att världarna inte officielt är på samma planet men jag tycker att de borde göra det så jag kör så ändå) Har någon spelat Rokugan här eller ännu hellre spellett en kampanj i nämnda land?

Hur var kampanjen? Vad handlade den om och vilka var karaktärerna? Några tipps om intriger man skulle kunna använda sig av som passar ett gäng samurajer och några gaijins. än så länga är min egen kampanj lite "Shogun" inspirerad. Jag kommer inte ihåg vad författaren till boken Shogun heter men jag tror många av er vet vilken bok jag menar.

Så nå!? Har ni några fina tipps på händelser och intriger i Rokugan eller vill ni berätta lite om era egna äventyr i landet?

Tzimisce

Härolden

Warrior
Jag har spelat en kort Rokugan-kampanj - 3 scenarion eller vad det var. Jag spelade Kitsuki Hashimoto, en emerald magistrate. Övriga var en Togashi-munk, en Bayushi courtier med livvakt, en Kitsune bågskytt (ranger eller bushi, minns inte), en Isawa shugenja och några till - det var ett år sen, så jag minns inte alla namnen. Vi körde med Rokugan d20-reglerna, och det funkade tämligen bra. Vi började med att utreda orsakerna bakom ett smärre utbrott av civil olydnad/upproriskhet, och fortsatte efter att ha hittat spår som tydde på inblandning av shadowlands. Det hela slutade med en konfrontation av den store ondingen, och där Isawa-san frestades hårt av en magisk artefakt. Snurgla kanske kan fylla i mer, han spelledde.

Jag skulle vilja säga att Kina är en bättre influens vad gäller Rokugan än Japan. Det varierar givetvis, och kulturen är en blandning, men till största delen får man ut mer av att se "Crouching Tiger, Hidden Dragon" än "Shogun" (det är James Clavell som har skrivit den). Att vara gaijin är nog annorlunda iofs - vi var alla infödingar (och därtill samurai), så vi hade nog mindre problem med att bara resa omkring. Annars ska "Den siste samuraien" vara rätt ok enligt vad folk säger, så den kan man också se.

Som äventyrargäng var det lite säreget - vi måste varit bortåt 20 personer och 10 hästar på vägen, inklusive alla bärare, packhästar och vad det nu handlade om. Isawa-san färdades i bärstol - bara en sån sak...

Krille

Super Moderator
"Som äventyrargäng var det lite säreget - vi måste varit bortåt 20 personer och 10 hästar på vägen, inklusive alla bärare, packhästar och vad det nu handlade om."

Låter som en (1) inte allt för rik landägande riddare i Pendragon. Multiplicera nu med fem... :gremwink:

Härolden

Warrior
Jo, vi färdades lätt - jag tog bara med mig två tjänare, men Isawa och Bayushi kompenserade för detta. (Hmm... vi var nog mer än 20 när allt kommer omkring - det var 8 spelare om jag minns rätt)

Tänk också på att tjänare ofelbart går till fots i Rokugan. Så det är bara ridhästar/bärstolar åt överheten och packhästar som behövs.

Archer

Swashbuckler
Körde en Rokugan kampanj i somras (2003), dock med L5Rs ursprungliga 2nd ed regler och inte d20. Gruppen bestod av tre samurajer från tre klaner, sammankallade av en medlem ur en av de kejserliga familjerna, för att bilda en grupp som skulle undersöka vissa mystiska händelser. De underställdes en ashira-shugenja (inkvisitor). Sedan började ett långt och invecklats spår där de hittade ledtrådar, av maho-brukande, som ledde dem tillbaka till personen som hade ordnat så att de hade fått uppgiften i första hand (klanerna hade skickat de personer de ansåg spenderbara). Så det slutade med att rollpersonerna med noll inflytande försökte övertyga hovet om att personen i fråga var en slem Fu-Leng dyrkare, vilket inte gick så bra. Istället valde de att offra sin heder (inget problem för scorpionen i gruppen) och mördade maho-tsukaien. Detta ledde till att en av dem (crane) tog på sig mordet, och de övriga flydde och blev ronin.
Dock slutade inte kampanjen där, för då de hade ihjäl maho-tsukaien fick de reda på att han endast var en marionett i händerna på en mäktig oni-lord. Kampanjen slutade ungefär när de hade lyckats spåra upp denna oni och tänkte ta sig an den.

Minimoni

Homelander
Jag skulle vilja säga att Kina är en bättre influens vad gäller Rokugan än Japan. Det varierar givetvis, och kulturen är en blandning, men till största delen får man ut mer av att se "Crouching Tiger, Hidden Dragon" än "Shogun"
Nja... Vet inte om jag riktigt kan hålla med dig. Samurai kulturen och de existerande religionerna i Rokugan är ju väldigt inspirerade från shintoismen. Tao of the Shinsei är dock lite mer Konfucism. Så att influenser från Kina skulle väga tyngre i spelet än de från Japan är jag lite tveksamt inställd till. Alderac har ju dessutom rippat det japanska språket rakt av på flera ställen i spelet.

Tzimisce

Snurgla

Veteran
Jo, det var min kampanj, som sagt. Hmmm... Det var ett tag sedan.

Problemet var att ett av Fu Lengs blodssvärd hade visat sig, i naga-staden Nirukti. Ett par maho-tsukaier sökte sig ditåt, och lämnade spår efter sig, däribland en död scorpion-daimyo och hans inkompetenta dotter (som var orsaken till upproret).
Hela kampanjen var väl på kanske sju möten.

Rokugan är en blandning av många olika kulturer. Vi har Unicorn, tydligt tidiga Kina, nagas som i mycket liknar Indien, och gissningsvis japan under olika tidsperioder för de andra klanerna. Men jag måste säga att gaijin i Rokugan har ett taskigt läge. Inte riktigt anpassat för dem. Men visst, CTHD och Clavell's Shogun är båda bra referenser.

Minimoni

Homelander
Men jag måste säga att gaijin i Rokugan har ett taskigt läge.
Det är just det som är poängen med kampanjen! :gremgrin:

Dock har min kampanj nu förflutit såpass långt att rokuganerna numera har följt med Theanerna till deras kontinent och fått uppleva sida två av myntet.

Tzimisce