Rolemaster - Fasta manövrar-tabellerna!?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Min hjärna fick för sig att peppa igång på det här igen och då specifikt Rolemaster 2nd ed. Jag blev högst förvirrad av en sak, det finns ju ingen tabell för att slå på för de fasta manövrarna! Man ska ju bara slå 100 eller mer! Jag har blivit skadad av MERP och liknande och tänkte nog i min enfald att det här kom rakt av från Rolemaster. Och, det gör det ju på sätt och vis genom att det finns massa tabeller att slå på om man spanar i Compendium 2, men de här avskalade som finns i MERP med dyrka dörr, fixa fälla, läsa runa och lite allmänt fasta manövrar, de tabellerna dök aldrig upp till RM2?

Väldigt specifik fråga men tänkte att kanske @EvilSpook eller @wilper eller vad det finns mer för Rolemaster-peppade folk på forumet, eller folk med mer eller mindre ofrivillig kunskap på området.

Vet ju om Rolemaster Classic som jag antar kanske har de tabellerna? Inte hunnit kolla än. Men, min fråga här är ju lite mer arkeologisk och försöker se var första lite mer abstraherade fasta manövrartabeller kommer in.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
133
There are two versions of 2nd edition Rolemaster. If you have the one with the mohawk elf on the cover, try page 97 "Alternate static maneuver table". That sounds like what you are after?

I don't recall if that table is in the older version. I can't speak to Classic sorry.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Given how these books are organised, its a miracle anyone can find anything :)
More like I was pretty sure I had found it in the book and used it in play but never really realised it was an alternative way of resolving static manoeuvres. Must be I come from MERP to Rolemaster and just used to them being the way you do things.

But good to have found them again! Thanks!
 
Top