Nekromanti Rolig (och knasig) grej med Chronopias vikttabell

Ceetan

Warrior
Jag gjore en BMI koll på några olika STO-värden För att spetsa till det tog jag alltid största möjliga längd på minsta möjliga vikt enligt tabellen. För alla sto över 13 blev BMI övervikt (16 är ett undatag och blev 24 dvs "övre normal") när jag fortsatten under 13 blev det kasig på andra sätt..( på ett oråde har jag för mig att bmi matematiskt sett kunde varriera mellan 19 och 29 ino m ett givet intervall). ....knadigt

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rolig (och knasig) grej med Chronopias vikttab

<SUP>/</SUP>1<SUB>/</SUB> BMI-värden är inte alltid att lita på, enligt många. Visserligen så enligt mig själv stämmer väl tabellen någorlunda så länge man inte är våldsamt sjuk eller tränar mycket styrka..

<SUP>/</SUP>2<SUB>/</SUB> Det är en annan värld vi snackar om, med andra förutsättningar..

<SUP>/</SUP>3<SUB>/</SUB> Storlekstabellen blev korrigerad i Sinkadus där endast kg-vikten angavs och inte längden.. Detta för att STO bara ska ge en hum om massan.. Felet kom ändå med i Chronopia..

<SUP>/</SUP>4<SUB>/</SUB> STO är korkat att ha som grundegenskap..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som delgav sina små synpunkter

Ceetan

Warrior

"Storlekstabellen blev korrigerad i Sinkadus där endast kg-vikten angavs och inte längden.. Detta för att STO bara ska ge en hum om massan.. Felet kom ändå med i Chronopia.."

Hur ser den ut där då?

" Det är en annan värld vi snackar om, med andra förutsättningar. "

Förvissa, men ja...jag har alltid riktig gillat Sto-tebellen

"/4/ STO är korkat att ha som grundegenskap.."

Jag har , som du kanske vet försökt att avskaffa den...men det belv aldeles förmocket jobb att orka göra om hela golem

Dimfrost

Special Circumstances
Det känns som det är en väldigt enkel grej att avskaffa STO-tabellen och använda sitt sunda förnuft istället. Allt behöver inte vara förklarat i reglerna, liksom.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

<blockquote><font class="small">Citat Han och Ceetan:</font><hr />
"Storlekstabellen blev korrigerad i Sinkadus där endast kg-vikten angavs och inte längden.. Detta för att STO bara ska ge en hum om massan.. Felet kom ändå med i Chronopia.."

Hur ser den ut där då?[/quote]
Öööh.. Jag skrev ju det; "...där endast kg-vikten angavs...".. Då kan den som vill ha "korrekta" BMI-värden välja en korrekt längd till vikten..

"Jag har , som du kanske vet försökt att avskaffa den...men det belv aldeles förmocket jobb att orka göra om hela golem"
Heh.. Ja, se husregler.. Det är i alla fall något jag har lärt mig från programmering.. Alltså att tänka några steg i förväg, så att programmet (i detta fall husreglerna) är lätta att bygga in eller ut, beroende på andra modifieringar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som brukar säga att kg-vikten + 100 är normallängden för den vikten och att normalvikten (STO 11) ligger på 70 kg för en man i DoD och slipper på så sätt storlekstabellen

Ceetan

Warrior

jojo....tabellen bli man nig av med ganska lätt...det var mest en ...tja...bugg

Ceetan

Warrior

"Heh.. Ja, se husregler.. Det är i alla fall något jag har lärt mig från programmering.. Alltså att tänka några steg i förväg, så att programmet (i detta fall husreglerna) är lätta att bygga in eller ut, beroende på andra modifieringar..

jo...fast just när det är golem kan man faktidkt ha ett på storlek som talar o dess kraft.......sen har vi ju problemet att jag blev nerröstad i frågan om STO

"Öööh.. Jag skrev ju det; "...där endast kg-vikten angavs...".. Då kan den som vill ha "korrekta" BMI-värden välja en korrekt längd till vikten.."

Jag vet.....men jag menad i detalj......jag äger ingen sikadus..när jag började spela tror ja gatt den redan var död. det är möjligt att man inte får göra den men kan du isåfall berätta vilket bummer det är?

"Han som brukar säga att kg-vikten + 100 är normallängden för den vikten och att normalvikten (STO 11) ligger på 70 kg för en man i DoD och slipper på så sätt storlekstabellen"
ahh.....visserligen är normalsto i chronopia 13...men det spela ingen roll

Rickard

Urverk speldesign
Tredje gången gillt

"...jag blev nerröstad i frågan om STO"
Nerröstad? Gud vad du är demokratiskt.. :gremsmile: När jag inför en husregel som spelledare så säger jag "STO finns inte längre", varpå spelarna säger "Coolt" och sedan är det inte så mycket mer med det..

"Jag vet.....men jag menad i detalj..."
Sinkadus #7, sida 11.. "Det finns regler för hur man beräknar en rollpersons vikt i Expert Drakar och Demoner. Jag har fått en del kritiska brev som klagar på dessa reglers brister. Därför har jag ställt samman denna tabell, där man kan se ungefär hur många kg en rollperson väger med utgångspunkt från hans STO. Den siffra man finner i tabellen måste givetvis justeras med hänsyn till alla omständigheter. T.ex. väger en mycket muskulös person mer, medan en spinkig person väger mindre än vad som anges. Sådana modifikationer måste varje spelledare göra själv."

Tredje gången gillt.. :gremsmile: Tabellen ser nästan exakt likadan ut som storlekstabellen till Chronopia, med skillnaden att längden inte står med..

Varför jag själv kör med STY (då STO är borttaget) som mått för massan är för att man ska slippa den där fåniga extraregeln "om han/hon/den/det är stark så har den en ändrad vikt från det normala"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som såg att 75 kg var normalvikten för en med STO 11, men det skiter han i för han vill att meddellängden för en man på Altor ska vara runt 170 cm

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, att DoD är fullt av buggar är ju knappast någon nyhet. Om man vill ha ett smidigt och genomtänkt system så är nog det enda rätta att börja om från början, och bygga ett nytt BRP-baserat system från grunden. (Om man nu vill ha ett sådant: själv låter jag gärna bli och använder till exempel T10-systemet istället.) Det är det man kan önska att Riotminds hade gjort, istället för att slänga ihop en massa gammal buggig skåpmat med nya förvirrade idéer.

/Dimfrost