Nekromanti Rolig rekvisita

Belsebubben

Veteran
Jag tänkte verkligen anstränga mig som SL inför min kommande kampanj, och satt en kväll och tänkte lite på vad för slags rekvisita man kan använda sig av. Hitintills har jag mest använt mig av brev som jag skrivit på hemmagjorda pergament. (A4:a ingnidet med kaffesump och rivet i kanterna) :gremsmile:Nu har jag även inhandlat flörtkulor som ska användas som ögon i ett äventyr. Men vad använder ni SL:s därute för rekvesita? Och vad har ni spelare råkat ut för under åren? Brukar ni SL:s klä ut er eller på annat sätt illustrera SLPs?
Vore kul att få lite förslag på grejer att använda mig av.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Byt forum

Även om ditt inlägg är väldigt intressant så tror jag att du antagligen hade fått fler och bättre svar om du flyttade det till Rollspelsforumet.
Ditt trick med kaffesumpen har även jag använt mig av. Ibland försöker jag även brännskada pappret litegrann även om det är svårare än vad man kan tro. Hade jag kunnat rita bättre så hade jag säkerligen också gjort en bild till varje betydelsefull SLP. Spelarna brukar vara väldigt förtjusta när de får något att fingra på även om det bara är ett skrynkligt papper som luktar kaffe. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Det här förstår jag inte..

waliums svar på denna tråden, och Belsebubbens svar på hans svar antyder att denna tråden låg i Allmänna Spelforumet först, och den skulle isåfall blivit flyttad.. Men i Allmänna Spelforumet så ligger det ju också en sådan här tråd, vilken skulle ha försvunnit om den flyttats..

Dessutom är denna tråden inlagd FÖRE den i allmänna spelforumet! Till och med Belsebubs svar kom före tråden i spelforumet! Min gissning är att Bubben postade DENNA tråd i Allmänna Spelforumet först, sedan postar han en likadan tråd i Rollspelsforumet.. Men genom någon konstig glitch i forumväven så byter dom plats, iochmed att dom ser likadana ut.. Och den tråd som postades i rollspelsforumet sitter nu ensam och låst i spelforumet.. Eller vad är det som har hänt egentligen? (Rätt kul är det förstås.. :gremsmile:)

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Det här förstår jag inte..

nä, så var det ju inte. DENNA tråd postades först i Eon-forumet (men jag flyttade den hit), och sedan postade han samma tråd i allmänna spelforumet. Ok? :)

Troberg

Sinister eater
Jag brukar inte springa benen av mig för att skaffa rekvisita, men råkar jag ha något som passar så använder jag det.

Jag är inte någon stor fan av handouts, utan ser mer rekvisita som en bakgrundsgrej.

Om man spelar pirater i karibien ombord på ett fartyg och man råkar ha en fotogenlykta i mässing så kan man ju ställa den på bordet. Man är aldrig helt koncentrerad under en hel spelsession, för eller senare börjar tankarna vandra. Om man då har lämpliga prylar som passar in i spelet så kanske tankarna vandrar åt rätt håll i stället för vad som råkar gå på TV i morgon eller hur man klarar senaste datorspelet.

Det finns en tråd om detta en eller ett par veckor ner.

Mask_UBBT

Hero
Världshistoriens absolut mest ambitiösa SL!

Rhys Long!

En brittisk kompis till min gudfar, som jag träffade i holland. Min gudfar spelar inte rollspel, men tyckte ändå jag skulle prova att spela en gång med honom, och sa att det var en upplevelse, även om man inte spelade i allamänhet. Och nog var det det.

Spelet som skulle spelas var hans eget, och beskrevs som en blandning emellan "Name of the rose" och germansk mytologi. När vi bestämde tt vi skulle spela(jag och hans spelgrupp) sa han att han skulle behöva lite tid att förbereda, så vi skulle komma på kvällen dagen efter.

Killen hade ett rum som till synes var inrett och utformat endast för att spela rollspel i. Ett dolt surrounddystem hade installerats, och väggarna hade inretts med mörka tyger med diffusa tecken på. Han själv hade klätt sej i en munkkopa och det enda som var belyst i rummet var hans närmast pedistalliknande spellledarskärm, och resten av rummet lystes upp av stearinljus.

Och inte nog med det, han hade tydligen utformat ett sountrack att passa just det äventyr vi skulle spela, för inte nog med att musiken timade hans berättelse närapå perfekt, han spelade även upp vissa av ljuden han berättade om. Exempel: "Your deep thoughts are disturbed by a deep, weazing snarl from down the hallway, followed by what could only be the heavy footsteps of a monstrous creature" och samtidigt spelades dessa ljud upp, och tack vare surroundsystemet hördes ljuden från det håll han beskrev.
Att han dessutom hade en liten mikrofon som han hade gömt i kopan, med Reverben och Low högt inställda, hjälpte även det.

Trots att det är lite psyko-varning på den här snubben så kan jag inte förneka att det hela fungerade väldigt, väldigt bra. Vi var uppriktigt skraja när det lurkande monstret hördes smyga omkring i närheten, och att höra spelledaren från alla håll i ett rum skapade verkligan känslan av att det var någonting 'överjordiskt' i görningen...

/Mask - som inte fattar var Rhys fick plats med mixerbordet ellar vad det var han stryrde allt med...

Johan K

Gammal & dryg
Inte nått, nästan....

Om jag ska vara helt ärlig så orkar jag inte ha nån rekvisita.. Det som känns viktigas är att spelaran sitter skönt & det finns tilltugg, ett bra spel osv..

Rising

Vila i frid
Jag har lattjat med en hel del, och tänker återigen berätta om det häftiga tricket med kartongkartan!!! (eftersom det är så himla enkelt och effektfullt)

Man har en liten karta (absolut inte större än A4) som man tecknar så realistiskt som möjligt, som om det vore ett flygfoto.

Alltså: skriv inget på denna karta, det är väldigt viktigt. Kom också ihåg att teckna skogar, städer och berg såsom skogar och berg verkligen ser ut på flygfoton (använd gärna färger på kartan) och inte med några symboler eller liknande, och använd en verklig, realistisk skala (inte flummig på forntida vis).

Sedan, ta någon tjock kartong av något slag (man ska inte kunna se igenom det) som är så pass stor att det täcker hela kartan även om du placerar kartongens mitt över ett hörn på kartan (då ska det vara mer än dubbelt så stort). I mitten av kartongen skär du ut ett litet hål, kanske med en diameter på 1 cm.

Nå, när äventyrarna skall utforska landet så håller du kartongen över kartan så att spelarna bara ser det lilla området som syns genom hålet i kartongen. När de sedan vill förflytta sig norrut, västerut eller sydost m.m. så flyttar du långsamt och försiktigt kartongen åt det håll som rollpersonerna färdas. På så vis ser bara spelarna det som deras rollpersoner ser omkring sig när de reser genom landskapet. Det fina är att det plötsligt finns en "riktig" värld som rollpersonerna rider igenom. Det är ganska lätt att gå vilse, må du tro! Dessutom är det alltid frestande att lämna färdleder och stigar m.m och bege sig rakt in i djupa skogar och andra vildvuxna områden. Vem vet, det kan ju finnas några hemligheter på kartan?

Det är barnsligt enkelt att göra, samtidigt som det är fasansfullt effektivt. (Lite barnsligt kanske, men jag gillar det fortfarande)

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Använd rekvisita:
Medeltidsaktiga kartor, ihopskrynklade meddelanden, datautskrifter, obduktionsrapporter, fraktordrar, spaningsflygskartor, musik, väderljud, geografiska ljud.

Saker vi hade i första lokalen:
Armborst, uppstoppad alligator, hemmagjorda elixirflaskor (som efter ett tag utan användande fick härliga dammlager och spindelnät), fäll.

Saker vi hade i andra lokalen, som verkligen var den andra föreningen som finns i stadens förtjänst:

Rustningar, lansar, pistoler.

Funderar på att köpa hem lite tricorders, faspistoler och kommunikationsbroscher till vi ska börja med Star Trek.

Belsebubben

Veteran
Så var det...

Nu var det så att jag förväxlade allmäna spelforumet och rollspelsforumet, så det blev lite extra jobb för moderatorerna. Jag ber så mycket om ursäckt... It will not happen again.
Tycker också att det var lite synd att det inte var en glipa i tidsväven som orsakade det hela.

Blippe

Warrior
Sen kan ju alltid spelarna köpa kartor av handelsmannen, vilka givetvis har sina småfel, och spelarna fortsätter att förvilla sig.

Problemet blir ju att kartan högst blir 1/4 så stor som den del av bordet den upptar bordet. (snarare mindre, men extra stökigt blir det!)

Morgoth

Swashbuckler
Kartografi [OT]

I... dumdidum... Tribe 8... är kartorna helt screwed. De ska vara fula, oskalenliga, kantiga, dumma, fulla med symboler, klotter och stämningstext (ja, iallafall dem i Map Pack). Sedan så har man ritat ut grejer som rollisarna kan navigera efter. Tillexempel

SL: Ni kommer till ett stort torn bredvid en bro i dimman...
Klipsk spelare (kollar på kartan): Då är vi... här. Vi går mot nordanvinden för att komma vart än vi var på väg.

Och så vidare. ^_^