Världshistoriens absolut mest ambitiösa SL!
Rhys Long!
En brittisk kompis till min gudfar, som jag träffade i holland. Min gudfar spelar inte rollspel, men tyckte ändå jag skulle prova att spela en gång med honom, och sa att det var en upplevelse, även om man inte spelade i allamänhet. Och nog var det det.
Spelet som skulle spelas var hans eget, och beskrevs som en blandning emellan "Name of the rose" och germansk mytologi. När vi bestämde tt vi skulle spela(jag och hans spelgrupp) sa han att han skulle behöva lite tid att förbereda, så vi skulle komma på kvällen dagen efter.
Killen hade ett rum som till synes var inrett och utformat endast för att spela rollspel i. Ett dolt surrounddystem hade installerats, och väggarna hade inretts med mörka tyger med diffusa tecken på. Han själv hade klätt sej i en munkkopa och det enda som var belyst i rummet var hans närmast pedistalliknande spellledarskärm, och resten av rummet lystes upp av stearinljus.
Och inte nog med det, han hade tydligen utformat ett sountrack att passa just det äventyr vi skulle spela, för inte nog med att musiken timade hans berättelse närapå perfekt, han spelade även upp vissa av ljuden han berättade om. Exempel: "Your deep thoughts are disturbed by a deep, weazing snarl from down the hallway, followed by what could only be the heavy footsteps of a monstrous creature" och samtidigt spelades dessa ljud upp, och tack vare surroundsystemet hördes ljuden från det håll han beskrev.
Att han dessutom hade en liten mikrofon som han hade gömt i kopan, med Reverben och Low högt inställda, hjälpte även det.
Trots att det är lite psyko-varning på den här snubben så kan jag inte förneka att det hela fungerade väldigt, väldigt bra. Vi var uppriktigt skraja när det lurkande monstret hördes smyga omkring i närheten, och att höra spelledaren från alla håll i ett rum skapade verkligan känslan av att det var någonting 'överjordiskt' i görningen...
/Mask - som inte fattar var Rhys fick plats med mixerbordet ellar vad det var han stryrde allt med...