Rickard
Urverk speldesign
Är det någon kul kombination mellan feats, features, properties och powers som ni har hittat?
Mindre kombinationer
Genom att spela en level 2 dwarven cleric kan man ta featerna Harbringer of Rebirth och Shield the Fallen för att ge +7 till andras death saving throws. Lägg till att det finns utility (daily) power på level 2 som gör att någon som misslyckas med ett death saving throw kan ersätta resultatet med en naturlig 20:a.
En level 2 half-elf warlock kan få 18 i Intimidate och kunna fem extra språk via att ta featerna Linguist, Skill Focus, ha en background bonus (+2) och använda powern Beguiling Tounge (+5 Intimidation). I strid kan warlocken använda det för att skrämma bort alla som är bloodied (ska slå emot Will + 10 och ytterligare +5 om man inte talar deras språk).
En level 1 human wizard kan välja featerna Arcane Fire och Wintertouched och bara välja fire/cold-spells. I strid köra magikern varannan fire varannan cold, vilket gör att träffade personer av fire keywords får vulnerbility 5: cold och får således nästa runda, via Wintertouched, combat advantage med spells med cold keywords. Vid level 11 kan magikern välja Arcane Admixture för att få besvärjelser som både har cold och fire som keywords, vilket kan göra att magikern bara behöver använda en at-will-besvärjelse. Antingen det, eller så tar magikern Lasting Frost och kan koncentrera sig enbart på cold-besvärjelser. Detta gör också att man inte längre behöver Arcane Fire.
En level 2 half-orc rouge/ranger (Beast Mastery) kan med featen Beast Protector och powern Riposte Strike få göra en extra attack varje runda. Half-orcen kan också använda sitt djur för att flanka sin motståndare och därmed få in rougens backstabbing.
Större kombinationer
Drisdhaun, level 6
Drow, Paladin|Rogue
Hybrid Paladin: Hybrid Paladin Will
Darkfire: Darkfire Charisma
FINAL ABILITY SCORES
Str 10, Con 11, Dex 19, Int 8, Wis 13, Cha 19.
STARTING ABILITY SCORES
Str 10, Con 11, Dex 16, Int 8, Wis 13, Cha 16.
AC: 20 Fort: 15 Reflex: 20 Will: 20
HP: 49 Surges: 8 Surge Value: 12
TRAINED SKILLS
Insight +9, Intimidate +14, Streetwise +12, Bluff +12, Stealth +14
UNTRAINED SKILLS
Acrobatics +7, Arcana +2, Diplomacy +7, Dungeoneering +4, Endurance +3, Heal +4, History +2, Nature +4, Perception +4, Religion +2, Thievery +7, Athletics +3
FEATS
Level 1:Weapon Proficiency (Superior crossbow) (retrained to Two-Fisted Shooter at Level 2)
Level 2: Whip Training
Level 4: Brilliant Darkfire
Level 6: Distant Advantage
POWERS
Hybrid Paladin at-will 1: Virtuous Strike
Hybrid Rogue at-will 1: Disheartening Strike
Hybrid encounter 1: Dazzling Flare
Hybrid daily 1: On Pain of Death
Hybrid utility 2: Bless Weapon
Hybrid encounter 3: Unbalancing Shot
Hybrid daily 5: Compel the Craven
Hybrid utility 6: Ferret Out Frailty
ITEMS
Adventurer's Kit, Whip, Vicious Hand Crossbow +2, Shadowdance Leather Armor +1, Amulet of Protection +2
Här är en kombination som som kan upp till -4 på attack till en motståndare varje runda (Disheartening Strike + Divine Challenge samt Whip Training + Divine Challenge). Rougen kommer sällan att få in sin backstabbing men 4 extra radient-skada (Divine Challenge) är inte heller dumt.
En rolig kombination är också Bless Weapon (+1d6 i skada, +1 to attack, crit 18-20 against creatures with vulnerbility: radient) och featen Brilliant Darkfire som gör att den som blir träffad av powern Darkfire (minor action) får vulnerbility [CHA mod.] mot radient. Brilliant Darkfire och Divine Challenge (med radiant-skada) är också en kombo, som i detta fall ger 8 i skada om den utsatte inte anfaller drowen. Darkfire ger också combat advantage i två rundor, alltså en total chans över två rundor att göra 8d6+32 i skada med en at-will power från och med level 4.
Featen Distant Advantage och powern Ferret Out Frailty är mest valda för att få in rougens backstabbing oftare. Jag antar att Cloud of Darkness + Sneak också kan ge combat advantage till drowen i två rundor. Ett Sneak-slag behövs inte om den attackerade står i molnet och ranged attacks ger inte opportunity attacks pga. Shadowdance Leather Armor. Detta då istället för att använda Darkfire under den encountern.
Jag vet inte om det här är en tolkning som Fan läser Bibeln, men i Two fisted shooter står det att om man har en hand crossbow i off hand och crittar så får man göra en basic ranged attack med det vapnet. Det står dock inget om att man måste ha hand crossbow i vardera hand. I denna kombo har drowen whip och hand crossbow (off hand). Detta är en skön kombination med Bless Weapon + Brilliant Darkfire, som i sig ger en högre crit-chans.
/Han som gärna hade hittat (fler) kombinationer mellan två classer, exempelvis att en shaman kan ge temporära hit points till en fighter med Battlerager Vigor och på så sätt låta den göra mer i skada
Mindre kombinationer
Genom att spela en level 2 dwarven cleric kan man ta featerna Harbringer of Rebirth och Shield the Fallen för att ge +7 till andras death saving throws. Lägg till att det finns utility (daily) power på level 2 som gör att någon som misslyckas med ett death saving throw kan ersätta resultatet med en naturlig 20:a.
En level 2 half-elf warlock kan få 18 i Intimidate och kunna fem extra språk via att ta featerna Linguist, Skill Focus, ha en background bonus (+2) och använda powern Beguiling Tounge (+5 Intimidation). I strid kan warlocken använda det för att skrämma bort alla som är bloodied (ska slå emot Will + 10 och ytterligare +5 om man inte talar deras språk).
En level 1 human wizard kan välja featerna Arcane Fire och Wintertouched och bara välja fire/cold-spells. I strid köra magikern varannan fire varannan cold, vilket gör att träffade personer av fire keywords får vulnerbility 5: cold och får således nästa runda, via Wintertouched, combat advantage med spells med cold keywords. Vid level 11 kan magikern välja Arcane Admixture för att få besvärjelser som både har cold och fire som keywords, vilket kan göra att magikern bara behöver använda en at-will-besvärjelse. Antingen det, eller så tar magikern Lasting Frost och kan koncentrera sig enbart på cold-besvärjelser. Detta gör också att man inte längre behöver Arcane Fire.
En level 2 half-orc rouge/ranger (Beast Mastery) kan med featen Beast Protector och powern Riposte Strike få göra en extra attack varje runda. Half-orcen kan också använda sitt djur för att flanka sin motståndare och därmed få in rougens backstabbing.
Större kombinationer
Drisdhaun, level 6
Drow, Paladin|Rogue
Hybrid Paladin: Hybrid Paladin Will
Darkfire: Darkfire Charisma
FINAL ABILITY SCORES
Str 10, Con 11, Dex 19, Int 8, Wis 13, Cha 19.
STARTING ABILITY SCORES
Str 10, Con 11, Dex 16, Int 8, Wis 13, Cha 16.
AC: 20 Fort: 15 Reflex: 20 Will: 20
HP: 49 Surges: 8 Surge Value: 12
TRAINED SKILLS
Insight +9, Intimidate +14, Streetwise +12, Bluff +12, Stealth +14
UNTRAINED SKILLS
Acrobatics +7, Arcana +2, Diplomacy +7, Dungeoneering +4, Endurance +3, Heal +4, History +2, Nature +4, Perception +4, Religion +2, Thievery +7, Athletics +3
FEATS
Level 1:
Level 2: Whip Training
Level 4: Brilliant Darkfire
Level 6: Distant Advantage
POWERS
Hybrid Paladin at-will 1: Virtuous Strike
Hybrid Rogue at-will 1: Disheartening Strike
Hybrid encounter 1: Dazzling Flare
Hybrid daily 1: On Pain of Death
Hybrid utility 2: Bless Weapon
Hybrid encounter 3: Unbalancing Shot
Hybrid daily 5: Compel the Craven
Hybrid utility 6: Ferret Out Frailty
ITEMS
Adventurer's Kit, Whip, Vicious Hand Crossbow +2, Shadowdance Leather Armor +1, Amulet of Protection +2
Här är en kombination som som kan upp till -4 på attack till en motståndare varje runda (Disheartening Strike + Divine Challenge samt Whip Training + Divine Challenge). Rougen kommer sällan att få in sin backstabbing men 4 extra radient-skada (Divine Challenge) är inte heller dumt.
En rolig kombination är också Bless Weapon (+1d6 i skada, +1 to attack, crit 18-20 against creatures with vulnerbility: radient) och featen Brilliant Darkfire som gör att den som blir träffad av powern Darkfire (minor action) får vulnerbility [CHA mod.] mot radient. Brilliant Darkfire och Divine Challenge (med radiant-skada) är också en kombo, som i detta fall ger 8 i skada om den utsatte inte anfaller drowen. Darkfire ger också combat advantage i två rundor, alltså en total chans över två rundor att göra 8d6+32 i skada med en at-will power från och med level 4.
Featen Distant Advantage och powern Ferret Out Frailty är mest valda för att få in rougens backstabbing oftare. Jag antar att Cloud of Darkness + Sneak också kan ge combat advantage till drowen i två rundor. Ett Sneak-slag behövs inte om den attackerade står i molnet och ranged attacks ger inte opportunity attacks pga. Shadowdance Leather Armor. Detta då istället för att använda Darkfire under den encountern.
Jag vet inte om det här är en tolkning som Fan läser Bibeln, men i Two fisted shooter står det att om man har en hand crossbow i off hand och crittar så får man göra en basic ranged attack med det vapnet. Det står dock inget om att man måste ha hand crossbow i vardera hand. I denna kombo har drowen whip och hand crossbow (off hand). Detta är en skön kombination med Bless Weapon + Brilliant Darkfire, som i sig ger en högre crit-chans.
/Han som gärna hade hittat (fler) kombinationer mellan två classer, exempelvis att en shaman kan ge temporära hit points till en fighter med Battlerager Vigor och på så sätt låta den göra mer i skada