Re: En dansande inbrottstjuv
Måste säga att det var en oerhört spännande historia. Lite välinpackad humor, livligfantasi och godberättarglädje.
Just rubriken påminner mig om mitt senaste rollspelmöte. Det där med dansande. Så jag skall härmed berätta om denna lilla tripp ut i skogen.
Jag kallar det otur när man förlorar två fingrar och dör av smärtan...
"Alven och den väldiga kraggbarbaren stod i det dunkla skenet av månen, som nu börjat försvinna bland de tunga molnen. De hade just blivit överfallna av de rövare som de jagat in i skogen. Varför de hade jagat efter dem är en helt annan historia. Deras hästar hade blivit illa sargade av rövarnas pilar, som de avfyrat från de enorma trädkronorna. Den ena hästen hade fått en pil i sitt högra framben och den andra hade fått ett köttsår på baken. Alven, som fortfarande såg relativt klart i nattmörkret viskade till kraggbarbaren att han skulle stanna och vakta hästarna. Alven hade hört tysta fotsteg ledas bortfrån dem och han försvann sakta in i nattmörkret. Kraggbarbaren stod kvar vid hästarna och försökte se över deras skador, men det tjänade inget till, alvens häst var så illa däran att den troligtvis skulle bli nattmat år de ylande vargarna. Alven smögsakta genom skogen med sinnena på högvarv. Han hörde hur fler och fler varelser började sluta sig upp runt honnom. Han visste att detta inte var några vanliga rövare. Han skärpte sina sinnen till det yttersta och hans värsta farhågor besannades, det var verkligen en förbannelse som följde honnom, inte nog med att hans älskade skall tas ifrån han. Nu skulle han bli vargmat, han rynkade på näsan och drog upp sitt carwelan, han var en svärdsdansare och det skulle han vara tills han mötte sitt öde. Morrande ljud och glittrande ögon trädde fram ur mörkret. Han började den vackra svärdsdansen och det enda som kunde urskiljas av de suddiga konturerna vad klingan från hans carwelan och ishani. Han höll stånd mot vargarna en stund tills han fick ett allvarligt sår i armen. Han bestämde sig för att fly. Han sprang genom skogen, var visste han inte, bara att han var tvungen att komma bort från bestarna.
Undertiden hade kraggbarbaren börjat vandra in mot skogen då han hörde ljudet av strid. Plötsligt så rusar någon förbi han i en hisklig fart. Sekunden senare blir han nedtacklad av en varg och ger ifrån sig ett morrande. Vid hans försök att stoppa vargen från att bita honom så förlorar han två fingrar. Alven som nu märkt att han hittat tillbaka till hästarna vänder sig om och börjar rusa tillbaka till barbaren ser genom de glest uppväxta träden att kraggbarbaren ligger livlös. Han sväljer den klump som samlat sig i hans hals och rusar mot kraggbarbarens häst. Han slänger sig upp i sadeln och sätter av i fullfart. Tankarna på hans döde vän susar genom hans sinnen och han känner en sådan ånger att lämna han där, men hans liv står på spel. Fast det skulle vara befriande för han att dö, men han skall hedra sin vän i de sånger och ballader som han komma skapa. Han reser i månader innan han når fram till sitt mål, sitt hem, Sunariskogen. Där han i den resterande evigheten vände sig innåt och hedrade sin vän med musiken han skrev.