Nekromanti Roliga psykbryt?

Genesis

Ni dés ni maître
Den här frågan gäller Anatman, men jag tänkte hålla den ganska öppet. I många spel med magiker och psioniker kan man råka illa ut och drabbas av allehanda psykbryt, alltifrån huvudvärk till temporär blindhet eller fobier och OCD. I Anatman rotar man runt i sin egen och andras hjärnor och liknande saker är tänkt ska kunna inträffa. Men vilka psykbryteffekter är roliga och skapar intressant spel och vilka är irriterande eller sabbar rollpersonens koncept? Berätta gärna om egna erfarenheter, som den där gången den där Psimutanten fick fobi för hundar och sedan drabbades av hallucinationer och såg hundar överallt, hahaha det var så roligt. Berätta även om tillfällen då det sabbat spelet och inte har varit kul. Vad berodde det på?

Jag tar också gärna emot rena framspånade listor på kul saker som kan drabba en rollpersons hjärna. Både små olägenheter (huvudvärk i en timme) och katastrofala konceptförändrare (rollpersonen byter könsidentitet).

RasmusL

Champion
*Får med sig skit tillbaka. Detta har jag kört med i MtAs drömresor med god effekt. Bitar ur offrets/resmålets medvetande följer med och det egna psyket börjar befolkas av obekanta individer och företeelser och, i värsta fall, "demoner" (mentala störningar, fobier och liknande). Dessa fragment blandas antingen upp med det egna undermedvetna (en okänd man dyker plötsligt upp i ett minne där han ej bör vara) eller inrättar eget territorium i det undermedvetna (drömmar om bomber som faller, en stad som skakar och ett barn vars namn du ej kan komma ihåg men känner oförklarlig och oemotståndlig kärlek till).

RasmusL

Champion
*Överlapp i medvetande, värre skit som följer med tillbaka. Offrets/resmålets medvetande i realtid följer med och blandar sig med det egna vilket leder till en potentiellt helt bisarr verklighet där du upplever vad som sker omkring dig blandat med vad som sker omkring resmålet/offret. Du kan sitta på kontoret och samtala med din chef då du plötsligt blir åthuten av fotbollsdomaren som ger dig gult kort ute på planen. Samtalen sker samtidigt och i samma "uppfattning" när hjärnan kämpar för att gifta samman de skilda verklighetsintrycken.

Kräkla

Veteran
Självså tycker jag att detär roligast med sånt som totalkvaddar rollpersonen :gremlaugh: Fast åandrasidan så spelar inte jag med folk som taråt sej av det som händer med figuren, det verkar ganska jobbigt.

RasmusL

Champion
*blir förälskad i offret/resmålet.

*byter ut en person ur det egna minnet mot offret/resmålet. Plötsligt är det inte Johan som är din bäste vän utan istället offret/resmålet. Johan minns du inte ens existerar.

RasmusL

Champion
((för att ta sig ur någon av tillstånden jag beskriver ovan måste man göra upp med sitt inre på något handgripligt sätt, den här typen av skador läker inte med tiden utan blir snarare värre)

RasmusL

Champion
*Det egna medvetandet går, likt en glasskiva tappad från hög höjd, i krasch. Hjärnan gör sitt bästa för att reparera skadan men det egna minnet och undermedvetna blir en lapptäckesblandning där olika "glasbitar" överlappar, hamnar i fel ordning, är brutna på flera ställen och skapar allmän oreda. Detta är en perfekt grogrund för mörkret i det undermedvetna som sprider ut sig och skapar ett mardrömslandskap där krossade drömmar möts.

Genesis

Ni dés ni maître
Det här med att blanda sitt medvetande och "få med sig skit tillbaka" är saker som händer hela tiden i alla fall i Anatman, så de kommer inte att vara psykbryt i mitt fall. Det är just när du plockat en bit av en annans medvetande och stoppar in det i ditt eget (tillsammans med en massa annat som följer med) som psykbryten inträffar. Men bra idéer, och de är säkert nyttiga för andra. Fortsätt!

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL said:
*Det egna medvetandet går, likt en glasskiva tappad från hög höjd, i krasch.
Det där är skitbra! Någon kommer bli tvungen att ta sig in i den hjärnan och koppla om ordentligt innan personen kan återhämta sig.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Personlighetsklyvning - under stress blandar hjärnan ihop vem man egentligen är och egenskaper och förmågor byts ut mot det offer som man tog med tillbaka kanske

RasmusL

Champion
Det kanske kan delas upp i lite huvudkategorier?

*Försvinner
*Förändras
*Läggs till

"Försvinner" kan vara att tappa personlighetsdrag, minnen, kunskap, etc. Vill man ha tabeller kan man säker spåna fram en "Du blir av med X"

...minnet av dina tio första levnadsår
...värmen till din närmaste relation
...kunskapen om ditt yrke
...minnet av de senaste tre dagarnas händelser
...minnet av din fiendes utseende
...minnet av din fiendes agenda

Du förändrar...

...ditt finaste minne till något förfärligt
...minnet av din bäste som blandas samman med din värsta fiende
...din agenda

Du får...

...en fobi
...minnen som står i konflikt och blandas ihop med andra minnen
...starka positiva känslor för en person som du aldrig träffat

osv

Ordförrådet rubbas: nya betydelser av ord/egna ord för saker/feltolkningar av andras ord. Kan nog bli jobbigt...

Genesis

Ni dés ni maître
Tack för alla förslag som kommit in! Här är min första preliminära lista till Anatman:
Du börjar hallucinera minnen från ditt förflutna
Du får huvudvärk
Det nya fragmentet kopplar ihop sig med ett annat fragment och blir ett och samma
Du får en bultande värk som gör dig aggressiv och våldsam
Du får en bisarr sexuell fetisch
Du får en fobi
Ett av dina andra fragment förstörs
Du får personlighetsklyvning och växlar till din andra personlighet under stress om inte ett fokusslag klaras utan konsekvenser
Din könsidentitet eller sexuella läggning förändras
Du får en bipolär störning och växlar mellan depression och mani
Du börjar hallucinera mardrömslika monster, insekter eller annat hemskt
Du förlorar förmågan att känna igen ansikten
Du blandar ihop personer med andra från dina minnen eller fantasier
Du får starka erotiska eller äcklande känslor gentemot någon du känner
Sinnet kraschar totalt och du blir en grönsak/en skrikande galning/en lallande idiot

Problemet är att jag känner att jag inte riktigt ver vad som är bra och vad som är dåligt. Samtidigt tror jag att man kommer att få välja från den här listan (i samråd med sin SL), så jag tror inte att det blir så farligt.

RasmusL

Champion
Genesis said:
Tack för alla förslag som kommit in! Här är min första preliminära lista till Anatman:
Du får huvudvärk
Det nya fragmentet kopplar ihop sig med ett annat fragment och blir ett och samma
Du får en fobi
Du får personlighetsklyvning och växlar till din andra personlighet under stress om inte ett fokusslag klaras utan konsekvenser
Sinnet kraschar totalt och du blir en grönsak/en skrikande galning/en lallande idiot

Problemet är att jag känner att jag inte riktigt ver vad som är bra och vad som är dåligt. Samtidigt tror jag att man kommer att få välja från den här listan (i samråd med sin SL), så jag tror inte att det blir så farligt.
Hur påverkar det spelet? Spontant känns det som att några få av punkterna inte har så mycket oomph (huvudvärk) eller är mer förstörande än skapande (fragment försvinner, sinnet kraschar) men de kanske medför att man kan avhjälpa dem genom något coolt och äventyrligt åtagande och i så fall är det väl bra!

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL said:
Hur påverkar det spelet? Spontant känns det som att några få av punkterna inte har så mycket oomph (huvudvärk)
Vissa av dem är tänkta att användas vid ganska låga nivåer. Jag behöver några som inte är så farliga men som ändå visar att man har problem.

eller är mer förstörande än skapande (fragment försvinner, sinnet kraschar) men de kanske medför att man kan avhjälpa dem genom något coolt och äventyrligt åtagande och i så fall är det väl bra!
Ja, en grundpelare i spelet är ju att allt i hjärnan kan ändras, så någon vars sinne kraschar totalt kan lagas. Dessutom kommer folk antagligen oftast att ha säkerhetskopior och grejer.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Man glömmer plötsligt av hur en enkel sak fungerar, typ en gaffel.

Man glömmer totalt av en närstående, man minns inte att de någonsin existerat.

Man förväxlar olika saker, till exempel en gaffel och öron-tops.

Man förväxlar två personer, till exempel sin älskare och sin chef.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Genesis said:
Du får huvudvärk
Du får en fobi

Oh om man drabbas 2 ggr inom kort tid kan man alltså få en bisarr fetisch som man försöker leva ut med hjälp av sin polare