Nekromanti Roliga serierutor

Olle Linge

Snigel
Hej! Nu kommer jag igen och behöver assistens i mitt försök att bli en bra lärare i engelska. Jag hade tänkt mig en uppgift där eleverna delas in i par, varpå en av dem får se en bild. Det blir sedan dennes uppgift att beskriva bilden (på engelska förstås), så att den andre eleven kan rita en bild som är så lik originalet som möjligt. Eleven som ritar ser förstås inte hur originalet ser ut, utan har bara kompisens ord att gå på.

Nu tycker jag förstås att det är en fördel ifall bilden är rolig. Utöver det behöver den dessutom vara hyfsat tydlig och inte innehålla så mycket text. I den mån det är text bör den vara på engelska. Eleverna går i ettan på gymnasiet, utifall att det skulle vara till någon hjälp. Det här är ett bra exempel på vad jag tycker är en bra bild för detta ändamål.

Jag vet att ni läser hur mycket serier som helst, så minns ni någonting som jag skulle kunna använda blir jag och eleverna gladare!

Gastono

Hero
Det låter coolt.
Jag hade en liknande övning i... vet inte om det var i engelska A eller engelska B men hur som helst så passar den ettor utmärkt (tror jag i alla fall :p)

Vi delades in i grupper om fem där en skulle vara "fotograf" och resten skulle posera framför kameran :gremsmile:
Självklart var inte det allt utan fotografen hade en detaljerad bild om hur varje person skulle sitta eller stå (stolar fanns på plats).
Han skulle, utan att visa bilden, få alla att stå eller sitta på exakt rätt sätt.
Det hela tar ungefär fem minuter om alla är måttligt kompetenta engelskatalare.
Något mer om de involverade har svårt för engelska.

Det var en väldigt rolig övning faktiskt, vi skrattade :gremsmile:
Den är nog bäst för den klass som gått med varandra ett par månader så man är lite bekant och bekväm med de andra då det dels innefattar att man måste tala inför andra (tungt om man inte är bra på engelska) och (främst) så innefattar det lagom med kroppskontakt för de fotograferade.

Feuflux

omjonasson.se
Ja jag läser webbserier. Nej det går inte bra att hitta passade strip till dig. Men sen kom jag på att kolla wallpapers och sånt, så du får lite länkar ändå.

Dina och Mike
Aliens

Och sen hittade jag inte fler som jag gillade... :gremtongue: