Nekromanti Roliga spelartips till dungeoncrawl

anth

Vetefan
Jag vill ha roliga tips på spelarstrategier i dungeoncrawl.
Det är inte så att jag behöver tipsen, jag är mest ute efter roligheterna (men jag tar gärna emot bra tips).
Så - vad har ni varit med om eller hört andra vara med om?

För att få igång tråden kommer ett exempel på vad mina spelare ägnat sig åt de senaste spelmötena:
- spänna upp nät tvärs över grottgångarna och hälla klister på näten, för att fånga vandrande zombier.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En av mina favoritstrategier som spelare är att se till att jag har en riktigt stor hög med tärningar framför mig, och när SL dummar sig så kanstar jag tärnignar på henne tills hon bättrar sig.

God45

#PrayersForBahakan
Mina spelare älskar att förgifta sig själva ifall monster får tag i dem. Aconitum (wolfbane) ifall de ska slåss mot varulvar och vigvatten blandat med vitlök ifall de ska slåss mot vampyrer (vadå? Visste du inte att vitlök är ett blodgift? :gremwink: )

Att blockera av alla in/utgångar utom en och gräva en grop som de fyller med olja är också en av deras favorit taktiker. När någonting faller i oljan tänder de fyr på det :gremsmile:

Att kasta en säck över huvudet/överkroppen på en magiker och sedan slå dem när de inte kan se eller röra armarna nog för att kasta magier var populärt i ungefär två sessioner tills skurkarna gjorde det på deras magiker :gremlaugh:

Att vänta ut andra äventyrare som går in i dungeonen och sedan mörda dem och ta deras loot är alltid en favorit, det brukar dock inte finnas så många andra äventyrare i mina spel så det här brukar inte bli aktuellt.

Att säga till fightern "Där finns inga fällor tror jag, men du har en rustning så du kan gå först va?" när man vet att där finns en fallgrop och sedan utpressa henne på hennes del av skatten innan man hjälper henne upp är relativt vanligt. Att hålla tjuven i anklarna över sagda fallgrop efter man blivit utpressad och imitera Arnold brukar dock följa ganska snabbt :gremwink:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_wk-jT9rn-8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_wk-jT9rn-8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
En av mina favoritstrategier som spelare är att se till att jag har en riktigt stor hög med tärningar framför mig, och när SL dummar sig så kanstar jag tärnignar på henne tills hon bättrar sig.
Se där - ytterligare en anledning till varför jag inte tycker om spel med tärningspölar. .)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
En vägg är bara en fålla mot döden. Gör era egna vägar mot skatten. Ha med spadar, hackor och en dvärg så ni kan bryta nya vägar. Tänk i tre dimensioner, kan ni gräva er väg ner genom taket till den stora skattkammaren utan att tröska genom alla rum på vägen finns det mycket att spara.

Grävare är billiga.

God45

#PrayersForBahakan
wilper said:
En vägg är bara en fålla mot döden. Gör era egna vägar mot skatten. Ha med spadar, hackor och en dvärg så ni kan bryta nya vägar. Tänk i tre dimensioner, kan ni gräva er väg ner genom taket till den stora skattkammaren utan att tröska genom alla rum på vägen finns det mycket att spara.

Grävare är billiga.
Det här är den vettigaste lösningen till Tomb of horrors :gremsmile:

Eksem

Champion
Ja, ToH har ju tekniskt sett inga wandering monsters, som ju annars har en tendens att ställa till det, till och med om man ska göra så banala saker som att bryta ned en igenmurad dörr (hej Barrowmaze!). Å andra sidan så kan man ju i ToH ha oturen att gräva sig in i något väldigt jobbigt om man har otur... "Du bryter igenom väggen! En dimma söver ned dig, och en juggernaut rullar över ditt huvud. Gonatt!". Faktum är att det är nästan troligare att man gräver sig in i nåt helvete än att man hittar något av värde när jag tänker efter... ah well!

Har man redan en karta sedan tidigare är det förstås en annan femma!

chrull

Stockholm Kartell
Mina favoritknep är alltid saker som att skära hälsenorna av minions (du behöver inte vara snabbare än monstret, bara snabbare än den långsammaste person i gruppen trots allt) och att komma ihåg att en död minion i och för sig är en förlust, men det är också en mindre röd punkt i budgeten.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Ja, ToH har ju tekniskt sett inga wandering monsters, som ju annars har en tendens att ställa till det, till och med om man ska göra så banala saker som att bryta ned en igenmurad dörr (hej Barrowmaze!). Å andra sidan så kan man ju i ToH ha oturen att gräva sig in i något väldigt jobbigt om man har otur... "Du bryter igenom väggen! En dimma söver ned dig, och en juggernaut rullar över ditt huvud. Gonatt!". Faktum är att det är nästan troligare att man gräver sig in i nåt helvete än att man hittar något av värde när jag tänker efter... ah well!

Har man redan en karta sedan tidigare är det förstås en annan femma!
Det är därför man hyr in övertalar förslavar bybor att göra det åt en :gremlaugh:

Tomatalven

Hero
Minns inte om jag läste det här eller om jag kommit på det själv, men: Om spelarna vet att det finns någon i ett rum de står utanför låter man rougen smyga fram och ställa dörren på glämt, lägga en hink med olja på den och på säkert avstånd locka monstret ut ur rummet. När monstret får hinken över sig pepprar man facklor mot det. Sen tar man och trär det brinnande monstret på ett dåligt svärd => portabel brasa :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Tomatalven said:
Minns inte om jag läste det här eller om jag kommit på det själv, men: Om spelarna vet att det finns någon i ett rum de står utanför låter man rougen smyga fram och ställa dörren på glämt, lägga en hink med olja på den och på säkert avstånd locka monstret ut ur rummet. När monstret får hinken över sig pepprar man facklor mot det. Sen tar man och trär det brinnande monstret på ett dåligt svärd => portabel brasa :gremsmile:
Fast istället, när roguen tipp-tappat fram med båda händerna upptagna med en hink olja, så vrålar man "KOM OCH ÄT!"

Tomatalven

Hero
Sapient said:
Tomatalven said:
Fast istället, när roguen tipp-tappat fram med båda händerna upptagna med en hink olja, så vrålar man "KOM OCH ÄT!"
Men... Det vore ju omoraliskt... :gremtongue:

Cissi

Up to no good.
Sapient said:
Tomatalven said:
Jag är så glad att min SL inte är medlem på det här forumet och läser det här! :gremshocked:

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
Sapient said:
Tomatalven said:
Jag är så glad att min SL inte är medlem på det här forumet och läser det här! :gremshocked:
Det här är ju spelare mot spelare tips så har du medspelare på forumet är du nog lika körd som om SL ser det :gremwink:

denstore

Veteran
Summon-spells brukar nästan alltid fungera för uppmjukning av motståndet. Oftast kan man "desarmera" både fällor och fä. Sen fortsätter man uppmjukningen med olja, eldpilar, pray n' spray (clerics), fire n' forget, (wizards) och avsluta med Frasse (dvärg-fighter-killen helt utan intelligens eller självbevarelsedrift).

Jocke

Man med skägg
Att prata så lite med spelledaren som möjligt är en lysande överlevnadsstrategi. Det slog mig när jag i DCC råkade svara på frågan "vad gör ni andra?" med "ja.. jag antar att vi glider in i nån slags samlad trupp". Två av mina fyra lvl0 gubbar fick spjut igenom sig, spelaren som var tyst klarade sig oskadd OCH fick komma in i dungeonen, för att sedan berätta vad han gjorde.
avvaktande håller alltså din gubbe redo att undvika faror och loota fallna medäventyrares kroppar.

Vidare kan man ta den bästa positionen vid strid genom att verka ointresserad när alla andra ställer ut sina minis, beredd att fly efter första rundan om monstret visar sig vara en dödsfälla.

Som ung överlevde jag en dungeon som i princip bara var grymkäfts fällor staplade efter varandra genom att hålla käften, medan de andra spelarna blev av med rp efter rp.

Till sist har jag alltid velat dra av den här xkcd grejen, funkar på alla slags portaler: http://xkcd.com/969/