Nekromanti Roligt spel för nybörjare

thimon

Veteran
Hej!

Jag köpte Drakar och demoner: Trudvang till jul och är jättebesviken på att det inte finns någon monstermanual, någon lista över roliga items eller i övrigt något utom det absoluta grundutbudet, dessutom verkar det inte finnas någon anledning överhuvudtaget att vara en magiker. Jaja nog om det.

Undrar vad ni tipsar att man ska köpa istället, det får gärna vara dungeons and dragons (finns det på svenska?) eller så, bara det är lite enklare att få tag i utgåvor och att spelet innehåller allt som behövs, eventuellt att det går att köpa till utan att behöva leka detektiv på internet.
Vi som spelar har inte spelat något rollspel tidigare utom Drakar och demoner när vi var väldigt små, och vi är sugna på den typen av värld (riddare, drakar monster och kungar osv) men alla tips är välkomna.

Mvh.

Möller

Hubert Hortlax
thimon said:
Hej!Jag köpte Drakar och demoner: Trudvang till jul och är jättebesviken på att det inte finns någon monstermanual, någon lista över roliga items eller i övrigt något utom det absoluta grundutbudet, dessutom verkar det inte finnas någon anledning överhuvudtaget att vara en magiker. Jaja nog om det.
Drakar och Demoner: Trudvang? Boxen har varit slutsåld i flera år. Men du kanske hittade det begagnat? Fast det stämmer heller inte riktigt, i DoD:T fanns en hyfsad lista monster ... Var det kanske Jubileeumsutgåvan (DoD "8") du hittade? Den jättestora boken i coffetable-format.

Sen förstår jag inte riktigt avsaknaden av anledning till att vara magiker. Jag, menar, varför vill man inte spela magiker? Visst är systemet kanske inte särskilt balanserat, så det är inte nödvändigtvis "bra" att vara magiker - men så vitt jag vet har DoD aldrig haft någon större balans och det fanns alltid yrken, folkslag och andra val som varit rejält oattraktiva ur ett "speligt" perspektiv. Att just magiker skulle vara lagda så i DoD:T har jag dock inte upplevt.

_____

Vad är du ute efter när du letar efter ett spel? Jag menar, jag tycker Mutant City Blues är ett briljant spel som jag tror en halv-nybörjare som dig själv skulle klara av. Men CSI plus superkrafter är inte riktigt allas kopp te.

Gällande fantasy-spel, som jag antar är mest intressant när du är van DoD-spelare, har jag två tips. För den riktiga nybörjaren, som tillika är ganska ung, är Spelet om Morywhale det nya heta. Genomtänkt, snyggt spel som levereras i box med tärningar, rollformulär och hela tre färdiga äventyr. Och 13th Age som är en mycket välgjord modern tolkning av D&D; enkelt och snabbt som gamla tider men med ett balanstänk från D&D4e.

chrull

Stockholm Kartell
thimon said:
Hej!

Jag köpte Drakar och demoner: Trudvang till jul och är jättebesviken på att det inte finns någon monstermanual, någon lista över roliga items eller i övrigt något utom det absoluta grundutbudet, dessutom verkar det inte finnas någon anledning överhuvudtaget att vara en magiker. Jaja nog om det.

Undrar vad ni tipsar att man ska köpa istället, det får gärna vara dungeons and dragons (finns det på svenska?) eller så, bara det är lite enklare att få tag i utgåvor och att spelet innehåller allt som behövs, eventuellt att det går att köpa till utan att behöva leka detektiv på internet.
Vi som spelar har inte spelat något rollspel tidigare utom Drakar och demoner när vi var väldigt små, och vi är sugna på den typen av värld (riddare, drakar monster och kungar osv) men alla tips är välkomna.

Mvh.
Dungeons and Dragons finns just nu tillgängligt i en massa versioner:

Ett nytryck av både Advanced Dungeons & Dragons 1st edition och 2nd edition finns att köpa i spelbutiker idag. Tre böcker (Players Handbook, Monster Manual och Dungeon Masters Guide) finns till båda versionerna. Efter det finns det inte jättemycket att köpa i butik till de båda spelen, men det finns exakt hur mycket material som helst tillgängligt på internet (gratis eller via PDF du köper).

Bortsett från det finns det gott om så kallade "kloner" eller simulacra av olika versioner av D&D som folk skapat i den våg av Old School-spelande som fått namnet OSR. Många av dessa är egna versioner av någon variant av D&D, framförallt AD&D1 eller Basic Dungeons & Dragons i någon version. Nästan alla de här är dessutom kompatibla med varandra, så äventyr skrivet till en av dem kan spelas direkt till en annan där all konvertering som behövs kan göras i huvudet när man upptäcker att det behövs.
Flera av dem är dessutom gratis på nätet men finns i bokform om man vill, några är bara tillgängliga i bokform eller som betal-pdf.
Exempel är tex:
Lamentations of the Flame Princess - Emulerar Basic D&D men med ett modernt regeltänk. Känt för att vara lite mer märkt och gritty och med en skapare som gillar riktigt dödliga äventyr med "mature themes". PDF utan bilder är gratis, Bok finns på tex SF-bokhandeln.
Labyrinth Lord - Finns gratis som PDF både i version som emulerar Basic D&D eller Advanced Edition. Finns även som böcker att beställa.
Dungeon Crawl Classics - finns bara i betalversioner, DCC är ett spel som blandar de senaste med de äldsta versionerna av D&D. Det kommer väldigt mycket material till DCC och det verkar rätt poppis. Känt för att använda mycket konstiga tärningar, som D5 och D7 etc. Är eventuellt något svårare att konvertera från/till än andra kloner, men det ska nog gå att lösa.
OSRIC - Finns gratis på nätet, är i stort sett AD&D 1st ed rakt av.

Om man inte vill ägna sig åt D&D så kan Tomas Arferts och Saga games Fantasy! vara något att titta på. Det finns en regelbok, en monsterbok och två äventyr i handeln, fler saker finns för gratis nedladdning på saga games hemsida.

chrull

Stockholm Kartell
Jag glömde ju såklart de senaste versionerna:

D&D 4, men det rekommenderar jag inte egentligen och D&D3+ som håll vid liv under namnet Pathfinder.

thimon

Veteran
Ja, det är lite av problemet jag har knappt lyckats lista ut vilken version jag har. Jag har en stor bok som heter drakar och demoner rollspelet och det utspelar sig i trudvang. Aktiviteten hos företaget och folk som spelar verkar ha avstannat så därför finns det knappt nån att fråga heller. Vi har folk som spelar magiker ändå, bara för känslan och de vill vara magiker, men vore skoj om de kunde bidra med.

Ska helt klart läsa på lite om det ni tipsat om, dessa "kloner" verkar intressant, men finns det då regelböcker eller är de en vidarebyggnad så man behöver ha t.ex. regelböckerna från d&d i grunden? Vill gärna ha en riktig bok då det är enklare och roligare att bläddra i än ett gäng pdfer, även om äventyr och annat såkalrt funkar utmärkt som pdf.

Tackar och bockar för snabba svar, skriv gärna mer så ska jag läsa på lite om detta.

Mvh

chrull

Stockholm Kartell
thimon said:
Ska helt klart läsa på lite om det ni tipsat om, dessa "kloner" verkar intressant, men finns det då regelböcker eller är de en vidarebyggnad så man behöver ha t.ex. regelböckerna från d&d i grunden? Vill gärna ha en riktig bok då det är enklare och roligare att bläddra i än ett gäng pdfer, även om äventyr och annat såkalrt funkar utmärkt som pdf.
Alla de kloner jag nämner är kompletta spel som är klara att köra som de är.

Det finns dessutom massor av dem i lite olika smaker, som tex Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea som går mer åt Conan och Swords and Sorcery (såklart). Lamentations of the Flame Princess är lite mer Weird Fantasy där magiker inte kastar eldbollar men istället kanske frammanar onämnbara varelser som eventuellt kommer äta upp alla och Five Ancient Kingdoms är mellanöstern-fantasy.

chrull

Stockholm Kartell
... och Minotaurs & Mazes (eller är det Mazes & Minotaurs?) utgår ifrån en grekisk mytologi istället för alver och dvärgar...

osv osv osv.

Möller

Hubert Hortlax
thimon said:
Ja, det är lite av problemet jag har knappt lyckats lista ut vilken version jag har. Jag har en stor bok som heter drakar och demoner rollspelet och det utspelar sig i trudvang. Aktiviteten hos företaget och folk som spelar verkar ha avstannat så därför finns det knappt nån att fråga heller. Vi har folk som spelar magiker ändå, bara för känslan och de vill vara magiker, men vore skoj om de kunde bidra med.
Hm. Det låter som om det är jubileumsutgåvan du har, som ser ut såhär. Den släpptes tillsammans med en lika stor världsbok, kallad Drakar och Demoner Trudvang (som inte ska blandas ihop med föregående utgåva av rollspelet, som hette lika dant. Men förvirring är en DoD-sk paradgren och knappast något som Riotminds introducerats).

Mina jubileumsböcker är utlånade, får jag tillbaka dem och du fortfarande är intresserad kanske jag kan kolla igenom dem efter några tips på hur man kan få upp kompetens-nivån på magikerna. För systemet är såpass komplext att det kan finnas saker ni missat =)

thimon

Veteran
Ja det stämmer, det är den boken jag har. Allt är väldigt förvirrande och känns som allt som skrivits antar att folk varit med från dag 1 och har stenkoll på olika versioner osv.

Jag har läst igenom Labyrinth Lord och det är så jag vill att systemet ska fungera, har även roliga magier och lite items och så(gamla dnd).. helt perfekt, dock lite stelt om det mest utspelar sig under jorden?

Sneglade även på Fantasy! som ni tipsat om, ser jättebra ut dock funderar jag på systemet med bara t6 hur det blir i praktiken, jag gillar d20-systemet eller vad det kallas, när man ska rolla över nåns AC på en t20 för att träffa oc hsen har olika vapen olika tärningar i skada, med + för magiska vapen och styrka, etc.
Går såklart att ändra om reglerna lite efter behag och det är väll tanken, men ju mindre man behöver ändra desto bättre.. jag kommer eventuellt beställa hem båda och sätta mig med en vän och läsa lite

mvh

Krille

Super Moderator
thimon said:
Sneglade även på Fantasy! som ni tipsat om, ser jättebra ut dock funderar jag på systemet med bara t6 hur det blir i praktiken
Det funkar skitbra. Slumptal som slumptal, liksom - det är hur de används som är det viktiga.

Anchorman

Swashbuckler
T6or funkar prima. Visst de är inte lika exotiska som en t20 men systemet i sig är det inget fel på. Samt är de extremt enkelt att husregla om man vill ändra på något

anth

Vetefan
thimon said:
Tyckte du chrulls förslag om kloner till gamla DnD lät kul rekommenderar jag den svenska klonen Svärd & Svartkonst.
Även om den fortfarande är "beta" är den fullt spelbar (jag har spelat).

Möller

Hubert Hortlax
thimon said:
Jag har läst igenom Labyrinth Lord och det är så jag vill att systemet ska fungera, har även roliga magier och lite items och så(gamla dnd).. helt perfekt, dock lite stelt om det mest utspelar sig under jorden?
Jo. Premissen på alla OSR-spel är att ett äventyr allt som oftast går ut på att gå ner i en grotta och samla skatter och slåss mot monster. Det är en enkel och välfungerande premiss som för vissa går att upprepa i oändligheten utan att de blir trötta på det.

Det går såklart att göra mycket annat i spelen, men förvänta dig inget större stöd från regler och (många) äventyr för det.

Å andra sidan gör ju spel som Drakar och Demoner i princip inget annat, de lovar att du kan göra vad du vill men tittar man på regelsystemet, äventyrstipsen etc. är det banka gobbos och dyrka lås som gäller.

anth

Vetefan
Luna Lovegood said:
Tror det var Oldtimer som skrev rollspelet Dunder och drakar som är en översättning och fix av dungeons and dragons.

/Luna Lovegood
Kan tilläggas att:
Dunder och Drakar är en svensk version av DnD3
medan:
Fantasy 4Ever är en svensk version av DnD4

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth said:
Luna Lovegood said:
Tror det var Oldtimer som skrev rollspelet Dunder och drakar som är en översättning och fix av dungeons and dragons.

/Luna Lovegood
Kan tilläggas att:
medan:
Jag vet att det absolut inte är det enklaste att hålla ordning på alla mina D&D-projekt genom åren. Får se om jag kan reda ut dem lite.

D&D Basregler som kom 1986 var en exakt översättning av den amerikanska produkten D&D Basic Set. Jag har inga kvar själv, men det går antagligen att hitta begagnat fortfarande. Till det kom även D&D Expertregler och fem äventyr.

Dunder&Drakar som skapades under 2001-2006 och var en översättning av D&D3 baserat på den så kallade SRD som fanns för (mer eller mindre) fri användning. Det mesta av Players Handbook blev klart.

Projektet 4Ever Fantasy syftade till att göra om Dunder&Drakar till D&D4 och pågick under 2008-2012. När det närmade sig ett komplett spel, lades D&D4 dock ner och vitsen med att försöka göra en exakt klon av det föll bort.

Mitt nuvarande Dunder&Drakar syftar till ett rollspel som är min egen hybrid av D&D3 och D&D4. Den är den version av D&D som jag själv vill spela. På den här sidan försöker jag förklara hur jag har tänkt att paketera reglerna. Äventyrsspelet är väldigt nära klart för publikation och är den paketering som passar bäst att komma igång med (tror jag).

thimon

Veteran
anth said:
Luna Lovegood said:

/Luna Lovegood
Kan tilläggas att:
medan:
Det låter väldigt spännande, utgår från att det inte är tryckt i bok som finns att få tag i? Det är iofs inte helt en dealbreaker men roligare med bok

Trevligt att få svar från självaste oldtimer då :gremsmile:
Hoppas det blir av med en tryckt bok, jag skulle vilja beställa en när det blir dags isåfall