Nekromanti Roligt spel för nybörjare

Eftersom jag inte drar mig för skamlös reklam måste jag ju tipsa om Svavelvinter, som kom ut 2012 och också har sina rötter i Drakar & Demoner. Innehåller ett komplett bestiarium! Men, för nybörjare är nog sprillans nya Spelet om Morwhayle mer rätt. Innehåller också det ett bestiarium, och tre fullängdsäventyr.

Slut på reklamen! :gremsmile:

Arfert

Facit
solvebring said:
Andra har sagt det, men tillåt mig att upprepa: Fantasy! och Spelet om Morwhayle.

... Varför inte båda två? :gremsmile:
Exakt, jag har skrivit det ena och spelar det andra med min dotter. Bra kombo.

Cassius

Hero
Arfert said:
solvebring said:
Andra har sagt det, men tillåt mig att upprepa: Fantasy! och Spelet om Morwhayle.

... Varför inte båda två? :gremsmile:
Exakt, jag har skrivit det ena och spelar det andra med min dotter. Bra kombo.
Hur gammal är din dotter och funkar det? Har hon spelvana sedan tidigare? Funderar på att köpa in till jobbet.

Arfert

Facit
11 år, lite knepigt är det, vissa tankegångar är inte självklara och intuitiva... hon har bara spelat Äventyr innan. Och Word of Warcraft på datorn.

Arfert said:
11 år, lite knepigt är det, vissa tankegångar är inte självklara och intuitiva... hon har bara spelat Äventyr innan. Och Word of Warcraft på datorn.
Vill bara skjuta in att Morwhayle har ett element av "system mastery", man kan bli bättre på att använda systemet (genom att lära sig hur man drar in flera Resurser till sitt slag osv) - men det går finfint att skippa det och bara rulla sin färdighetstärning. Så har jag gjort när jag har spelat med riktigt unga spelare. (Och ibland helt enkelt föreslagit Resurser som spelaren kan använda.)

thimon

Veteran
Jag kommer nog köra på oldtimers spel och sen i början plocka bort endel saker för att under spelets gång när folk blir mer och mer spelvana lägga till och göra det mer avancerat.
Det jag främst gillar med det är att det är kompatibelt med äventyr och monster från d&d som det finns ungefär hur mycket som helst av där man kan hämta inspiration för att sen göra sitt eget.
Har redan skrivit ett övergripande äventyr och sen kommer jag plocka in färdigskrivna äventyr som avstickare och eventuellt anpassa dem för att få dem att antingen hänga med i storyn eller vara en naturlig temporär avstickare från det stora uppdraget.

Kommer bli skoj det här, tack så mycket för alla tips :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kul! Du får gärna ge mig återkoppling på vad du plockar bort och hur det fungerar för dig.
Eftersom jag själv ofta använder färdiga D&D-äventyr i mina kampanjer, kan du få lite tips av mig om vad som kan behöva justeras i vissa av dem.

Arfert

Facit
TomasFriaLigan said:
Arfert said:
Vill bara skjuta in att Morwhayle har ett element av "system mastery", man kan bli bättre på att använda systemet (genom att lära sig hur man drar in flera Resurser till sitt slag osv) - men det går finfint att skippa det och bara rulla sin färdighetstärning. Så har jag gjort när jag har spelat med riktigt unga spelare. (Och ibland helt enkelt föreslagit Resurser som spelaren kan använda.)
Resurser var inte så stort problem egentligen, det var det där med Negativ aktivering som hon tycker var skumt. Gillade inte konceptet tror jag. Men det var i stort sett det enda, det och att hon ville ha friare rollpersonsgenerering. Resten köpte hon. Systemet greppade hon direkt, och gillade "Savage World/Cortex"-tärningarna.

Newtimer

Veteran
Jag har spelat med en del nybörjare, mestadels med mina barn och deras vänner och kusiner. Åldrar har varit 11 år och upp till 20 år (barnen blir äldre, tur att samma inte gäller mig...:)). Spelet jag spelat är Dunder och Drakar, av Oldtimer, som nämnts flera gånger i den här tråden. Jag skriver detta för att starkt rekommendera detta väldigt välkonstruerade och roliga spel. Jag testade det senast för ett par månader sedan, på en grupp med fyra nybörjare i åldrarna 11, 12, 13 och 46. Körde då Äventyrsspelet med ett färdigt äventyr. Spelet: http://www.drakar.nu/aventyrsspelet.aspx. Äventyret: http://www.drakar.nu/aventyr/heroiska/vintervila-i-veum.aspx. Funkade perfekt -- barn och vuxna kom lätt in i reglerna och vill gärna spela igen!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Lite sent ute här. Jag har spelat massor med barn. Drakar och Demoner funkar från 10 år och uppåt. men Fantasy! har fått lysande recensioner och flera verkar rekommendera det här. Skulle jag börja med något skulle det vara Fantasy! Spelet om M... har jag inte hört talas om förrän än nyligen men jag skulle nog ändå lägga pengarna på Fantasy! Du vill åt det enkla men ändå det roliga och så vitt jag fattat har Fantasy! de kvaliteterna.