entomophobiac
Low Prep High Play
Som för många andra har COVID-19 medfört en övergång till digitalt rollspelande. Just nu har vi ett kort uppehåll, men annars har Roll20 (som vi använder) medfört att vi spelat mer rollspel än vad som annars är normalt.
En sak Roll20 också medfört är att vi väldigt sällan har regeldiskussioner, för reglerna kan finnas summerade bakom ett knapptryck på det digitala rollformuläret.
Regeldiskussioner under spelmöten är bland det värsta jag vet, så den här utvecklingen är något helt och hållet positivt ur mitt perspektiv, och utrymmet för att digitalisera komplicerade saker (från formler till tabeller) är otroligt lovande.
Därför är en än så länge lös idé att göra nästa spelprojekts rollformulär och regler som en app istället för en bok.
Fördelar med detta:
- Reglerna kan summeras bakom ett knapptryck.
- Tabellresultat (om de behövs) kan finnas tillgängliga bakom samma knapptryck.
- Sökfunktioner och snabblänkar gör det mycket lättare att slå upp regler, om du ändå vill läsa själv.
- Interaktion mellan rollpersoner (något som knappt existerar i Roll20) blir teoretiskt lättare att fixa.
Ser ni fler för- eller nackdelar?
(Förutom att det kommer ta snormycket tid att genomföra, givetvis.)
En sak Roll20 också medfört är att vi väldigt sällan har regeldiskussioner, för reglerna kan finnas summerade bakom ett knapptryck på det digitala rollformuläret.
Regeldiskussioner under spelmöten är bland det värsta jag vet, så den här utvecklingen är något helt och hållet positivt ur mitt perspektiv, och utrymmet för att digitalisera komplicerade saker (från formler till tabeller) är otroligt lovande.
Därför är en än så länge lös idé att göra nästa spelprojekts rollformulär och regler som en app istället för en bok.
Fördelar med detta:
- Reglerna kan summeras bakom ett knapptryck.
- Tabellresultat (om de behövs) kan finnas tillgängliga bakom samma knapptryck.
- Sökfunktioner och snabblänkar gör det mycket lättare att slå upp regler, om du ändå vill läsa själv.
- Interaktion mellan rollpersoner (något som knappt existerar i Roll20) blir teoretiskt lättare att fixa.
Ser ni fler för- eller nackdelar?
(Förutom att det kommer ta snormycket tid att genomföra, givetvis.)