Roll20 och det digitala rollformuläret

entomophobiac

Low Prep High Play
Som för många andra har COVID-19 medfört en övergång till digitalt rollspelande. Just nu har vi ett kort uppehåll, men annars har Roll20 (som vi använder) medfört att vi spelat mer rollspel än vad som annars är normalt.

En sak Roll20 också medfört är att vi väldigt sällan har regeldiskussioner, för reglerna kan finnas summerade bakom ett knapptryck på det digitala rollformuläret.

Regeldiskussioner under spelmöten är bland det värsta jag vet, så den här utvecklingen är något helt och hållet positivt ur mitt perspektiv, och utrymmet för att digitalisera komplicerade saker (från formler till tabeller) är otroligt lovande.

Därför är en än så länge lös idé att göra nästa spelprojekts rollformulär och regler som en app istället för en bok.

Fördelar med detta:
- Reglerna kan summeras bakom ett knapptryck.
- Tabellresultat (om de behövs) kan finnas tillgängliga bakom samma knapptryck.
- Sökfunktioner och snabblänkar gör det mycket lättare att slå upp regler, om du ändå vill läsa själv.
- Interaktion mellan rollpersoner (något som knappt existerar i Roll20) blir teoretiskt lättare att fixa.

Ser ni fler för- eller nackdelar?

(Förutom att det kommer ta snormycket tid att genomföra, givetvis.)

kaptendral

Warrior
Det är en intressant tanke och öppnar för en hel del innovation tänker jag.

En jättestor nackdel är att spelet inte går att spela, eller blir åtminstone mycket mindre lättillgängligt, om appen/hemsan/vad det nu är försvinner av nån anledning.

Rickard

Urverk speldesign
Ser ni fler för- eller nackdelar?
Appar är designade för att stjäla uppmärksamhet. Jag vet inte hur många gånger jag har öppnat telefonen och gå vilse 30 minuter i artiklar innan jag inser att jag bara skulle kolla väderappen. Push-meddelanden är ett jäkla härke men också dopamin-beroendet som gör att man skapat sig en ovana att ständigt kolla vissa (sociala medie-)appar.

Annars tycker jag mobiltelefoner borde vara ett större, och i framtiden vanligare, hjälpmedel för rollspel än de andra traditionella tillbehören.

Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag kör mycket Roll20 och har en ambivalent inställning till rollformulären.
Fördelen är att, som du säger, mycket av reglerna göms vilket leder till att det går smidigare att spela. När allt fungerar som det ska är det toppen! Problemen uppstår när det inte fungerar som det ska, när någon extra bonus vägrar följa med i tärningsslagen och man sitter och diskuterar huruvida det är vi som förstått reglerna fel eller om den som programmerat formuläret har gjort ett misstag. Formulären är sällan dokumenterade så man får i många fall lista ut vad skaparen har tänkt genom trial and error. Till slut sitter man och läser formulärets källkod på github och försöker förstå vad som gick fel. Då är det bättre med vanliga regeldiskussioner tycker jag.
Jag kan faktiskt ibland önska att formulären i Roll20 inte hade inbyggda regler - att de var mer som vanliga pappersformulär faktiskt.

Jag gillar analoga formulär för de tvingar spelarna att själva, i högre utsträckning, lära sig reglerna och det som rör sina rollpersoner. Då SL på Roll20 alltid har tillgång till samtligas formulär och formulären kan dessutom göra mycket själva - så det finns mindre incitament att lära sig ordentligt. Det är ofta ett icke-problem men ibland märks det, ex. när en spelare ska välja en ny Talang till sin karaktär och man märker att hen verkligen inte förstår hur de olika talangerna kommer att påverka spelet regelmässigt.

I övrigt inget ont om Roll20, det är där jag alltid spelar i stort sett.