Nightowl
Champion
Bakgrund: På www.rpg.nets OT-forum, Tangency, fanns det en gång i tiden en trend att "rollbesätta" fiktioner - böcker, filmer, serieuniversa, whatever - med forumets innevånare, vilket tyvärr oftast betydde kändisarna. Det var en oherrans tävling i inbördes beundran, ska herrarna veta, men jag var väldigt svag för den.
Vi pratar alltså väldigt fria associationer här; det är ju ganska svårt att tänka sig en seriös fundering om vem som t.ex. skulle spela vem om vi satte upp Katt på hett plåttak eller whatever.
Jag börjar i bästa nördstil med Spindelmannen , här uppfattad som serien under hela dess historia (således mycket kaotiskt). Folk kan kommentera, beklaga sig, komplettera eller börja med egna rollbesättningar.
Spindelmannen/Peter Parker - Hjalle
(Av ungtupparna här råkar jag helt enkelt tycka att Hjalle är sympatisk, och Spidde ska vara A, en trevlig prick och B, ung)
Bifiguros:
J. Jonah Jameson - Dante
(Eftersom båda vet hur man slår näven i bordet!)
Mary Jane Watson - magoo
(Eftersom hon svänger mer än hon tror.)
May Parker - Gardener
(Allas vår faster!)
Madame Web - Lady Silverwolf
(Egentligen en dum ordlek; jag är säker på att den enda på forumet som har koll på det här med att spinna och väva är Ladyn)
Ben Urich - Magnus Seter
(Det är väl journalistiken som spökar, eller något)
Los Skurkos:
Doctor Octopus/Otto Octavius - Krille
(Galen men genial uppfinnare med pondus - passar en forumsguru som alltid tjatar om fysik, teknik och dylikt. )
Kraven Jägaren/Sergei Kravinoff - Markusu
(Bara på grund av Markusus russofili. )
The Owl/Leland Owlsley - Nightowl
(Annars är jag inte med. )
The Vulture/Adrian Tooms - Oldtimer
(Att Tooms är till åren är en ganska etablerad del av hans karaktär.)
Mysterio/Quentin Beck - Rising
(Mysterios grej går ut på att slå blå dunster i ögonen på folk, men det är mest för att Rising är en showman precis som Beck, inte ett skämt om hans jobb som reklamare...)
Morbius the Living Vampire - Ymir
(Tyvärr inga tuttar, men Ymir gillar ju ångest)
The Kingpin/Wilson Fisk - Yassilus
(Inte för att Yassilus ser ut som karln, men han äger ju i princip New York... och vem äger annars forumet, hm?)
Green Goblin/Norman Osborn - Troberg
(Det är säkert en pulsraket i den där jetglidaren!)
Green Goblin/Harry Osborn - ?
(OK, har Troberg någon efterträdare? Och är det verkligen någon som tror att han är försvunnen för alltid?)
Madcap - Quadrante
(Galen poet med såpbubblepistol... jo, det är Quadde)
Styx & Stone - Quantalis & Storuggla
(Är det nån mer än jag som minns dom här gubbarna? I alla fall, här tänker vi faktiskt i rollbesättningstermer: jag kan inte se någon annan som kunde spela några så spåniga figurer som dom här.)
Chameleon - lokomotiv
(Han gillar ju att låtsas vara nån annan...)
Gästspelande hjältar:
Daredevil/Matt Murdock - Selethil
(Jag har ingen bra motivering. Sorry. Gut feeling.)
Dr Stephen Strange - Arvidos
(Eftersom båda är Mystikens Mästare!)
The Punisher/Frank Castle - Vulf
(Hård!)
Wolverine/Logan - Marco Behrman
(Hårdare!)
Captain America/Steve Rogers - Herr Nils
(Hårdast! Nä, seriöst... jag har en annan syn på vingskallen än de flesta.)
Reed Richards/Mr Fantastic - Mekanurg
(Egentligen en vits om betydelsen av hans titel... En mekanurg är ju en uppfinnare i Gondica, och Richards är den bäste i det gebietet i Marvels serievärld. Öh, Richards är äldre än Parker... )
Halvskumma typer:
Sandman/Flint Marko - Dnalor
(Förra gången jag "rollbesatte" Dnalle blev han mest förvirrad; det blir han väl nu också. Men det är faktisk rollbesättning igen: jag tror helt enkelt att han skulle göra sig ganska bra som honom.)
Prowler - Han
(Bägge får pris för konsekvent finurlighet, se.)
Venom - w176
(Elin fick byta kön för att få en bizarr skurkroll, tyvärr. Eller vill du hellre ha Carnage, Elin?)
Black Cat/Felicia Hardy - Feliath
(Könsbyte igen. Jag får väl mest be Fel om ursäkt för att han får dras med en Catwoman-kopia)
Nä, nu är jag less! Nåt får ni göra själva.
Erik, egentligen på jobbet, men folk i Arvidsjaur har tydligen slutat läsa
Vi pratar alltså väldigt fria associationer här; det är ju ganska svårt att tänka sig en seriös fundering om vem som t.ex. skulle spela vem om vi satte upp Katt på hett plåttak eller whatever.
Jag börjar i bästa nördstil med Spindelmannen , här uppfattad som serien under hela dess historia (således mycket kaotiskt). Folk kan kommentera, beklaga sig, komplettera eller börja med egna rollbesättningar.
Spindelmannen/Peter Parker - Hjalle
(Av ungtupparna här råkar jag helt enkelt tycka att Hjalle är sympatisk, och Spidde ska vara A, en trevlig prick och B, ung)
Bifiguros:
J. Jonah Jameson - Dante
(Eftersom båda vet hur man slår näven i bordet!)
Mary Jane Watson - magoo
(Eftersom hon svänger mer än hon tror.)
May Parker - Gardener
(Allas vår faster!)
Madame Web - Lady Silverwolf
(Egentligen en dum ordlek; jag är säker på att den enda på forumet som har koll på det här med att spinna och väva är Ladyn)
Ben Urich - Magnus Seter
(Det är väl journalistiken som spökar, eller något)
Los Skurkos:
Doctor Octopus/Otto Octavius - Krille
(Galen men genial uppfinnare med pondus - passar en forumsguru som alltid tjatar om fysik, teknik och dylikt. )
Kraven Jägaren/Sergei Kravinoff - Markusu
(Bara på grund av Markusus russofili. )
The Owl/Leland Owlsley - Nightowl
(Annars är jag inte med. )
The Vulture/Adrian Tooms - Oldtimer
(Att Tooms är till åren är en ganska etablerad del av hans karaktär.)
Mysterio/Quentin Beck - Rising
(Mysterios grej går ut på att slå blå dunster i ögonen på folk, men det är mest för att Rising är en showman precis som Beck, inte ett skämt om hans jobb som reklamare...)
Morbius the Living Vampire - Ymir
(Tyvärr inga tuttar, men Ymir gillar ju ångest)
The Kingpin/Wilson Fisk - Yassilus
(Inte för att Yassilus ser ut som karln, men han äger ju i princip New York... och vem äger annars forumet, hm?)
Green Goblin/Norman Osborn - Troberg
(Det är säkert en pulsraket i den där jetglidaren!)
Green Goblin/Harry Osborn - ?
(OK, har Troberg någon efterträdare? Och är det verkligen någon som tror att han är försvunnen för alltid?)
Madcap - Quadrante
(Galen poet med såpbubblepistol... jo, det är Quadde)
Styx & Stone - Quantalis & Storuggla
(Är det nån mer än jag som minns dom här gubbarna? I alla fall, här tänker vi faktiskt i rollbesättningstermer: jag kan inte se någon annan som kunde spela några så spåniga figurer som dom här.)
Chameleon - lokomotiv
(Han gillar ju att låtsas vara nån annan...)
Gästspelande hjältar:
Daredevil/Matt Murdock - Selethil
(Jag har ingen bra motivering. Sorry. Gut feeling.)
Dr Stephen Strange - Arvidos
(Eftersom båda är Mystikens Mästare!)
The Punisher/Frank Castle - Vulf
(Hård!)
Wolverine/Logan - Marco Behrman
(Hårdare!)
Captain America/Steve Rogers - Herr Nils
(Hårdast! Nä, seriöst... jag har en annan syn på vingskallen än de flesta.)
Reed Richards/Mr Fantastic - Mekanurg
(Egentligen en vits om betydelsen av hans titel... En mekanurg är ju en uppfinnare i Gondica, och Richards är den bäste i det gebietet i Marvels serievärld. Öh, Richards är äldre än Parker... )
Halvskumma typer:
Sandman/Flint Marko - Dnalor
(Förra gången jag "rollbesatte" Dnalle blev han mest förvirrad; det blir han väl nu också. Men det är faktisk rollbesättning igen: jag tror helt enkelt att han skulle göra sig ganska bra som honom.)
Prowler - Han
(Bägge får pris för konsekvent finurlighet, se.)
Venom - w176
(Elin fick byta kön för att få en bizarr skurkroll, tyvärr. Eller vill du hellre ha Carnage, Elin?)
Black Cat/Felicia Hardy - Feliath
(Könsbyte igen. Jag får väl mest be Fel om ursäkt för att han får dras med en Catwoman-kopia)
Nä, nu är jag less! Nåt får ni göra själva.
Erik, egentligen på jobbet, men folk i Arvidsjaur har tydligen slutat läsa