Nekromanti Rolle Stoltz

Organ

Out of time, out of mind
Finns allt man behöver för att spela Eon med i regelboken, eller måste man köpa nått mer? Och vad gäller de olika modulerna; vilka klarar man sig utan och vilka skall man bara ha?

/Anders

Belzambix

Warrior
man klarar sig mewd regelboken... men det ger mer "effekt" om man har modulerna... den viktigaste är nog krigarens Väg... sen är allt upp till dig vad du vill göra för gubbar vilket land du vill vara i osv.!

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)

Perenna

Swordsman
Personligen tycker jag inte att Krigarens väg är den 'viktigaste'. Det bästa med Krigarens väg var det uppsnabbade skadesystemet, men eftersom detta redan finns i Eon 2, så...

Stridskonsterna är i och för sig trevliga, men delar av reglerna finns ju nu i Eon 2.
Sedan tycker jag att det är positivt att de olika krigaryrkena har fått mer detaljerade beskrivningar i Krigarens väg.
Däremot är det extra vapenkapitlet inte helt nödvändigt. Jag har alltid föredragit de klassiska 'kortsvärd', 'stridsyxa' och 'spjut' framför namn som 'alhak', 'zhinabagdh' och ehk-ankaz'.

Så visst, Krigarens väg innehåller en del trevliga detaljer, men jag skulle nog hellre köpa Mundana och Mystik & magi först. Stridsreglerna och vapnen i grundboken klarar man sig utmärkt på.

Helmgast
M&M

Mystik & Magi är en väldigt bra bok, köp den och Mundana först. Krigarens Väg är viktig om man ska spela fältslagskampanjer. Monster & Varelser är bra om man är lite fantasilös, och vill skicka lite monster på spelarna.

// Slut.

Drakvrede

Swordsman
Re: M&M

Personligen tycker jag att man ska undvika att köpa Monster & Varelser. Det finns så många varelser i den boken som känns så oseriösa att... ja, det försämrar modulens helhetsintryck! Det som dock finns i den modulen som kan vara bra att ha (men inte alls nödvändigt) är den delen som rör troll.

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad fan har det här med Rolle Stoltz att göra? [nt

[color:black]

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."

Roki Gorim

Veteran
Tjenare Rolle! Du bör nog att införskaffa Mundana modulen för där kan du läsa om hela världen så det är som ett måste anser jag iallafall. Och även monster Och Krigarensväg.

Men som sagt det beror mycket på vad det är för slags äventyr ni spelar eller ska spela.

Men som sagt införskaffa först och främst Mundana och Monster.

PS! Ska du använda dig av magiker så borde du införskaffa dig Mystik & magi... Men som sagt man behöver dock inte alla böckerna. Men det är ju ett plus iallafall.

Ha det så kul nu när ni spelar och låt fantasin flöda

MVH. Roki Gorim

Urghhh Says Roki The dwarf

Roki Gorim

Veteran
Jo du klarar dig på Eon grundboken. Men för att få mer liv i dina äventyr så borde du iallafall införskaffa Monster och varelser så att du vet vilka monster du kan använda dig av. Och om du vill veta mer om Världen tex. religon myntfot arme´och så vidare så borde du även skaffa Mundana.

Jag anser att du borde införskaffa dig dom böckerna så tror jag att du klarar dig ganska bra!! Men du avgör själv vilka böcker du anser du skulle vilja ha.

Men modulerna till Eon är nästan ett måste både på gott och ont *skratt* Mvh. Roki Gorim

Perenna

Swordsman
Ej för klagomålskänsliga =)

Jag har inte riktigt förståt varför så många rekommenderar 'Monster och varelser' ;)
Jag har bara hittat ett par bra sidor i hela boken. De bra sidorna behandlar troll och 'vanliga djur'. Några få klassiska varelser är någorlunda bra beskrivna, som t.ex. enhörning, minotaur, osv...
Bilderna drar ytterligare ner på bedömningen. Jag står ut med liknande bilder i exempelvis 'religionsboken', men för monstren vill jag ha en snygg bild. Illustrationerna är så stämningsdödande att jag aldrig ens funderat på att ha med något av monstren i ett enda äventyr, bortsett från trollen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ej för klagomålskänsliga =)

Jag håller med om att monstren suger och att det kanske inte är en bok som han behöver prioritera. Men det finns trots allt en del ljusglimtar. Som till exempel trollbeskrivningen och den del som behandlar de olika hästtyperna.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"

Roki Gorim

Veteran
Re: Ej för klagomålskänsliga =)

Jo jag vet att en hel del monster inte är något vidare.
Men iallafall så uppväger tex Troll sidorna och bland annat Minotaur hela boken.

Och så tycker jag att det är bra om man har en monster bok så att man kan få lite idee´r om vad det finns för monster i mundana samt vad man kan använda sig av.

Men det är ju bara min åsikt.

Mvh. Roki Gorim

G

Guest

Guest
Köp allt förutom spelledarskärmen - den är numera föråldrar, dvs. om du har Eon 2:a upplagan

Mäster Azazel

Organ

Out of time, out of mind
Inte ett jota!

Nått måste jag ju kalla inlägget och jag kom inte på nått bättre.

/Anders

Helmgast
Re: M&M

Men det snabbar upp spelledandet, istället för: ni går, ni går, nu kom ni fram.

// Slut.