Nekromanti Roller i produktionen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en diskussion på Facebook började vi prata lite om vilka olika roller som finns i produktionen av ett rollspel. Ofta sköts väl idag flera roller av samma personer (jag själv brukar ju t.ex. vara allt utom illustratör), men jag tänkte se om vi inte skulle kunna producera en hjälpsam lista/genomgång...

Till exempel:

FÖRFATTARE
Skriver text i något program, till exempel Word eller Google Docs. Kan delas upp i regelförfattare, spelvärldsförfattare och stämningstextförfattare om man vill.

ILLUSTRATÖR
Skapar bilder som kompletterar texten; därmed skiljt från "konstnär" som mer skapar fristående bilder...?

AD/ART DIRECTOR
Bestämmer den grafiska formen. Håller koll på estetiken. Skissar layout. Väljer symbolik.

ORIGINALARE
Ofta slarvigt benämnd "layoutare"? Omsätter AD'ns skisser i praktisk form, ofta via t.ex. InDesign. Tar illustrationer, texter och annat och sätter ihop den färdiga tryckfilen som skickas till tryckeriet. Behöver kunskaper om färg och tryck, InDesign, typografi. Antagligen Photoshop och annat också.

KORREKTURLÄSARE
Läser texten författaren skrivit. Rättar stav- och grammatikfel...?

REDAKTÖR
Läser också texten författaren skrivit, men har åsikter mer om struktur, ton, påpekar upprepningar och t.ex. pedagogiska missar.

Detta är inte en komplett lista och jag blir hemskt gärna rättad av er som vet mer om vad de olika rollerna faktiskt innebär.

krank

Givetvis:

SPELTESTARE
Testar spelet i praktiken. Kan komma in närsomhelst under processen; behöver inte tillgång till färdig eller layoutad text.

krank

Arfert;n19089 said:
Jag gillar: "AD:n ansvarar för den grafiska kommunikationen"
Vad menar du med den grafiska kommunikationen? Till exempel? För en "utomstående" är det begreppet inte helt begripligt.

Är det t.ex. att vara ansvarig för (=bestämma) hur produkten ska kommunicera grafiskt (se ut) till kunden, eller att vara ansvarig för att alla andra i produktionen har fått samma grafiska vision kommunicerad till sig? Eller alltihop? Eller något helt annat?

Vad gör man rent konkret?
Arfert said:
All of the above. I reklamsammanhang är man t.ex. med och spånar idéer från scratch, tillsammans med copywritern. I ett rollspel vore det najs om författaren och ADn spånar tillsammans, kanske innan man skriver spelet. Vad är visionen? Hur ska spelet kommuniceras till läsaren?
krank said:
Bra, då fattar jag (tror jag). Tack!

Max Raven

T12-kultist
I min hjärna flyter rollerna du angav för korrläsare och redaktör ihop lite. Har alltid sett redaktör som den som har övergripande ansvar för texten, i regel en roll som finns för tidningar och novellsamlingar men inte böcker (även om rollspel kan ha rollen). Redaktör sköter ton, ser till att text funkar ihop, "saxar" sånt som inte passar in, beställer texter som behövs etc? Som en AD för texten?
krank said:
Ja, det är lite så jag fattat också. Mycket här flyter ju ihop; men som jag fattat det är korraren främst (men inte enbart) på den "lilla" nivån medan redaktören främst men inte enbart) är på den lite högre, övergripande...
Arfert said:
Det är alltid bra att ha korrläsare som är frikopplade från övrig produktion.

Ymir

Liten kantbaron
I de ofta ganska stora projekten som Neogames/Helmgast gör har jag funnit att den mest fundamentala rollen av alla är -producenten-, dvs snubben med det övergripande ansvaret för produkten och arbetet med den. Nya Neotech hade tex gått i graven för länge sedan om det inte vore för att det hade en hängiven och kompetent producent.

Neotech har även en slags creative director, i det att vissa författare ges huvudansvaret för den rent kreativa visionen och producerandet av textmassa kring hela eller delar av produkten.

På Helmgast/Neogames är det även författarna som skriver bildmanus, dvs, de har ett visst inflytande på produktens grafiska form.

Hittils i produktionen av Neotech är alla korrekturläsare redaktörer, dvs, de förväntas komma med input på mycket mer än bara textkvalitén.

Eftersom Neotech satsar hårt på viral markerting etc har vi även en roll i form av snubbar som bygger hemsidor och skriver copy till dessa. Dessa roller är givetvis ofta överlappande med andra, tex författare.

Rickard

Urverk speldesign
BOLLPLANK
Exempelvis folk på forum.

PROJEKTLEDARE/PRODUCENT
Håller projektet ihop och igång. Delegerar ansvar och håller reda på deadlines.

PR
Sprider budskapet via sociala medier. Ska skapa en snöbollseffekt eller en förväntning innan spelet släpps.