Nekromanti Rollformlär, hur gå vidare? Eller är det klart?

Lovisaritar

Veteran
Jag har jobbat lite på rollformuläret till Kontinuum. Det gamla såg ju ut såhär.

Det funkade inte riktigt av olika anledningar. Därför har jag gjort en ny version nu.

Se bifogad fil för nya rollformuläret.

Personligen tycker jag den känns mycket bättre. Men nånting fattas, vet dock inte vad. Jag vill heller inte lägga till för mycket, då blir det plottrigt.
Jag har testat att ha skitiga rutor runt alla kategorier, det blev för rörigt. Experimenterar med olika "färgsplattar" lite här och var, men jag blir liksom inte nöjd.

Kan ni hjälpa mig att se vad som behöver göras? Det ska vara den här skitiga, smutsiga stilen, det matchar illustrationerna som är i rollspelet. Bakgrunden måste också vara helt vit, för att inte kräva för mycket färg i utskrifter och så.

Attachments

Ögat

Hero
Jag tycker det ser kanoners ut.

Jag tror att anledningen till att det ser lite tomt ut är att det på gott och ont mest består av Rubrik + några tomma rader. Särskilt gäller detta nedåt och till vänster.

Andra rollformulär innehåller ofta en mängd pluttar, pluppar och rutor. Om du vill lägga till något nedtill, eller till vänster på formuläret (för att få det bättre balanserat) kan du prova med kryssrutor

Hemligheter
1 poäng, motstånd -1 / +1
[ ] ______________________ [ ]
[ ] ______________________ [ ]

Jarl

Hero
Testa att få in något grafiskt element (symbol?) i korsningen mellan "Minnen" och "Rykte".

Lovisaritar

Veteran
Bra idéer, bägge två.
Nu har jag pratat lite med rollspelsmakaren Himself (Telash) och vi bestämde att vi kör med rollformuläret som det är, tills vidare.
Jag är hyffsat nöjd, han också. Men fortsätt gärna komma med idéer :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Schysst formulär. Precis som förra formuläret så var det tajt med utrymme för texten på vissa ställen.

Sedan tycker jag att högerkolumnens rader borde linjera med vänsterkolumnens rader. Jag visade hur jag menade på Rykten/anteckningar (notera, litet a) men inte på Utrustning.

/Han som tycker det är bättre att visa än att beskriva

Attachments

Lovisaritar

Veteran
Åh, tack, va bra du har gjort :gremsmile: Det fanns mycket vettigt, jag gillade i stort sett allt.
Litet a på "Anteckningar" kände jag inte riktigt för. det är nog mer korrekt kanske men..nja, jag kör vidare på stort A istället. Såg finare ut tyckte jag :gremtongue:
Då återgår jag till pysslandet...

Rickard

Urverk speldesign
Lovisaritar said:
Litet a på "Anteckningar" kände jag inte riktigt för. det är nog mer korrekt kanske men..nja, jag kör vidare på stort A istället. Såg finare ut tyckte jag :gremtongue:
Ja, ordbilden såg inte så snygg ut men så copy-pastade jag a:et bara för att jag inte hade rätt teckensnitt. Vapen/rustningar så exempelvis snyggare ut än Vapen/Rustningar. Kanske bara ha "Anteckningar" som rubrik iställlet?

/Han som mest gjorde detta inlägg för att påpeka att färdigheterna och ESP borde stå i bokstavsordning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att formuläret ser riktigt snyggt ut! Gillar som fan den lite skitiga/splattiga stilen.

Arfert

Facit
Instämmer. Det kan bli rörigt med fler element.. prova att fylla i ett och känn efter hur formuläret funkar då.

Smrtihara

Warrior
Först och främst: riktigt, riktigt snyggt! Jag gillar stilen och layouten.

Jag kan tycka att det blir en liten, liten aning mycket oreda uppe i högra hörnet och nere i högra hörnet. Det inkräktar lite för mycket på utrymmet för text och om man skriver nere på rykten/anteckningar. Bara mjuka upp orenheten lite där, kanske?

Kanske det hade blivit ännu snyggare med en lite mer definierad undre linje i ramen? Det finns så mycket som händer i den övre delen att den undre kan se lite övergiven ut.

Lovisaritar

Veteran
Tack för alla kommentarer och kritiken :gremsmile:

Jag har gjort lite justeringar enligt Han's förslag. Färdigheter i bokstavsordning bland annat (hur missade jag det??)

Kul att flera av er gillar det! Det är ett försök att spegla atmosfären i rollspelet. Jag själv är ingen rollspelare men av det Telash har berättat om spelet är jag väldigt sugen på att prova det. Tyvärr vet jag redan alla hemligheter och konspirationer men det blir nog kul att testa iallafall!

Vi jobbar nu för fullt med att få Kontinuum färdigt.

Edit: se bifogad fil för ny version av rollformulär. Vi har tänkt nöja oss så sålänge.

Attachments

LordTengel

Swordsman
Förlåt om det här är off-topic, men om Retrokognition innebär vad jag tror (motsatsen till prekognition) så tror jag att det "etablerade" uttrycket på svenska är postkognition. Detta är dock givetvis en smakfråga.

solvebring

Superhero
Najs, gillar verkligen stuket. Skön skitig stil.
har dock svårt att uttala mig vidare om luft osv när det är så litet. Om du istället skulle vilja slänga ut en färdig PDF så tror jag att det skulle bli lättare för samtliga att känna lite mer på formuläret.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag vill bara instämma i allt som alla andra sagt: suveränt snyggt! Jag gillade aldrig det första formuläret, men det här älskar jag. Snyggt! :gremsmile: