Nekromanti Rollformulär [EDoD]

Rickard

Urverk speldesign
Hade sömnbrist och satt och funderade på hur jag skulle göra ett rollformulär till mina husregler.. Efter lite funderande och skissande så satte jag mig ner och gjorde ett formulär på några timmar.. Jag hade ett gammalt som jag utgick från.. Tog bort saker som anteckningsruta och formuläret för djur(följeslagare)..

Tänkte mest slänga upp det, för att visa lite hur systemet ser ut.. Man måste zooma in på 125-150% för att se tjockleken på alla linjerna.. Jag måste testa att skriva ut formuläret för att se om det blir någon skillnad, annars får jag göra alla linjer lite tjockare..

Jag tycker jag har varit duktig som bara har behövt en enda förkortning..

/Han som är lite rädd för att alla skrivare antagligen inte kan skriva så nära marginalen som formuläret ligger

<font size="1">[edit] Eeh.. En enda förkortning.... bortsett från kroppsdelarna.. :gremlaugh: Kom på det senare..
[edit 2] Hittade även ett fel på formuläret.. Kan ni också hitta det? Ledtråd: Det är inte kroppsdelarna.. Det är gjort med en baktanke..</font size>

Kaigon

Helmgast
Ok, ser schysst ut, påminnner mycket om Chronopias rollformulär samt det officiella (i storlek mellan A4 och A5) med en bra touch-up. Enkelt och snyggt.

Vad var baktanken med att spegla höger/vänster med kroppsdelarna?
Antar att du tänker skriva ut V, Vänster, H, Höger eftersom det tydligt får plats.
Var skriver man upp sina pengar? Bland ägodelar?
Hur kommer det sig att du delat upp färdighetern i massa olika kolumner med olika längd? Var det tänkt att det skulle stå något på toppen av varje kolumn eller ska det egentligen bara vara två stora kolumner?
En petitess, men varför är linjen mellan Skada och Modifikation tjock när den mellan de två kolumnerna i tabellen under inte är det?

Rickard

Urverk speldesign
Tack för kommentarerna och berömmet..

"Vad var baktanken med att spegla höger/vänster med kroppsdelarna?"
Det är mest för att det ska komma naturligt att vänster är.... till vänster och höger till höger.. För egentligen är det sig själv man ser i en spegel och... ööh.. :gremwink: Nä, seriöst.. Jag tyckte det var vettigare att ha det så..

"Antar att du tänker skriva ut V, Vänster, H, Höger eftersom det tydligt får plats."
Det är tänkt att man ska skriva rustningstypen där, så jag förkortade så att man skulle få plats med det.. Antagligen så kommer jag att flytta ut texten ovanför så att rutan blir helt tom.. Då kan jag skriva ut hela kroppsdelsnamnet..

"Var skriver man upp sina pengar? Bland ägodelar?"
Japp.. Från erfarenhet så har jag varit med om att myntrutan blivit helt förstörd av allt suddande så därför så snodde jag tankesättet från Shadowrun och helt sonika sket i att ha med myntrutan och istället hänvisar till ägodelslistan (vilket faktiskt är en rätt naturligt plats att mynten ska stå på)..

Det är också anledningen till varför jag har en jätteruta till kroppspoängen.. Att ha rutor som man kryssade i är det sämsta man kan tänka sig, då det blir helt sönderslitet efter ett tag..

"Hur kommer det sig att du delat upp färdighetern i massa olika kolumner med olika längd? Var det tänkt att det skulle stå något på toppen av varje kolumn eller ska det egentligen bara vara två stora kolumner?"
Varje levnadsbana ("typ yrke") får ett antal färdighetsval från olika färdighetsgrupper.. Kamp-, Lärdoms-, Relations-, Skumrask- och Vildmarksfärdigheter.. Varje grupp får även en bonus från den grundegenskap som hela gruppen baseras på.. Relationsfärdigheterna baseras exempelvis på Karisma, så bonusen kan också skrivas dit i den gråmarkerade raden.. Bonusen läggs på FV:t (och ersätter den gamla BC-regeln)..

Sedan ska man kunna skriva dit andra saker som stridskonster, gyckelkonster och besvärjelser.. I det sista fallet så kan FV nämligen stå för "Fluxvärde" istället för "Färdighetsvärde".. Fluxvärdet används för besvärjelser och anger hur många kraftpoäng det kostar att frammana besvärjelsen.. På så sätt har jag sluppit att behöva ha med en specifik besvärjelsekolumn..

"En petitess, men varför är linjen mellan Skada och Modifikation tjock när den mellan de två kolumnerna i tabellen under inte är det?"
Oj, jättebra att du upptäckte det.. Den där tabellen var den sista jag gjorde så jag slarvade lite.. Ska ta bort linjen helt.. Tack för att du såg det.. Två fel fanns tydligen på rollformuläret.. :gremsmile:

/Han som också ändrade "Kroppspoäng" till fet stil

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, snyggt & enkelt formulär är det. Det måste jag säga, gilar speciellt det där att modifikationerna står på formuläret. Så man slipper kolla i nån bok varie gång man blir skadad & måsta kolla hur mycket minnus man får.