Nekromanti Rollformulär & skillnader

Imoze

Veteran
Någon som har ett bra rollformulär och någåt annat bra till D&D. Och när jag ändå är igång vad är det för skillnad mellan AD&D och D&D? :gremconfused:

Balderk

Swashbuckler
Gå till www.rpgsheets.com väldigt bra sida för rollformulär till D&D, De har till andra spel också.

Annars gillar jag standard formuläret... Det finns nog på den där sidan också. Jag rekomenderar topplistan!

/Balderk

Duddmannen

Hero
Det sorts D&D som diskuteras här kallas ofta för Tredje Utgåvan (vilket inte helt stämmer, men vad fan). Utgåva Ett och Två var då det så kallade Advanced Dungeons & Dragons eller AD&D.

Skillnaderna är många, bland annat hade varje klass i AD&D en egen tabell för vilken level man var på en viss mängd XP. Det var också olika bonusar på grundegenskaperna. I D&D förljer ju som bekant alla klasser samma tabell och bonus på en grundegenskap är densamma oavsett om det är styrka eller smidighet. Kort sagt är det lättare och mer enhetligt i D&D än det var i AD&D.

Det finns en annan utgåva som heter D&D. Detta är föregångaren till AD&D. Den är än mer begränsad och har t ex klasserna Krigare, Präst, Alv eller Dvärg. Man kan alltså inte vara en alvmagiker eller dvärgpräst, man är Alv eller Dvärg punkt slut. Snabbt, enkelt och roligt i och för sig, men får man välja tar jag hellre AD&D än gamla D&D. Och hellre nya D&D än AD&D.

/Duddmannen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Och när jag ändå är igång vad är det för skillnad mellan AD&D och D&D?

1974 kom Dungeons&Dragons (D&D)
1978 gavs Players Handbook till Advanced Dungeons&Dragons (AD&D) ut och året därpå Dungeon Masters Guide.

Båda spelen liknade varandra och hade samma ursprung och samma utgivare.

D&D levde vidare i form av en förenklad (?) version och blev så småningom till 5 regellådor (Basic, Expert, Companion, Master, Immortal).
AD&D blev ett stort antal regelböcker och kom 1989 ut i en ny och reviderad utgåva (AD&D 2nd edition).

När man så ville göra en ny revision av AD&D, bestämde man sig för att helt skippa att ha kvar en förenklad version och bara satsa på en produkt. Trots att det var AD&D man reviderade, valde man att ge de nya utgåvan namnet D&D. Alltså den vi känner som D&D 3rd Edition.

Solklart, eller? :gremsmile:

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Det finns en annan utgåva som heter D&D. Detta är föregångaren till AD&D. Den är än mer begränsad och har t ex klasserna Krigare, Präst, Alv eller Dvärg. Man kan alltså inte vara en alvmagiker eller dvärgpräst, man är Alv eller Dvärg punkt slut.
Nja, föregångare skulle jag inte vilja kalla den för. Snarare "lillebror" eller "kusin". D&D (utan A) gick genom totalt 6 versioner fram till början av 90-talet, där delar av den fjärde översattes till svenska av bl. a. allas vår Oldtimer i mitten av 80-talet och den femte allmänt anses som den mest "fulländade", då den samlar ihop materialet från de fyra boxar som utgör den fjärde upplagan tillsammans med en del tillägg från moduler i en enda jättefet bok med hårdpärm (Dungeons & Dragons Rules Cyclopedia).

Det fanns två anledningar till att TSR hade en produktlinje för D&D parallellt med AD&D: den ena var att D&D fungerade som en inkörsport till AD&D, och den andra var att man då kunde hävda att D&D och AD&D var två olika spel och därför slapp ge Dave Arneson royalties för AD&D (han var medförfattare till ur-D&D). När WOTC köpte TSR 1997 så var en av de första sakerna de gjorde att sluta ett avtal med Dave Arneson så att de kunde kalla saker D&D igen, och detta tillsammans med att man ansåg att det var dumt att ha något som hette Advanced Dungeons & Dragons när det inte fanns något att vara avancerat från gjorde att man valde att kalla AD&D 3rd ed för bara "Dungeons & Dragons".

Staffan

Myrmidon
Mitt favoritformulär finns på http://www.emass-web.com/ och är på runt 50 sidor. Men lugn, det är bara tre eller så av sidorna som är allmänt formulär, de andra är klasspecifika och består mest av listor på vilka formler klasserna har.

Duddmannen

Hero
Excellent!

Dessa är för övrigt de bästa man kan få tag på. Mycket praktiskta och med gott om plats rekommenderar jag dessa varmt. Egentligen är det ju de här som borde vara de officiella karaktärsbladen.

Coolt.

Tacka The Mad Irishman

/Duddmannen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom du använder Emanueles formulär kanske du kan förklara hur det är tänkt på några ställen under "Combat"?

Var fyller man i "BAB"?

Var fyller man i sin Styrkejustering respektive Händighetsjustering?

"Ab." antar jag avser "BAB", men vad är "Base"? Det verkar vara nackdelen man lägger på vid iterativa attacker, men eftersom det är givet (0, -5, -10, -15) borde det ju kunna vara ifyllt från början. Eller?

Hur förklarar man "Base" vid "Grapple"? Man får ju alla sina iterativa attacker även vid brottning.

Vad är "Ab. och "Base" vid "Initiative"?

Vad avses med "2-Hand Attack: __/__"?

Hoppas du har listat ut allt detta. I övrigt verkar de ju genomtänkta och snygga.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tror visst att jag förstod "Ab." när jag tänkte lite till. Det måste ju vara "Ability Bonus".

Då återstår frågorna:

Var fyller man i "BAB"?

Hur förklarar man att det bara finns ett fält för "Base" vid "Grapple"? Man får ju alla sina iterativa attacker även vid brottning.

Vad är "Base" vid "Initiative"?

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Var fyller man i "BAB"?
Separat för Melee och Ranged i kolumnen "Base". Eftersom där står 1st, 2nd o s v så fyller man helt enkelt i sina attackvärden för de iterativa attackerna där.
Hur förklarar man att det bara finns ett fält för "Base" vid "Grapple"? Man får ju alla sina iterativa attacker även vid brottning.
Tja, olycksfall i arbetet kanske? Men det är ju inte så blodigt, man ser ju hur många attacker man har på Melee Attack och drar bara av 5 (eller 3 om man är munk) för varje.
Vad är "Base" vid "Initiative"?
Antagligen något man kan använda till modifikationer som inte kommer sig av grundegenskaper, som t ex Improved Initiative.
Antingen modifikationen man får när man slåss med två vapen (-6/-10 i vanliga fall), eller den attackbonus man får på extraattackerna om man slåss med två vapen (det andra fältet används då om man har Improved Two-Weapon Fighting).

Det jag främst skulle kunna klaga på med Emas formulär är att man inte har tillgång till originalen. Eftersom jag moddar klasserna en hel del (eller snarare, använder Monte Cooks moddningar) skulle jag gärna låta detta återspeglas i formellistorna - Spellsongs till barder, och en separat lista för Sorcerers t ex.

Efreet

Veteran
Den bästa tycker jag är Ema's Character Sheet Version 2.6.
Den fick 9.6 i betyg av RPGSheets användare. Riktigt bra faktiskt. Jag kan skicka den..

Balderk

Swashbuckler
Jo det är bra... och jag har det redan. Men jag tycker att rutan där man skriver in sin attackbonus och det är väldigt krånglig... Jag håller mig hellre till originalet...

/Balderk