Nekromanti Rollformulärens ABC

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Magnus Edlund på Piruett tog upp det här tidigare , men låt oss diskutera det här ämnet här igen.

Hur ser ert favoritrollformulär ut? Jag frågar för att jag är intresserad av att höra vad det är det med just det formuläret som fångar ert intresse i det.

Jag frågar utifrån perspektivet av vad man som skapare av ett sådant bör tänka på då man designar ett formulär?

PS. Ja, Han... Jag vet vad du tänker säga - att allt ska vara på en sida, men du har väl mer än så att komma med? :gremwink:

Sigismund

Veteran
En font som unik (eller bara tillräckligt ovanlig) för det spelet som formuläret tillhör. Jag tycker inte om att tvingas associera saker i onödan :gremtongue:

Sen är jag ett stort fan av snygga saker framför överdrivet funktionella. Formulär ska vara på 1 sida eller jättemånga sidor, inget däremellan.

Möller

Hubert Hortlax
Ensidiga, minimalistiska rollformulär ska det vara. Utskriftsvänligt. A5 är trevligt.

Har man plats över kan man kosta på sig en snygg, stor logga.

Det är praktiskt om reglerna är förklarade på rollformuläret. »Grundegenskaper Fördela 10 poäng«

w176

Förlorad dotter
Mitt favorit är en wikisida jag formulera hur jag vill, uppdatera och förändra, lägga upp bilder på, interaktiv uppdaterade av även de andra spelarna, och som helt och håller struntar i något regeltekniskt.

solvebring

Superhero
För att utveckla och göra saken enklare för någon som funderar över att designa ett formulär kanske man bör säga vad man inte vill ha?

Jag vill inte att ett formulär har mer än max två sidor. Formulär med en massa plotter, bilder, ramar och skit som stjäl plats och grötar ihop allt och dödar färgpatroner är big failure. Tja, jag antar att det säger det mesta och inkluderar det mesta. Man kan göra coola och snygga formulär men ändå göra dem lättlästa, enkla, luftiga och stilrena. Inte arton sidor med teckenstorlek 18 och inte en halvsida teckenstorlek 6. Var tillmötesgående, ge lagom med utrymme och ha normal storlek på texten. Sunt förnuft för böveln. Det finns inga (vettiga) människor som skriver böcker eller dokument med idiotiskt liten eller stor text.

Försök inte gå mig till mötes med en massa rutor för porträtt och teckningar. Jag tecknar hellre på lösa blad eller i ett skissblock - vem fan orkar pilla in ett porträtt på 2 kvadratcentimeter anyway? Och försök inte vara snäll genom att mosa dit femton kolumner för utrustning och annat jox. Behöver jag något dylika finns detlösblad - kollegeblocket är uppfunnet. Det är bara drygt att behöva skriva ut fem sidor per skalle och för den delen att släpa på skiten - det blir för mycket papper.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Ensidiga, minimalistiska rollformulär ska det vara. Utskriftsvänligt. A5 är trevligt.

Har man plats över kan man kosta på sig en snygg, stor logga.

Det är praktiskt om reglerna är förklarade på rollformuläret. »Grundegenskaper Fördela 10 poäng«
Jag har egentligen ingenting att tillägga.

utom möjligtvis att jag i stort sett vägrar spelleda spel med mer avancerad mekanik än att rollformuläret får plats på ett A4 med väldigt mycket luft. Och inklusive små regelförklaringar. Spel av t.ex BRP-familjen med en biljon små färdigheter, olika skalor och nuffror och listor på språk man kan och en vapentabell på en halvsida - det går fetbort.

Det handlar inte om huruvida ett "bra" system kan passas in på ett A4. Det handlar om att jag inte använder system som är krångligare än så. Om regelsystemet kräver rollformulär på fler än en sida, och jag förväntas använda systemet: Korta ner regelsystemet.

Krille

Super Moderator
Utskriftsvänligt: Det ska gå att köra ut i vilken skrivare som helst och fortfarande vara praktiskt användbart, även om det är en kass svartvit OKI-laser som blandar ihop färger till en rastrerad grå sörja.

Skrivvänligt: Man ska inte behöva mikroskrift för att fylla i saker. Och den där med metalltryck som de officiella Gemini-formulären hade, euw! Det gick ju inte att använda!

Välorganiserat: Det ska gå att hitta informationen med ett ögonkast. Information finns där det är logiskt och man ser direkt vad det är. Information som inte gör sig i formulärform, utan exempelvis gör sig bättre i prosa, ska inte ha särskilda fält.

Smart: Det får gärna finnas smarta lösningar. Han använde gem på sina poängmarkerare, för de ändrades fort och att sudda kryssrutor och ha sig skulle riva sönder formulären.

Miljövänligt: Använd inte klorblekt papper, och se till att lämna alla gamla döda rollpersoner i pappersinsamlingen.

Rickard

Urverk speldesign
  • Det är till för bokföring.
  • Den är spelarens rollperson.
  • Det är vad spelarna kommer att använda (och se på) mest av alla regelmekaniker.

anth

Vetefan
1. All info ska få plats på EN A4-sida - och informationen på den sidan ska vara statiskt under en spelsession.
Jag spelar normalt med 3 papper framför mig:
- Ett kladdpapper med all info som ändrar sig under spelet: kroppspoäng, ammunition, pengar, etc (detta papper behöver givetvis inte vara ett stort A4 och det slängs efter spelsessionen).
- Ett anteckningspapper där jag skriver ner namnen på de vi möter, viktig info som vi fått reda på, etc (detta är ofta ett litet anteckningsblock)
- Och sist själva rollformuläret - det säger sig självt att det inte får ta upp för mycket plats med allt annat framför mig.

2. Det ska vara snyggt med lite layout, inte bara massa svartvita fyrkanter.
Här är Wizards gamla Character Sheet till DnD3. Det är praktiskt, men ohyggligt fult.
Här är Mad Irishmans Necromancer Games-version till DnD3. Det är lika praktiskt, men ohyggligt mycket snyggare.

3. Jarl här på forumet har lärt mig att ett korrekt utformat rollformulär ska man kunna vika på mitten.
Inte att man viker ett A4 så det blir ett A5, utan på andra ledden så det blir långsmalt, sedan har man det liggande (landscape), INTE stående (portrait). Rollformulär man inte kan göra så med är värdelösa.

4. Sist: ett rollformulär är inte ett riktigt rollformulär förrän det får sin första tekoppsring.

Mr.Walker

Warrior
Jag tycker om när det får plats på ett A4 med fram- och baksida. Ganska klassiskt helt enkelt. Det ska inte vara för krångliga och omständliga regler. Men det ska heller inte vara för enklare regler då jag tycker det lätt blir enformigt och slätstruket. Det ska inte vara så lite regler att det i princip inte har någon betydelse, då kan man lika gärna spela friform. Det finns helt enkelt inget som är perfekt, men nånstans mitt emellan med lagomt mkt regler gillar jag. Tycker det inte heller får bli för mkt tabeller och specialregler, det ska vara ganska logiskt.

Jag tycker regler ska vara såpass förståeliga att man fattar hur regelsystemet fungerar och är uppbyggt av att bara kolla på formuläret. När man tittar på ett formulär och tycker det bara känns rörigt och man känner sig som ett frågetecken, ja då tycker jag det är för mkt. Sen egentligen spelar det inte så stor roll hur många sidor dom klämt in formuläret på då det kan vara krångliga regler även om det bara är på ett A4.

Jag tycker jag det är oerhört viktigt att rollformulär är snyggt designade och känns tilltalande. Ett rollformulär är på sätt och vis en representant för regelsystemet och ska "sälja" det. Om rollformuläret är dåligt så har jag svårt för att gilla reglerna.
De får gärna finnas grafik som bidrar till stämningen men den får inte ta över rollformuläret till den grad att det känns opersonligt. Det måste finnas utrymme och luft för att forma en unik rollperson!

Mina två favorit formulär är nog Dod6:expert för att det är så tydligt och enkelt upplagt med lagomt mycket ornament längs kanterna och DodT(original i boxen) för att de har en lekfull och enkel design med mycket luft och utrymme.

Ett exempel på dåligt rollformulär tycker jag DodT köpformulär är då det är alldeles för mycket ornament som sätter sin prägel på formuläret och äter upp det nästan.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
itt favoritformulär - som jag minns - hittills bland tradspelen är nog White Wolf's WoD-formulär. Det uppfyller alla mina krav - mer eller mindre. Man kunde ju ta bort bildramen och göra något enklare så att det inte snattar en massa färg för dem som inte har laserskrivare.
WoD:s formulär har skuggade rutor. Inte smart! Det är långt ifrån utskriftsvänligt. I övrig är det dock bra.

solvebring

Superhero
2. Det ska vara snyggt med lite layout, inte bara massa svartvita fyrkanter.
Här är Wizards gamla Character Sheet till DnD3. Det är praktiskt, men ohyggligt fult.
Här är Mad Irishmans Necromancer Games-version till DnD3.Det är lika praktiskt, men ohyggligt mycket snyggare.
Nu vet jag inte riktigt vilket formulär du syftar på där, det finns ju ett par stycken på den där sidan. Jag hittar dock inte ett enda som enligt min uppfattning skulle vara mindre raka linjer och rutor and Wizards - som jag förövrigt tycker är stiligt eftersom det är stilrent och välstrukturerat (men way för långt!). Nåväl, jag är bara nyfiken på vilket formulär du menar. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Möller said:
solvebring said:
itt favoritformulär - som jag minns - hittills bland tradspelen är nog White Wolf's WoD-formulär. Det uppfyller alla mina krav - mer eller mindre. Man kunde ju ta bort bildramen och göra något enklare så att det inte snattar en massa färg för dem som inte har laserskrivare.
WoD:s formulär har skuggade rutor. Inte smart! Det är långt ifrån utskriftsvänligt. I övrig är det dock bra.
Sant som böveln. Det är en klar nackdel. Men jag ser det som utskriftsvänligt a la mindre utskriftsvänligt. Det är bättre än många andra formulär som har fulla bakgrunder och mönster och skit. Men ja, man kunde se till att klippa bort lite, som skuggorna och den där jävla bildramen.

anth

Vetefan
solvebring said:
jag är bara nyfiken på vilket formulär du menar. :gremsmile:
Sorry, vi länkar om.
Båda formulären är till DnD3.
Så här ser Wizards ut.
Här och här är Mad Irishmans version (fram och baksida).
T.ex. har Mad Irishman använt ett svärd där man fyller i vapen-info och en sko där man fyller i förflyttningsförmåga - medan Wizards version bara är stora svarta block.
Observera att jag inte säger att Mad Irishmans version är jättebra, bara att den är mycket bättre än Wizards version.

solvebring

Superhero
anth said:
solvebring said:
jag är bara nyfiken på vilket formulär du menar. :gremsmile:
Sorry, vi länkar om.
Båda formulären är till DnD3.
Så här ser Wizards ut.
Här och här är Mad Irishmans version (fram och baksida).
T.ex. har Mad Irishman använt ett svärd där man fyller i vapen-info och en sko där man fyller i förflyttningsförmåga - medan Wizards version bara är stora svarta block.
Observera att jag inte säger att Mad Irishmans version är jättebra, bara att den är mycket bättre än Wizards version.
Ah, okej. Danke! =)
Ja, det är möjligen snäppet mer pedagogisk i det avseendet - att använda symboler och bilder för att underlätta navigationen är inte dumt. Däremot är de ju lika kolumntråkiga båda två. Well, att samla formulär är dock alltid roligt. Nu har jag ju ännu ett par att spara på. :gremwink:

anth

Vetefan
solvebring said:
Ah, okej. Danke! =)
Ja, det är möjligen snäppet mer pedagogisk i det avseendet - att använda symboler och bilder för att underlätta navigationen är inte dumt. Däremot är de ju lika kolumntråkiga båda två. Well, att samla formulär är dock alltid roligt. Nu har jag ju ännu ett par att spara på. :gremwink:
Det är frågan hur Mad Irishmans formulär uppfattas visuellt. Bara att han har lite bilder gör att det bryter upp den stela fyrkantiga känslan.

Spar länken till Mad Irishmans sida - han gör bäst rollformulär i hela världen - oavsett spel (och han har gjort formulär till MÅNGA spel).

Jarl

Hero
Jag tycker lite tvärtemot många andra här: rollformulär bör bara innehålla det man behöver i spel. Uträkningar och trams om hur man fördelar poäng kan man läsa om i regelboken. Är det så komplext att "alla" behöver regelboken när man gör karaktärer tycker jag man kan skapa ett worksheet som komplement till rollformuläret. Men när skapandet är klart så betackar jag mig för överflödig information.

Simon

Swashbuckler
Mitt favvoformulär är ett ordbehandlingsdokument! Där kan jag ge plats åt saker utifrån min rollpersons värdens behov just nu, det är lätt att ändra utan att det blir kladdigt. Har jag det online, antingen google docs eller dropbox, och uppdaterat, så är det aldrig ett problem om nån har glömt sitt formulär till spelträffen - bara att öppna och skriva ut!

:gremsmile:

anth

Vetefan
Simon said:
Mitt favvoformulär är ett ordbehandlingsdokument
Jo, så brukar jag också göra (även om jag föredrar ett kalkylblad framför ett ordbehandlingsdokument).
Men den intressanta frågan är HUR du gör dokumentet för att det inte ska bli en mindre bok. :gremsmile: