Nekromanti Rollformulär, tyck till

Pom

Swashbuckler
vem bör ha hand om rollformulären innan och efter ett spelmöte? Spelledaren eller spelarna? Hur förvarar ni era rollpersoner? Händer det någonsin att de blir bortslarvade?
Ofta förvarar spelledaren formulären, uteslutande för att de inte skall komma bort. När det vill sig riktigt illa går det ett halvår mellan spelmötena och folk hinner råka ut för både flytt, storstädning och vilda barn.

Men det är absolut ingen regel, en av mina spelare föredrar att ha sin gubbe hemma, och ibland när folk vill fnula på någonting tar de hem dem.

Och ja, det har hänt att rollpersoner kommit bort i alla fall. :gremblush:

Danno

Veteran
En grej som inte tagits upp som jag gillar är när saker är förtryckt på formuläret som exempelvis färdigheter. Det underlättar mycket när flera personer ska göra rollperson samtidigt. Det kan dessutom förmedla känslan i spelet för någon som inte är så insatt. Det kräver dock ett inte allt för detaljerat spel.

Härolden

Warrior
Jag kan ju börja med att lista vad jag tycker ska finnas:

Grundläggande data: Art, kön, yrke/klass, ålder, härkomst. Eventuellt religion och social status - det beror på vad som anses viktigt att veta om en person i spelvärlden.
Grundegenskaper: Det kan behövas plats för nuvarande värde, temporärt (sänkt) värde och maximal potential, givetvis beroende på system.
Härledda värden: KP, magipoäng, förflyttning, skostorlek, whatever.
Färdigheter: Vad gäller förtryckta färdigheter funkar det bara om man absolut inte modifierar systemet (vilket jag i princip alltid gör). Däremot kan det behövas om spelarna (eller spelledaren) har oläslig handstil. Undvik att spelarna fortsättningsvis behöver slå upp saker som kostnader i tabeller; den sortens info ska kunna skrivas upp på formuläret. Gamla DoD syndade där, men nuv d20 är faktiskt föredömligt (vad man än tycker om systemet).
Stridsdata: Alltid en fördel att inte behöva bläddra när det blir strid. Man behöver ju inte ha med alla femtiåtta vapen killarna bär runt, men de som används normalt.
Övriga data: Så lite som möjligt - jag tänker grundformuläret som en A4, med fokus framför allt på rollpersonen. Utrustning, bakgrundshistoria, magi osv får troligen inte plats, och normalt behöver man inte titta på dessa data lika ofta.
Nu till frågorna:

Rutor för beskrivning och liknande. Linjerade eller inte?

Linjerade, ganska små. Nybörjare ska uppmuntras att skriva nånting, exempelvis via frågor som "hemort" "religion" osv. Däremot kommer den sortens utrymme en erfaren rollspelare behöver för sin beskrivning bara att verka skrämmande, så dessa får hur som helst skriva på ett separat blad.

Linjer eller rutor att skriva på/i? Färgade/skuggade rutor?

Rutor. Där man skriver ska det banne mig inte vara nån äcklig färg, den kommer bara att smetas ut och göra blyertsandet otydligt. Rutorna ska vara [color:\\"white\\"]vita[/color] - färgen får hålla sig mellan dem.

Stora eller små utrymmen att skriva på (tex måste man på de flesta D&D-formulär skriva saker i stil med "2H Sw +1" i stället för "Twohanded sword +1")?

Plats är ju alltid trångt med, men det ska finnas plats för den normala infon man behöver (varför i h-e har inte DoD <91 plats för färdigheternas kostnader t ex?). Dessutom: Bara för att nån vet vad SpkGrWd betyder det inte nödvändigtvis nåt för resten...

Vilken icke spelmekaniksbaserad info behövs? Spelledare? Spelarens namn? Utseende? Kön? Bakgrund? Personlighet? Annat?

Spelarens namn behövs, plus en så mycket utrymme som möjligt för personens namn... fast det kan vara jag som har karaktärer med långa och jobbiga namn :gremgrin:
Annars, se ovan. Kön är inom parentes bra att ha plats för, eftersom namnen inte alltid ger vägledning. (Va? Var Yggo en tjej? Men han spelar ju alltid killar...)

Tydliga eller snygga?

Tydliga är viktigt, men viss dekoration måste få plats, annars blir det trist. Minimum är ungefär som d20-formulären, en logga i övre delen. Och snygga bårder på rutorna är inte fel heller, bara man har plats att skriva.

Format? Hur många sidor?

A4, helt klart. Helst ska 95% av allt man behöver hålla rätt på få plats på en sida, och sen har man bilagor för utrustning eller magi när det behövs. Jag personligen skriver hur som helst aldrig ner den sortens info på bladet, eftersom det dels inte kommer att få plats, och dels ändras så ofta att rollformuläret snabbt blir söndersuddat.

Något annat som ska vara med?

Bilagor är kul, men vilka som ska vara med beror på vad spelet fokuserar på. Ett förslag är just "beskrivnings-bilagan", som i princip är ett tomt linjerat papper, med en infälld ruta lagom för en bild. En A4 är ungefär vad de flesta SL orkar läsa om sina spelares karaktärer... :gremsmirk:

Alla bilagor behöver plats för rollpersonens namn, så det funkar även om man kopierar enkelsidigt och bladen blir hopblandade med varandra.

Nåt som verkar behövas är ett tomt område att kladda på - man behöver ofta komma ihåg viktiga SLP och liknande, och det brukar krafsas ner på lediga utrymmen på rollformuläret i brist på anteckningsblock. Vet inte om nån har hittat en bra lösning.

En liten sidofråga: vem bör ha hand om rollformulären innan och efter ett spelmöte? Spelledaren eller spelarna?

Spelledaren. Dels för att de inte ska tappas bort, och dels för att inte vara tvungen att skicka frånvarande spelares RP i koma/till puben.

Hur förvarar ni era rollpersoner? Händer det någonsin att de blir bortslarvade?

Normalt hos SL; ibland vill nån pilla med sakerna, men helst ska allt vara samlat. Jag lägger mina spelares formulär samlat med övrigt kampanjmaterial. Det har hänt att jag inte kunnat hitta ett formulär vid ett visst speltillfälle, men det var tillfälligt.
När jag är spelare lämnar jag formuläret hos SL; det jag vill pilla med själv gör jag elektroniskt, så då kan jag skriva ut ett nytt ex om jag vill.

// Härolden, gör sitt bästa för att få en egen sida i tråden...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Påkostade!

Ett riktigt bra rollformulär skall framkalla samma känslor som illustrationerna och layouten i ett spel. Det skall hjälpa till att fånga stämningen.

Det ska vara snyggt! Viss otydlighet är acceptabel så länge det ser bra ut.

Det skall vara tryckt på bra papper, må så vara om detta gör att det hela blir dyrt. Jag kan lätt betala trettio spänn för tio formulär om de är riktigt bra gjorda.

Det behöver inte nödvändigtvis vara i fyrfärg. Kolla vad Dante gjort med DoD6. Istället för att trycka i svart/vitt använder han typ brun/vitt vilket gör att det hela känns mer livfullt och påkostat än svartvitt utan att det kostar mer (även om pengar som sagt inte är en begränsande faktor i det här fallet).

Formatet. Jag skulle gärna se ett liggande A4 som är vikt till A5, så att man får en liten bok att bläddra i. Mest för att det är fint.
Vissa spel kräver mer, t.ex. Ars Magica (där man har flera rollpersoner). Helst ser jag då att man kan köpa "set" med flera olika typer av rollformulär, gärna med en snygg, tillhörande mapp (med lite spelartips, namnförslag och vanliga regler på).

Det skall finnas blanka fält (som på Eons gamla formulär, fast större) där man kan fylla i vad man vill, t.ex. ett värde som man använder ofta.

Återigen, det skall fånga stämningen! Till DoD6 t.ex. skulle jag vilja se ett rollformulär täckt med slingrande ornament av Niklas Brandt så att spelaren verkligen känner "Wow! det här är verkligen beskrivningen av mitt alter ego i Trudvang!"

Jag gillar porträtt, så ett fält för det får gärna finnas med. Om det är ett spel där förtryckta färdigheter är tillämpbart så skall detta vara med (t.ex. Mutant: UA och D&D).

När man köper rollformulären skall man få något till. En penna t.ex. som det står "Western" eller "Drakar och Demoner" på eller något annat fint så att spelaren kan stila inför sin spelledare. I vanliga fall är det ju alltid SL som sitter på alla balla grejor, för en gångs skull skall spelarna få visa upp något nytt på spelmötet. Och rollformulären är ju liksom spelarnas egna grej. Och så skall det vara.

/Vulf - tycker om fina saker