Nekromanti Rollformulär

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Hur viktigt är rollformuläret för ert första intryck av rollspelet?”

Rollformulär är i princip alltid det första jag kollar på när jag skall ta mig en titt på ett nytt spel. Så det får väl anses ganska viktigt.

”Är det något som ni särskilt värderar hos ett rollformulär?”

Pluspoäng för stilrenhet, men ett bra formulär skall följa resten av spelets visuella stil, samtidigt som det inte gör slut på allt mitt bläck i skrivaren alltför fort. Lättillgänglighet i lämpligt format är en nödvändighet, då jag inte äger en kopieringsmaskin och inte orkar scanna. Ganska mainstreamartade åsikter, I guess. Oh well.

Ulfgeir

Swashbuckler
Som många andra så värderar jag ett rollformulär som är enkelt och tydligt. Ett formulär skall helst bara vara 1 A4-sida (med blank baksida), dock så accepterar jag (och föredrar) separata sidor för saker som kräver specialsaker. Exempelvis magi, info om vilka robotar du kontrollerar, hur ditt cyberdeck eller rymdskepp är uppbyggt etc..

Genom att titta på rollformuläret så får man en sorts indikator på vad som premieras i just det här spelet.

Vad gäller att ha listade färdigheter (förekommer framför allt då man har en baschans på färdighetn) så om det förekommer så skall den listan vara komplett, dvs om en vanlig färdighet som "Technical" delas upp i "Technical: Electronics", Technical: "Mechanical", "Technical: Space-travel" för att ta D20-version av B5 som exempel, så skall gärna dessa finnas utskrivna och inte bara en rad med "Technical: _________".
Dessutom skall sådan färdighetslistor vara i alfabetisk ordning och grupperade på ett sådant sätt att det är lätt att hitta respektive färdighet. Exempel du har alla färdigheter för att upptäcka saker som Search, Spot, Listen etc samlat på ett ställe.

Fluff som rätt logga etc är trevligt, men inget nödvändigt. Marmorerade bakgrunder etc på listor och platser där man skall skriva saker går fetbort då de brukar bli dåligt när man kopierar rollformuläret (det är ju inte alla spel som har lösa rollformulär).

Om man behöver göra uträkningar för att kunna fylla i delar av rollformuläret så bör detta stå på rollformuläret så man slipper leta i böckerna. :tekopp:

/Ulfgeir