Re: Klassisk musik?
Annars tycker jag aldrig att det är fel med Beethoven, Bach, Vivaldi eller någon av de andra riktiga storheterna. Deras musik är ju oftast rätt tidlös.
Tidlös i betydelsen alltid uppskattade. Däremot är jag av den uppfattningen att musik från barocken, klassicismen eller romantiken faktiskt har sin egen historiska semantik som gör det svårt att placera in den varsomhelst. För mig skulle det vara svårt att köra Bachs fjärde Brandenburgkonsert, första satsen ur Mozarts Jupitersymfoni eller Johannes Brams andra pianokonsert för att skapa stämning i rollisliret. Associationerna skulle leda helt fel. Däremot skulle Mozart, Haydn eller Gluck passa alldeles utmärkt till det 1700-talsrollspel som jag har på planeringslistan. Att spela denna musik i samband med spelsessioner med DoD eller Eon skulle jag dock gärna belägga med dödstraff. 1900-talskompositörer som Henryk Gorecki, Bela Bartok, Dimitri Shostakovich och Gustav Holst kan fungera. Fast det bör inte vara något snack om att filmmusik som den till Gladiator, The Ninth Gate eller Conan passar rollis bättre än något annat.
- Targon, skrivare