Nekromanti [rollperson.se] - Ny design (skiss)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som ett fåtal av er kanske känner till så äger jag sidan rollperson.se. Just nu funkar den acceptabelt, men jag vill göra den mer lättanvänd och få bort en del udda renderingsbuggar och sådant, framför allt i editorn för rollformulär. Dessutom känns det lite plottrigt.

Jag har därför börjat skissa på en ny design:

Förklaring:

Varje ruta motsvarar en cell i en tabell, man bygger rollformulär genom att lägga till nya rader som får nya rutor i sig. Varje ruta kan ha en av flera olika typer; t.ex. rubrik eller siffra. Man klickar på plussen för att lägga till nya rutor. Man klickar på rutan med rutans nuvarande typ för att få fram en meny (syns i tredje kolumnen).

Det finns också ett antal praktiska kortkommandon, t.ex. att hålla nere Ctrl när man klickar på "ny rad" så skapas en rad som är identisk med den ovanför, och sånt. Smarta overlays visar visuellt vad som kommer att hända.

För att byta plats på rader tänker jag att man antingen klickar på menyikonen längst till vänster, får fram en meny /(som inte syns på bilden) och väljer "flytta", eller så typ shift+klick+drar man helt enkelt. Motsvarande för att ta bort rader.

Det här är gamla designen:

Min tanke är alltså:
- Mer uniformt utseende
- Färre synliga, plottriga knappar

Åsikter?

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Spontant gillar jag designen - funderar dock över designen på färdiga rollformulär.

Antar att man inte kan påverka dessas utseende, utan att värden matas in i mallar och man får "ut" rollformulär baserat på dem?

Vid en snabb glutt verkar de inte speciellt utskriftsvänliga. Har du möjligtvis olika templates man kan välja för utdatan?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kamrat 9356 said:
Spontant gillar jag designen - funderar dock över designen på färdiga rollformulär.

Antar att man inte kan påverka dessas utseende, utan att värden matas in i mallar och man får "ut" rollformulär baserat på dem?

Vid en snabb glutt verkar de inte speciellt utskriftsvänliga. Har du möjligtvis olika templates man kan välja för utdatan?
Hemsidan använder andra stilmallar för utskrift än för display på skärm. Bifogar en PDF med utskrift av Mutant Chroniclesrollpersonen "Test Testsson".

De stilmallarna ska såklart förbättras; som synes sker en del oväntade/oönskade sidbrytningar. Men det blir egentligen en senare fråga.

Samma sak med mallar; jag har någon form av plan på att bygga ett system för att göra extremt basal "layout" eller åtminstone exportera data som kan stoppas in automatiskt i ifyllbara PDF-rollformulär, men det är definitivt en senare fråga.

Just nu är det mer "storage/backup" än "design", så att säga. Sidan är först och främst tänkt att lösa "men vafan, har ni glömt rollformulären Hemma" / "Vem var det egentligen som tog rollformulären senast?"-problemet...

Workflow ser just nu ut såhär:
1. Skapa abstrakt "formulär". Ett sådant består av sektioner (t.ex. grundegenskaper, färdigheter). Varke sektion har rader, varje rad har rutor, varje ruta kan ges en typ och ett defaultvärde.
2. Skapa en abstrakt rollperson utifrån ett sådant formulär. Nu kan man inte lägga till rader eller rutor eller så, bara skriva in värden och spara.

Attachments