Nekromanti rollpersonen

Kattis

Veteran
Joined
1 Jul 2000
Messages
5
Location
Halmstad
När det gäller kunskapsområden känner jag mig helt borta, hur räknar jag ut vad jag har i "CL"?
Om jag har 2 duttar i närstrid, då hamnar jag ju på +/-0 och det ska då vara modifieringen av min "CL".
Vad har man då för modifiering om man vill använda sig av ett kunskapsområde som man inte har någon KN i?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Närstrid är kanske inte det bästa exemplet men om vi säger så här:

Du ska dyrka upp ett lås.
För att räkna nu räkna ut CL gör du:
Grundegenskaperna är SMI/PER för att dyrka upp ett lås (enl. listan på sid 56). Vi säger att du har SMI 13 och PER 11, vilket ger 12 i medel. Två pluttar i kunskapsområdet Tjuv ger +/- 0 i modifikation till grundegenskapsvärdet. Alltså är CL = 12.
Om det hade varit en prick hade det modifierats *0.75, alltså 75% av 12 vilket är 9. CL = 9.
Ingen prick är CL * 0.25 = 3.
Mer prickar än två adderar man så mycket som det står..
CL = grundegenskapsvärdet + KNmodifikation + välmåendemodifikation

- Zire
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Vad har man då för modifiering om man vill använda sig av ett kunskapsområde som man inte har någon KN i?"

Om jag minns rätt har du då Grundegenskap * 0.25

Man får ju fundera lite också. Har man inga prickar i Lärdom så kan man inte läsa eller skriva, hur mycket man än försöker (Ok, ok, någon av alla aporna borde ju klara det).

[Hobert]
 
Top