Nekromanti Rollpersonen???

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
kan någon vara snäll och beskriva hur man gör en rollperson från början till slut........fattar inte riktigt.

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Exakt vad är det som du har problem med? i PH finns ett uppslag där det står steg-för-steg rutor hur man gör..

Om det är något mer specefikt hjälper jag gärna till, men gå igenom hela processen orkar jag inte riktigt nu. Kanske om du ber riktigt snällt och jag får syn på det imorgon :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Steg 0: Kolla med din DM om han har några specialregler han kör med. Detta är även ett bra tillfälle att kolla vad resten av gruppen spelar, så man inte råkar ut för ett party bestående av enbart barder (vilket förvisso skulle kunna var intressant nån gång).

Steg 1: Slå dina stats. Detta görs enligt grundreglerna genom att slå fyra d6or, ta bort den lägsta, lägg ihop övriga och skriv ner summan på ett kladdpapper, vilket utförs totalt sex gånger. Än ska du inte sätta ut värdena på grundegenskaperna. Om du har slagit så sugigt att du inte har något värde på 13 eller mer, eller om dina totala modifikationer (se PHB sid 8, i princip är 10-11 en modifikation på 0 och varje 2 steg +/-1 i modifikation) är 0 eller lägre.

Steg 2: Välj ras och klass. Skriv upp på rollformuläret. Detta är också ett bra tillfälle att fundera lite grann på vad för sorts rollperson du vill ha - om du vill ha en kille i fet plåtrustning som kan hugga sig fram genom legioner av goblins så är du fel ute om du väljer en halfling wizard.

Steg 3: Sätt ut och justera dina grundegenskaper. Nu tar du värdena som du fick i steg 1 och placerar ut dem på dina grundegenskaper (Str, Dex, Con, Int, Wis, Cha). Passa även på att modifiera dina egenskaper för din ras (halflings får t ex +2 Str och -2 Dex), samt att notera bonusen/avdraget du får för din grundegenskap i relevant ruta (t ex Str 15 [+2] eller Con 9 [-1]).

Steg 4: Titta över startpaketet. Vid varje klass i kapitel 3 finns ett "startpaket" för varje ras som innehåller skills, feats och utrustning. Om du väljer ett startpaket hoppar du över steg 6, 7 och 9 nedan.

Steg 5: Anteckna ras- och klassförmågor. Om du t ex är en mänsklig paladin antecknar du något i stil med: "+4 Skill points på level 1, +1 Skill point på senare levlar, ett extra feat, Gratis färdighet i alla enkla och militära vapen samt alla rustningar och sköldar, <I>Detect evil</I> när som helst, Gudomlig Nåd (lägg till Cha-bonus på saves), <I>Handpåläggning</I> (läk totalt Cha-bonus*level hp per dag), Gudomlig hälsa (immun mot alla sjukdomar inklusive magiska dylika), Begränsat beteende (måste alltid vara Lawful Good o s v)"

Steg 6: Välj ett feat. Om du är människa, välj ytterligare ett. Om du är fighter, välj ytterligare ett från fighter-listan (i beskrivningen av fighter-klassen). Du måste uppfylla kraven för varje feat innan du kan ta det (fast det är OK att ta ett feat som kräver en skill, eftersom du kan ta skillen i nästa steg). Här kan det även vara en god idé att anteckna eventuella "gratisfeats" du får för din klass, såsom Track för Rangers (samt Two-weapon fighting och Ambidexterity så länge de är i lätt rustning och är lätt belastade).

Steg 7: Välj skills. Beroende på klass, Int-modifikation och ras (människa eller inte) får du ett visst antal poäng att lägga på skills. De skills som står uppräknade vid ditt yrke kostar 1 poäng per rank och kan höjas till 4 ranks, de flesta övriga skills kostar 2 poäng per rank och kan höjas till 2 ranks, och vissa kan du inte ta alls (t ex Animal Empathy om du inte är en Ranger eller Druid). Passa även på att anteckna vilken grundegenskap färdigheten går på och vilken bonus du har på denna grundegenskap.

Steg 8: Tänk på beskrivning. Se kapitel 8.

Steg 9: Köp utrustning. Slå pengar enligt tabellen i kapitel 7 och köp utrustning för dessa pengar. Alla får dessutom en "outfit" gratis (en uppsättning kläder), och wizards får en gratis spellbook.

Steg 10: Beräkna strids- och skillvärden. Baserat på din ras och klass samt dina grundegenskaper, feats och utrustning, beräkna saves, AC, hit points, initiativ, närstridsattack, avståndsattack och vapenvärden (attack, skada, räckvidd, specialjox o s v). De flesta av dessa står på rollformuläret, men här är några exempel:
Hit points = Maxvärdet för klassens Hit Die (t ex 10 för en fighter med d10) plus Con-bonus
Melee Attack Bonus = Base Attack Bonus (från klass) plus Storleksmodifikation (+1 för Små varelser som Halflings eller Gnomes) plus Str-modifikation
Armor Class = 10 + Rustningsmodifikation + Dexmodifikation + Storleksmodifikation.
Räkna även ihop totala skills-modifikationer: Ranks + Statmodifikation + eventuella övriga modifikationer (Halflings får t ex +4 på Hide för att de är små)

Steg 11: Detaljer. Detta täcker namn, kön, alignment, ålder, utseende, bakgrund och så vidare. Spåna på tills du tröttnar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
jag fattar inte det med skills......helt enkelt class.......
kan du hjälpa mig om jag vill vara rouge och human......?
snälla.......



"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Skills.. tja.. jag antar att du gör en level 1 karaktär. Du får du som Rogue din )int mod. +8)*4 skill points.
Med de kan du höja din skills genom att sätta ut ranks. I class skills kostar det en skillpoint att höja en rank. För varje rank får +1 i skillen.

om det är en cross-class skill så kostar varje rank två skill points.

förklarar det saken?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Sätt ut och justera dina grundegenskaper. Nu tar du värdena som du fick i steg 1 och placerar ut dem på dina grundegenskaper (Str, Dex, Con, Int, Wis, Cha). Passa även på att modifiera dina egenskaper för din ras (halflings får t ex +2 Str och -2 Dex), samt att notera bonusen/avdraget du får för din grundegenskap i relevant ruta (t ex Str 15 [+2] eller Con 9 [-1])."

Har jag missat något, men Halflings får väl -2 Str och +2 Dex och inte tvärtom?

Riddaren




Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Öh... jo... hmmm... men de här är speciella halflings! De är en korsning mellan ogres och halflings! Sådeså!

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top