SPQR
SPQR var från början tänkt att vara ett spel som utspelade sig i antikens rom under dess sista årtionden som republik. Sedan var jag ett tag inne på att låta det utspela sig i ett rom som återgått till att vara republik och som skulle utspela sig kring år 1000. Efter att ha läst mer, både romaner som utspelar sig i och faktaböcker om den romerska republiken är jag nu åter igen inne på att göra ett spel som utspelar sig där.
Reglerna
Regler i SPQR är tänkta att vara ett stöd för spelledaren och spelarna utan att ta för mycket utrymme. Det är i väldigt stor utsträckning upp till spelledaren att avgöra vilka egenskaper och erfarenheter som är relevanta i ett visst läge och att tolka resultatet av de tärningsslag som görs.
Rollpersonen
Rollpersonerna i SPQR beskrivs förutom en med gedigen bakgrund och personlighet även med ett antal Egenskaper och Erfarenheter
Egenskaper
Det första man skall göra är att ge sin rollperson egenskaper. Egenskaperna är uppdelade på Fördelar, Nackdelar och Handikapp. Fördelar är sådant som ger rollpersonen en fördel i vissa situationer och nackdelar är sådant som ger rollpersonen en nackdel i vissa situationer. Stark är exempelvis en fördel medan Svag är en nackdel. Handikapp är sådant som helt hindrar rollpersonen från vissa typer av handlingar. Rollpersonen kan exempelvis vara blind vilket gör att han inte kan se eller stum vilket gör att han inte kan tala. Det finns ingen speciell lista med fördelar och nackdelar utan det är i stället upp till spelarna att hitta på egenskaper till sin rollperson i samråd med spelledaren men här nedanför hittar du ett par exempel.
En normal människa har lika många fördelar som nackdelar men spelledaren kan välja att låta spelarna ha ett par extra fördelar om han vill att de ska sticka ut från mängden.
Om spelaren väljer att hans rollperson skall ha något handikapp bör han få väga upp det med två eller tre fördelar.
Exempel på fördelar:
Förmögen, Gott rykte, Intelligent, Modig, Smidig, Snabb, Stark, Uthållig, Vacker, Vältalig
Exempel på nackdelar:
Feg, Ful, Halt, Korkad, Stammande, Svag
Exempel på handikapp:
Blind, Döv, Stum
Erfarenheter
Erfarenheter är en eller snarare två listor som talar om vad rollpersonen har gjort och var han har gjort det. Dessutom skall man ange hur många år rollpersonen har gjort de olika sakerna en rollperson kan ha nytta av alla sina erfarenheter från och med hans femte levnadsår men man måste naturligtvis ta hänsyn till att en rollperson inte kan ägna sig åt vad som helst under sina första levnadsår eller då han är mycket gammal. En rollperson som är 24 år skulle exempelvis kunna ha följande erfarenheter: Vad: Krukmakarlärling 4, Gatubarn 6, Gängmedlem 2, Legionär 8. Var: Rom 12, Gallien 8.
Precis som när det gäller egenskaper är det upp till varje spelare att i samråd med spelledaren hitta på erfarenheter åt sin rollperson men här följer några exempel på erfarenheter av så väl vad som var typen.
Exempel på Erfarenheter av typen vad:
Bonde, Centurion, Gallärslav, Hantverkare, Kock, Legionär, Politiker, Slavhandlare
Exempel på Erfarenheter av typen var:
Gallien, Hamnstäder i östra Medelhavet, Landsbygden kring rom, Mindre asien, Rom
SPQR var från början tänkt att vara ett spel som utspelade sig i antikens rom under dess sista årtionden som republik. Sedan var jag ett tag inne på att låta det utspela sig i ett rom som återgått till att vara republik och som skulle utspela sig kring år 1000. Efter att ha läst mer, både romaner som utspelar sig i och faktaböcker om den romerska republiken är jag nu åter igen inne på att göra ett spel som utspelar sig där.
Reglerna
Regler i SPQR är tänkta att vara ett stöd för spelledaren och spelarna utan att ta för mycket utrymme. Det är i väldigt stor utsträckning upp till spelledaren att avgöra vilka egenskaper och erfarenheter som är relevanta i ett visst läge och att tolka resultatet av de tärningsslag som görs.
Rollpersonen
Rollpersonerna i SPQR beskrivs förutom en med gedigen bakgrund och personlighet även med ett antal Egenskaper och Erfarenheter
Egenskaper
Det första man skall göra är att ge sin rollperson egenskaper. Egenskaperna är uppdelade på Fördelar, Nackdelar och Handikapp. Fördelar är sådant som ger rollpersonen en fördel i vissa situationer och nackdelar är sådant som ger rollpersonen en nackdel i vissa situationer. Stark är exempelvis en fördel medan Svag är en nackdel. Handikapp är sådant som helt hindrar rollpersonen från vissa typer av handlingar. Rollpersonen kan exempelvis vara blind vilket gör att han inte kan se eller stum vilket gör att han inte kan tala. Det finns ingen speciell lista med fördelar och nackdelar utan det är i stället upp till spelarna att hitta på egenskaper till sin rollperson i samråd med spelledaren men här nedanför hittar du ett par exempel.
En normal människa har lika många fördelar som nackdelar men spelledaren kan välja att låta spelarna ha ett par extra fördelar om han vill att de ska sticka ut från mängden.
Om spelaren väljer att hans rollperson skall ha något handikapp bör han få väga upp det med två eller tre fördelar.
Exempel på fördelar:
Förmögen, Gott rykte, Intelligent, Modig, Smidig, Snabb, Stark, Uthållig, Vacker, Vältalig
Exempel på nackdelar:
Feg, Ful, Halt, Korkad, Stammande, Svag
Exempel på handikapp:
Blind, Döv, Stum
Erfarenheter
Erfarenheter är en eller snarare två listor som talar om vad rollpersonen har gjort och var han har gjort det. Dessutom skall man ange hur många år rollpersonen har gjort de olika sakerna en rollperson kan ha nytta av alla sina erfarenheter från och med hans femte levnadsår men man måste naturligtvis ta hänsyn till att en rollperson inte kan ägna sig åt vad som helst under sina första levnadsår eller då han är mycket gammal. En rollperson som är 24 år skulle exempelvis kunna ha följande erfarenheter: Vad: Krukmakarlärling 4, Gatubarn 6, Gängmedlem 2, Legionär 8. Var: Rom 12, Gallien 8.
Precis som när det gäller egenskaper är det upp till varje spelare att i samråd med spelledaren hitta på erfarenheter åt sin rollperson men här följer några exempel på erfarenheter av så väl vad som var typen.
Exempel på Erfarenheter av typen vad:
Bonde, Centurion, Gallärslav, Hantverkare, Kock, Legionär, Politiker, Slavhandlare
Exempel på Erfarenheter av typen var:
Gallien, Hamnstäder i östra Medelhavet, Landsbygden kring rom, Mindre asien, Rom