Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 6,906
Misstag finns för att vi ska lära av dem, och kanske även för att vi ska kunna skratta lite åt dem, åtminstone våra egna Jag tänkte därför att det kunde vara kul med en tråd som handlar om rollpersoner man skapat, där själva konceptet blev helt misslyckat. Kanske var det en bra idé på pappret men att utförandet blev pannkaka, eller så var grundidén i sig inte helt lysande.
Mitt eget mest misslyckade koncept var en dvärg jag körde till DoD91. Det jobbiga var att från början var det en ganska kul rollperson: Det var en dvärg som levde bland människor och hade en antikaffär. Han äventyrade för att leta skatter till sin affär, lite som dvärgarnas Indiana Jones; Ingen kunde ana att den buttre butiksägaren var en djärv äventyrare på deltid. Problemet var att den här dvärgen var väldigt mycket till åren och jag fick för mig att efter några äventyr spela att han blev lite förvirrad av sin ålder. Av denna anledning började han tro att han var en högalv! Detta var kul i kanske ett halvt spelmöte, men sen blev det bara extremt tjatigt. Det gick ju dessutom inte att backa tillbaka och göra honom icke-glömsk igen, så det blev till att kassera rollpersonen.
En annan misslyckad karaktär var till Kult. Jag gjorde en rollperson som skulle vara en paranoid enstöring helt insnöad på konspirationsteorier. Min tanke var att det kunde vara intressant om han knöt allt skumt som hände runt sig till sina konspirationsteorier och därmed alltid gissade fel på vad som hände. Problemet var att jag aldrig lyckades utveckla en personlighet bortsett från att han var konspiratoriskt lagd. Allt han sa, varje diskussion han deltog i hade bara med paranoia och konspirationer att göra, det blev så misslyckat.
Vad har ni gjort för rollpersoner där ni verkligen misslyckats med koncepten ni spånat fram?
Mitt eget mest misslyckade koncept var en dvärg jag körde till DoD91. Det jobbiga var att från början var det en ganska kul rollperson: Det var en dvärg som levde bland människor och hade en antikaffär. Han äventyrade för att leta skatter till sin affär, lite som dvärgarnas Indiana Jones; Ingen kunde ana att den buttre butiksägaren var en djärv äventyrare på deltid. Problemet var att den här dvärgen var väldigt mycket till åren och jag fick för mig att efter några äventyr spela att han blev lite förvirrad av sin ålder. Av denna anledning började han tro att han var en högalv! Detta var kul i kanske ett halvt spelmöte, men sen blev det bara extremt tjatigt. Det gick ju dessutom inte att backa tillbaka och göra honom icke-glömsk igen, så det blev till att kassera rollpersonen.
En annan misslyckad karaktär var till Kult. Jag gjorde en rollperson som skulle vara en paranoid enstöring helt insnöad på konspirationsteorier. Min tanke var att det kunde vara intressant om han knöt allt skumt som hände runt sig till sina konspirationsteorier och därmed alltid gissade fel på vad som hände. Problemet var att jag aldrig lyckades utveckla en personlighet bortsett från att han var konspiratoriskt lagd. Allt han sa, varje diskussion han deltog i hade bara med paranoia och konspirationer att göra, det blev så misslyckat.
Vad har ni gjort för rollpersoner där ni verkligen misslyckats med koncepten ni spånat fram?