Nekromanti Rollpersoner som är medvetna om reglerna

anth

Vetefan
Jag har sett ett antal anime sm utspelas i rollspel (mestadels datorrollspel).

En av de saker som jag tycker är så charmigt med japanernas syn på rollspel jämfört med vår är att de inte försöker dölja regel-mekaniken.

När vi spelar rollspel vill vi ha immersionism och man ska helst rollspela utan märka reglerna.
I anime däremot är reglerna en självklar del.
Om vi tar DnD5 som exempel så skulle japanska rollpersoner (inte spelarna utan de fiktiva rollpersonerna) öppet diskutera vilken level de är och hur mycket xp de behöver till nästa level, hur mycket HP de har och hur mycket HP de kan göra i skada, vilka feats de lärt sig och vilka alignment de har - något som i princip är tabu när vi västerlänningar spelar rollspel.

Har någon testat att rollspela där rollpersonerna är medvetna om reglerna?
Vilket regel-system var det? Vilka regel-system skulle det kunna fungera bra med?
Hur förändras rollspelskänslan om man spelar på detta sätt?

Krille

Super Moderator
Ågud, det här låter ju fantastiskt! Jag måste testa!

Till viss del har väl det här testats när man använder sina feats/powers/abilities, men inte fullt ut med alla stats. Det vore ju askul att mobba fightern för hans låga Charisma.

cogitare

Swashbuckler
Jag har inget system direkt i åtanke (kanske Earthdawn där cirklar (levels), discipliner (yrken/klasser) och talents (färdigheter som också är en sorts magiska förmågor) både har effekter spelsystemet och samtidigt är definierade i settingen sas) men skulle i så fall vilja ha något roligare än reda siffror då de blir lite torftiga att diskutera när man rollspelar.

Så istället för Level 2 är man kanske en novis (vilket kanske kräver lite bredare levlar för annars blir det en jävla massa omskrivningar), tålighet/HP beskrivs på ett lite annat sätt (den är knepig iofs.) osv. Mer talande ord som beskriver saker och därmed bättre (EMM) kan användas i spelet för mindre bli att man läser recept på pannkakor eller telefonkatalogen och mer beskriver hur tjusiga och goda pannkakor man har gjort :)

Cog.

Khan

Kondottiär
Hm... Varför inte? Jag minns med glädje en härlig kampanj som hette Kliché för länge sedan. Vi gick, utanför spelet, in för att ha med så många rollspels- och fantasyklyschor vi kunde komma på. Mystiska män i mörka kåpor som vill att vi ska hitta magiska svärd i monsterinfesterade grottor, värdshusbesök som urartar i slagsmål eller dryckestävlingar, alver som hatar dvärgar, tjuven i sällskapet som inte kan hålla fingrarna i styr, etc. Hysteriskt rolig kampanj. Att ha med metalagret i spel borde ju bli ännu bättre.

Order of the Stick: the roleplaying game, liksom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ddet här är ju ganska exakt premissen för exempelvis webserierna Order of the Stick och Goblins också (båda DnD-baserade som det verkar)..

Vicotnik

Den onde
Staff member
Kan bara instämma med Krille, detta är något jag måste få testa att spela.
Om någon får försig att starta en den typen av kampanj i stockholms området så är helt klart intresserad av att vara med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet att vi hade en tråd eller två om just det här för ett par år sedan, där någon i alla fall pratade om att dra igång något sånt här. Vet inte omd et gav frukt, men folk som gillar att bråka med sökfunktionen kanske kan hitta något matnyttigt.

Rymdhamster;n174150 said:
Ddet här är ju ganska exakt premissen för exempelvis webserierna Order of the Stick och Goblins också (båda DnD-baserade som det verkar)..
Samt "By the book".

Order of the Stick är min främsta källa till kunskap om hur DnD funkar. Så när jag för första gången inbjöds till att faktiskt spela spelet var jag tvungen att fråga hur mycket metaspel som var tillåtet. Var det möjligt att rollfigurerna inte visste att de hade levels, hitpoints osv? Det verkade konstigt...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har funderat en del runt vilken typ av regelsystem man skulle kunna använda sig av för en kampanj av det här slaget. De som först verkar uppenbara att köra kampanjen i skulle vara D&D eller Pathfinder, problemet som jag ser med dessa är att striderna bör köras med hjälp av figurer/rutnät, då spells, feats med mera kan flytta runt folk. Detta skulle bli väldigt klumpigt om man försöker köra mer i Anime-still. Så finns det något annat system man kan använda sig av som inte är lika centrerat runt figurer/rutnät men som ändå använder sig av ett levelsystem?

anth

Vetefan
Vicotnik;n176646 said:
Har funderat en del runt vilken typ av regelsystem man skulle kunna använda sig av för en kampanj av det här slaget. De som först verkar uppenbara att köra kampanjen i skulle vara D&D eller Pathfinder, problemet som jag ser med dessa är att striderna bör köras med hjälp av figurer/rutnät, då spells, feats med mera kan flytta runt folk. Detta skulle bli väldigt klumpigt om man försöker köra mer i Anime-still. Så finns det något annat system man kan använda sig av som inte är lika centrerat runt figurer/rutnät men som ändå använder sig av ett levelsystem?
DnD5 går att köra nästan utan rutnät (jag kan det iallafall).

Ett annat alternativ är 13th Age. Det är en utveckling av DnD4, men fullständigt utan rutnät. Fiender är typ "nära" eller "långt bort".

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag har spelat ungefär en sådan här kampanj.

Spoiler: Det var asfett.

Fridigern

Swordsman
I vår jätteseriösa DoD-kampanj finns det en annan äventyrargrupp som dyker upp med jämna mellanrum. De är riktiga boffertomtar och diskuterar bara vart nästa grotta kan vara, om rollpersonernas svärd gör 1T8+2 eller +3 (för deras gör +3) och om den eller den har STY 18 och hur många armhävningar hen gör för att få det. De är uppskattade och sörjda när de dör, de brukar ha en ny kompisition varje gång mina RP möter dem.

zonk

muterad
Det här låter hur grymt som helst. Nu blir jag sjukt sugen på att konvertera min nya DoD-hack-grottkräl-punktkräl-OSR-osande sak till det här... Fiskdemon +2, det låter ju dubbelt så fett som bara Fiskdemon!

charl

Veteran
Det här för tankarna för mig mot Paranoia, som har regler som tar just detta i åtanke. Det står klart från regelboken att de flesta karaktärer förväntas vara bekanta med det rollspelssystem som styr deras värld, men tyvärr är den kunskapen klassad utanför deras säkerhetsgrad och visar man skäl på att känna till den ändå är det att räkna som förräderi, som Vän-Datorn självklart snarast åtgärdar enligt konstens alla regler. Nästa klon av karaktären är förhoppningsvis bättre på att inte visa upp sina kunskaper offentligt. ;)

Arazand

Veteran
Det är ett roligt fenomen tycker jag. Intresserat mig enda sedan dotHack(stiliseras .Hack//, t.ex .Hack//sign), de flesta spelen lämpar sig till detta dessutom. Framför allt de japanska som t.ex Sword world RPG, Maid RPG med flera. Men det är inte unikt till japan även om det tagit hårt fäste där. Det finns ju boken Ready player one som har liknande element.

Maid RPG har jag ju talat om innan, men då spelet själv bokstavligen förklarar att din maid's krafter kommer ifrån kläderna hon bär... (eller i vissa fall inte bär) så passar det bra för att förklara att man har '+2 athletics' när man har på sig 'Idrottskläder'.

Men DnD passar också, det mesta trad skulle väl funka, så länge det finns konkreta nummer att referera till. Sitt +2 svärd. Osv.

Listar några serier som gör detta som kommit de senaste åren:

Kono Subarashii Sekai ni Shukufuku wo
Log Horizon
Sword art online
Overlord
Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka
Hai to Gensou no Grimgar

Men fenomenet har funnits väldigt länge. Ett ganska tidigt exempel 2002 är dotHack som jag nämnde innan, men finns en del tidigare än så. DragonPink är ett annat... men det googlar ni på egen risk då det är en hentai OVA, men den kom 1990. Hell man kan argumentera att det finns element av detta i Dragonball och dess "power level" idé. (Its over nine thousaaaaaaaaand!!).

Jag har aldrig spelet rakt rätt och slätt efter det här, även om jag velat. Men vissa av mina spelar har inte varit helt övertygade till idéen.

Kalil

Swordsman
Alla casters i D&D är nästsn med nödvändighet medvetna om spell slots, levels osv

Jimmy

The One Ringkvist
cogitare;n174143 said:
Jag har inget system direkt i åtanke (kanske Earthdawn där cirklar (levels), discipliner (yrken/klasser) och talents (färdigheter som också är en sorts magiska förmågor) både har effekter spelsystemet och samtidigt är definierade i settingen sas) men skulle i så fall vilja ha något roligare än reda siffror då de blir lite torftiga att diskutera när man rollspelar.
.
Earthdawn är nog ett bra exempel på västerländskt rollspel som kommer ganska långt där. Glöm inte att Cirklarna indelas i Novis, Journeyman et cetera.. Att referera till speltekniska termer in-character är i regel ganska oproblematiskt i just ED, pga spelets fantastik-natur ;)

Antar att Krille snart har ett spel publicerat...

JJoghans

Regelknackare
Jag har själv aldrig spelat något spel som haft detta som "feature", men jag måste erkänna att jag blir ganska sugen.
Funderade över det idag, och tänkte att det skulle vara roligt att göra något som är level-baserat och lite lagom gonzo.
"Ingen sprit serveras till besökare som är under lv 3!!!"

Happy Jacks-folket håller f.ö. på att köra en scifi-kampanj som lånat settingen från Outlaw Star, vilket låter som om det skulle vara perfekt för något sådant här. :)