anth
Vetefan
Jag har sett ett antal anime sm utspelas i rollspel (mestadels datorrollspel).
En av de saker som jag tycker är så charmigt med japanernas syn på rollspel jämfört med vår är att de inte försöker dölja regel-mekaniken.
När vi spelar rollspel vill vi ha immersionism och man ska helst rollspela utan märka reglerna.
I anime däremot är reglerna en självklar del.
Om vi tar DnD5 som exempel så skulle japanska rollpersoner (inte spelarna utan de fiktiva rollpersonerna) öppet diskutera vilken level de är och hur mycket xp de behöver till nästa level, hur mycket HP de har och hur mycket HP de kan göra i skada, vilka feats de lärt sig och vilka alignment de har - något som i princip är tabu när vi västerlänningar spelar rollspel.
Har någon testat att rollspela där rollpersonerna är medvetna om reglerna?
Vilket regel-system var det? Vilka regel-system skulle det kunna fungera bra med?
Hur förändras rollspelskänslan om man spelar på detta sätt?
En av de saker som jag tycker är så charmigt med japanernas syn på rollspel jämfört med vår är att de inte försöker dölja regel-mekaniken.
När vi spelar rollspel vill vi ha immersionism och man ska helst rollspela utan märka reglerna.
I anime däremot är reglerna en självklar del.
Om vi tar DnD5 som exempel så skulle japanska rollpersoner (inte spelarna utan de fiktiva rollpersonerna) öppet diskutera vilken level de är och hur mycket xp de behöver till nästa level, hur mycket HP de har och hur mycket HP de kan göra i skada, vilka feats de lärt sig och vilka alignment de har - något som i princip är tabu när vi västerlänningar spelar rollspel.
Har någon testat att rollspela där rollpersonerna är medvetna om reglerna?
Vilket regel-system var det? Vilka regel-system skulle det kunna fungera bra med?
Hur förändras rollspelskänslan om man spelar på detta sätt?