Nekromanti Rollpersoner som poliser

David

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
8
Location
Stockholm
Ska snart inleda en liten kampanj med ungefär fyra spelare. Fyra mogna spelare som (till min smala lycka) är mer intresserade av god rolltolkning än att skjuta och döda så mycket som möjligt. Planen är att de ska gestalta fyra poliser som arbetar som kriminalinspektörer inom narkotikaroteln/enheten i Paris.

Så, jag undrar om någon här har erfarenheter att spelleda spelare med sådana roller i N2:s värld? Hade tänkt att till en början -- första två äventyren -- låta dem utföra mer eller mindre rutinmässiga polisgöromål, för att sedan spinna vidare och låta handlingen utvecklas en aning.

Finns det något som jag ska undvika? Åsikter? Förslag? Idéer i allmänhet?

Tjipp,
David
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Re: Neotech Police

Det ska ju komma en modul till neotech som heter Neotech police. Den ska tydligen vara bra att ha om man ska göra polis RPs, men den lär ju knappast komma innan ni hinner börjar spela...
 

David

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Neotech Police

"Det ska ju komma en modul till neotech som heter Neotech police. Den ska tydligen vara bra att ha om man ska göra polis RPs, men den lär ju knappast komma innan ni hinner börjar spela..."

Det är ju väldigt sant, ja.. :) Men som sagt, ett tillbehör har man ingen användning för om det inte finns.

-David
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Farbror Blå

Ja, jag skulle ekommendera GURPS Cops. Som alla andra GURPS-böcker är det bara att ignorera reglerna som ända är ytterst få och sedan ta till sig resten. Ytterst bra bok.

I övrigt måste jag bara propsa på att kaffemskinen på stationen aldrig ska fungera korrekt. Inget kaffe = plus ob1t6 på allt /images/icons/laugh.gif

Lycka till!

Storuggla, Columbo-fan
 

David

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Farbror Blå

“Ja, jag skulle ekommendera GURPS Cops. Som alla andra GURPS-böcker är det bara att ignorera reglerna som ända är ytterst få och sedan ta till sig resten. Ytterst bra bok.”

Tack för tipset. Ska försöka införskaffa ett ex snarast. Borde finnas på SF Bok om jag har lite tur.. :)

“I övrigt måste jag bara propsa på att kaffemskinen på stationen aldrig ska fungera korrekt. Inget kaffe = plus ob1t6 på allt”

Hehe. Det och donuts..

“Lycka till!”

Tackar tackar :)

-David
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Med tanke på alla polisserier som går på diverse tv-kanaler så bör väl inte idétorkan slå in.

Vi körde ett par äventyr i polismiljö för inte så länge sen i vårt eget SF-rollspel. Problemet för SL var att vi som spelare sjönk in i känslan från Homicide när SL hade tänkt sig Leathal Weapon. Hur som helst. Vi undersökte lik, säkrade bevis, knackade dörr och förhörde grannar till mordoffer. Besökte rättsläkaren, köpte dålig snabbmat, satt och spanade på tilltänkte mördare. Dock blev det lite för petigt och detaljrikt. Det mesta av vår vanliga actionframfart försvann och ersattes med rörigt detektivarbete där geniknölarna gick varma. Vem kunde vara mördaren och varför lämnades vittnen kvar....

Själv tyckte jag det var kul i början men det blev lite för långtradigt.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Själv tyckte jag det där lät skitskoj. Jag önskar jag kunde spela så (jag tror inte de andra skulle uppskatta ett sådant äventyr - kanske)!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Joo, jag skulle göra nästan allt för att få spela ett sådant äventyr... eller ännu bättre, en sådan kampanj... /images/icons/love.gif
Men det lär väl aldrig ske... /images/icons/sad.gif


Storuggla, stor Columbo-anhängare
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Visst var det kul att spela. Något jag inte skrev, var att min rollperson i princip var helt malplacerad på den där polisstationen med tanke på hans förflutna som konst- och reliktjuv. (?)
 

David

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
8
Location
Stockholm
Just nu gör jag så att jag mer eller mindre bygger äventyret runt rollpersonerna som skapas. Alla passar in. Sist vi spelade N2 så slutade det med en helrasistisk gammal kåkfarare på 50 bast, en albino klädd i rock av ormskinn, och en turk (tror han bar fez också). Needless to say så fungerade det inte alls och allt totalhavererade, så efter detta missöde så bestämde vi oss för att styra rollpersonsgenereringen mer. Få se hur det går..

-David
 

David

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
8
Location
Stockholm
"Det mesta av vår vanliga actionframfart försvann och ersattes med rörigt detektivarbete där geniknölarna gick varma. Vem kunde vara mördaren och varför lämnades vittnen kvar....[..] Själv tyckte jag det var kul i början men det blev lite för långtradigt."

Ja, jag har tänkt på det en aning.. Lätt att det händer i äventyr som dessa. Ska försöka att variera det lite. Köpte faktiskt GURPS Cops, som jag fick rekommenderat. Riktigt intressant och full med matnyttig information, även om en del detaljer inte riktigt stämmer överens med N2 (petitesser, så det spelar ingen roll..)

Det jag är mest orolig för att få det hela trovärdigt. Är inte van att hitta på polisärenden. Är en sak att titta på mycket polis-tv, och en helt annan att lägga in alla detaljer, ledtrådar, osv, i ett äventyr, och få det spelbart.. Svårt att tänka på allt, och ska man improvisera så blir det mycket antecknande. Detaljer. Huja..

-David
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Något som kan göra äventyren lite mer intressanta är att kanske skapa ett par uppdrag som RPna inte löser direkt. Dvs att ett mordfall förblir olöst under en tid men att mördaren dyker upp i senare "avsnitt". En seriemördare börjar gå lös. En knarkliga börjar etablera sig men ingen vet riktigt vem som är ledaren (högt uppsatt företagsman). En kollega blir kär i någon rollperson eller vice versa. En kollega som RPna har lärt känna blir dödad (under mystiska omständigheter). Några av kollegorna är mutbara.

Skapa även SLP:s som kan återkomma i flera äventyr. Barägare, fixare, tjallare, ironisk rättsläkare, slarvig kriminaltekniker, konstnärlig krimfotograf, osv...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Inte ovanligt i N2. Vi hade en polis i vårat team, en poliskomissarie (stavas det så?). Mystiskt nog var han dyslektiker, och kunde knappt läsa över huvud taget, och det verkar ju lite mystiskt, att en sådan kan bli polis över huvud taget. Dessutom var alla andra i gruppen kriminella.

Vidare så fick vi ett nytt tillskott i gruppen. En enorm, indier som var livvakt. Hans familj var kriminell, och han arbetade "för att överleva", trots att han hade 70.000 euro på baken. Dessa beslagtog dock SL (jag, med andra ord), och det slutade med att denne person dog ute i alperna, iklädd endast boxershorts och handklovar (fråga inte hur det gick till!Handklovarna var ditsatta av poliser, inga andra!). Kul, va?
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
bra ideér...

...kan du ju alltid få från Mankell`s böcker om Wallander och böckerna om Martin Beck.
Där får du iallafall en ganska bra idé om hur polisen arbetar, sen är det ju bara att "uppdatera" till 2059.
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
bra ideér...

...kan du ju alltid få från Mankell`s böcker om Wallander och böckerna om Martin Beck.
Där får du iallafall en ganska bra idé om hur polisen arbetar, sen är det ju bara att "uppdatera" till 2059.
 
Top