1. Se till att de tänker en extra gång innan de springer runt och skjuter på folk. Det brukar komma folk som skjuter tillbaka. Och om de dör så ämlans mycket, varför fattar de inte att det inte är en bra ide att kriga i Neotech? Men som sagts tidigare, minska ner antalet strider i äventyren eller ge dem ÄNNU lättare motstånd (ska det kännas att man röjer måste de SUGA outright), och jag har svårt för dem som säger att man ska ge dem sämre utrustning istället fär sämre värden. En snubbe med elak pistol på Pistol 7 är harmlös jämfört med en snubbe med en mesig pistol redan på Pistol 12, sätt det till 14 och du har riktiga problem. Sätter han en dubbelplugg varannan runda i dig mår du inte bra, oavsett hur bra flyt du har med skadeslagen eller hur förlåtande skadesystemet är.
2. Det beror på. Oftast har våra kampanjer runnit ut i sanden, men det är klart man inte slänger bort en bra äventyrside på att någon klantar sig och stendör. I Neotech är det dessutom lättare att hitta på ett samband mellan de som finns i livet och nyinhoppade rollpersoner (bara en sån sak som internet liksom.). Sen om man ska göra nya på direkten eller vänta är nog ganska individuellt. Jag vill gärna vara med när karaktärerna skapas och skulle således inte släppa iväg två av gruppen, oavsett hur mycket jag litar på dem.
3. Relativt. Ger de sig in i en skottstrid kan de ge sig fan på att iallafall en av dem måste till sjukhus, annars har de haft rejält flyt. Jag gjorde ett introduktionsscenario där ett par rollpersoner satt i ett plan som blev kapat, och så blev de tillfångatagna av den lokala gerillan. När de lyckats slå sig fria och hittat ett övergivet vapenförråd i en håla i marken (Vietnam style, fast det var i mellanöstern) lyckades de ta sig förbi den lokala druglorden (västerlänning som odlar knark, blir det koolare?) som till slut kontaktade den lokala gerillan eftersom det inte precis är vanligt med västerlänningar som kommer och ber snällt att få sova på soffan, men när rollpersonerna gav sig av mötte de efter en stund en patrulljeep, låtsades som ingenting och blåste sen ut skallen på föraren medans passageraren slängde sig ner i diket med bara sin fjuttiga niomillimeterspistol. När en av rollpersonerna gick runt hörnet på jeepen för att ta skydd låg gerillasoldaten inte där han väntat sig, och pang - ett skott - träff - sliter upp halsartären. Och detta var alltså en KASS soldat med dålig utrustning, antagligen hade han bara blivit draftad för att hans bror eller kusin var med, och hade vapnen som skrämsel, han kunde antagligen inte hantera dem riktigt.
Samma grupp rollpersoner fast en annan sammansättning senare. De ska spränga ett hamnmagasin. FlinkafingersFredde fumlar sitt sprängslag, och den exploderar efter halva tiden (det var också dubbelt så starkt, till följd av "dålig kvalitet" och mobsters som inte kan något om hur mycket man faktiskt behöver) och en snubbe får två extraskador i hjärnan... fast han överlevde, men är numer förståndshandikappad.
It's a dangerous buisness, walking out the door and along the road. If you're not careful, you'll be shot in the head and God knows where you'll end up.