Nekromanti Rollpersonernas bakgrund

neowyn

Swordsman
Jag har funderat lite över en introduktion till en kampanj men jag är inte riktigt säker på den.
Det jag har i tankarna är att göra bakgrunderna till ett antal rollpersoner och sedan bygga kampanjen en del på det.
Men det jag funderar över är om det är att rälsa lite för mycket? Hindras spelarnas frihet för mycket av det tycker ni?

Det jag hade tänkt var följande.
Jag gör till exempel en bakgrund för en typisk riddare, jag bygger familjen, vilket barn i ordningen rollpersonen är, familjens ekonomi, vilka fiender och vänner de har mm.
När sedan spelarna slår fram sina nya rollpersoner så får de en redan färdig bakgrund som jag har förberett kampanjen för.

Troberg

Sinister eater
Men det jag funderar över är om det är att rälsa lite för mycket? Hindras spelarnas frihet för mycket av det tycker ni?
Jag tycker att det är helt OK. Visst, det styr spelarna lite, men inte mer än vad vilken person som helst är styrd av sin bakgrund. Det ger även en bra introduktion i början av kampanjen, när det behövs bakgrund som mest.

Efter hand som kampanjen fortsätter så kommer sådant antagligen att spela mindre roll (såvida inte spelarna utvecklar det vidare) efterhand som de lär känna världen och börja skapa sina egna mål. Det gör dock inte så mycket, eftersom de då byggt upp en egen familjäritet med världen och skaffat egna drivkrafter. Bakgrunden behövs då inte längre så mycket, den har fyllt sin funktion.

Pom

Swashbuckler
Rälsning i kampanjens inledning är bara bra, tror jag. Möjligen att du kanske skall sondera vad folk vill spela för rollpersoner lite grovt. Men att du på egen hand sedan planterar dessa ordentligt i kampanjen är bara bra.

Krille

Super Moderator
"Jag gör till exempel en bakgrund för en typisk riddare, jag bygger familjen, vilket barn i ordningen rollpersonen är, familjens ekonomi, vilka fiender och vänner de har mm. När sedan spelarna slår fram sina nya rollpersoner så får de en redan färdig bakgrund som jag har förberett kampanjen för."

Jag skulle inte gilla det. Om jag inte gillar bakgrunden (och inte nödvändigtvis för att den gör min rollperson dålig, utan kanske bara för att jag inte gillar stilen) så kommer jag bli tvungen att spela den ändå, eftersom inget annat val erbjuds. Det kommer att leda till dåligt och oinspirerat spelande från min sida, och i värsta fall kanske till och med mitt avhopp. Åtminstone vill jag ha valet att kunna förkasta den bakgrund som du kastar fram och gärna möjligheten att kunna stuva om den. Dessutom, hur garanterar du att bakgrunden är i synk med rollpersonens spelvärden?

Jag föredrar snarare att man plockar fram en grundläggande plattform för kampanjen och förklarar den för spelarna. Sedan får spelarna göra rollpersoner efter bästa förmåga och enligt riktlinjerna från plattformen, och därefter skrivs de in i kampanjen.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Det jag har i tankarna är att göra bakgrunderna till ett antal rollpersoner och sedan bygga kampanjen en del på det.

Inget fel i det tycker jag, det ger incitament för vidare spel; därefter bör man nog låta spelarna agera efter eget bevåg förstås, annars blir det verkligen "rälsning".

Hindras spelarnas frihet för mycket av det tycker ni?

Inte om de får agera fortsättningsvis efter eget tänkande.. Jag ser bakgrundsberättelser som nästintill nödvändiga, något jag är ganska van vid. Det brukar knappast leda till annat än fördjupning som hjälper till att ta bort "kulisskänslor"; dessutom kan man kanske låta spelarna modifiera vissa händelser i bakgrunden för att bättre eventuellt överenstämma med spelarens idé om karaktären ifråga...

neowyn

Swordsman
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Hur skulle en sådan plattform kunna se ut?

Jag har inte tänkt att bakgrunden skulle vara opåverkbara bara för att jag sätter upp ett antal parametrar. Jag kan naturligtvis inte garantera att den är i synk med din rollperson men det borde gå att justera ganska enkelt när du väl slagit fram din rollperson.

Målet med detta är att jag skall kunna skriva en kampanj som känns någerlunda inspererande att spela. Jag tycker att det är troligt svårt att skriva om man inte ar en anning om hur rollpersonerna kommer att se ut. Om jag därimot har en viss bakgrund som jag kan ta hänsyn till när jag skriver så kan jag få bättre flyt i kampanjen.

neowyn

Swordsman
Vilken typ av händelser brukar du vilja ändra?

Det jag hade tänkt sätta upp är ungefär följande
Vem är RP föräldrar
Vilket barn i syskonskaran är RP
Vilken ställning i sammhället har familjen
Hur religösa är RP föräldrar
Vilka vänner har familjen
Vilka släktband har familjen med andra släkten som kan tänaks ha makt i regionen
Vilka trohets eder har familjen svurit
Vilka fiender har släkten

Resten har jag tänkt att det är upp till spelaren själv att hitta på

Storuggla

Champion
"Målet med detta är att jag skall kunna skriva en kampanj som känns någerlunda inspererande att spela."

Frågan som Krille kommer att ta upp misstänker jag är att det finns en risk att spelarna tycker att rollpersonerna inte är inspirerande att spela ifall de inte gör dem själva.

"Jag tycker att det är troligt svårt att skriva om man inte ar en anning om hur rollpersonerna kommer att se ut. Om jag därimot har en viss bakgrund som jag kan ta hänsyn till när jag skriver så kan jag få bättre flyt i kampanjen."

Fråga dem vad de vill spela? Alternativt gör en grov skiss på kampanjens teman (intrig i hov, strid i grotta, etc etc) och dela ut. Om sedan någon gör en icke läskunnig orchisk grisslaktare som inte kan umgås i möblerade rum när du sagt att kampanjen utspelas 99% i hovet så.. ja, though luck för honom.

Storuggla, hård kärlek och mjuka vantar

rax

Swordsman
Jag sällar mig till Krilles plattformtänkande. Om du vet vilken typ av kampanj du tänker konstruera, se då till att förklara detta klart och tydligt för dina spelare. Istället för att du ska skriva rollpersonernas bakgrund är det upp till dem att anpassa sina idéer efter de givna ramarna.

Hur fasta ramarna för kampanjen är kan variera, men om det inte passar med en viss typ av yrken eller personligheter i kampanjen så får du klargöra detta för spelarna i förhand. Ta gärna tillfället i akt och beskriv vad kampanjen kommer att handla om också så slipper dina spelare känna att du bara är ute efter att begränsa deras val.

Och till sist - samarbeta med dina spelare. Om det t ex är Eon ni ska spela (noterade ditt favoritspel), var beredd att modifiera slag på bakgrundstabeller och dylikt för att det ska passa kampanjupplägget. Hjälp dina spelare att göra RPs som passar istället för att tvinga på dem en färdig levnadshistoria som de kanske inte kan eller vill leva upp till.

/Rax

neowyn

Swordsman
Rollpersonerna kommer de att få göra själva, det är bara delar av bakgrunden jag kommer att vara inne och peta i.

Den kampanj jag planerar att skriva kommer jag att försöka skicka upp på nätet och då är det svårt att fråga...
Det jag har tänkt är att ge vissa förslag på bakgrunder som jag utgår ifrån, sedan får naturligt vis SL själv modda hur mycket han vill.
Jag har dessutom ett annat problem, jag vill skriva en riktigt FET kampanj och den kommer antagligen ta lång tid att skriva, då är det svårt att fråga spelarna i min egen grupp. Det skulle bli lite som att fråga "hej vilken typ av rollperson kommer du vilja spela om 2 år?"
Det är visserligen görbart men risken att de sedan verkligen vill spela en sådan rollperson är kanske inte riktigt 100%

neowyn

Swordsman
Då tror jag faktiskt att vi menar ungefär samma sak bara det att vi sätter olika ord på det.
Det jag vill uppnå är att spelarna skall käna att vissa val blir lågiska för dem att välja

Mitt mål är att skriva en kampanj till Västmark där rollpersonerna ger sig ut på pilgrimsresa.
Problemet jag har är att vad skulle få rollpersonerna att ge sig av?
Jag har tänkt att skriva ett antal olika introduktioner till kampanjen beroende på vilken "arketyp" av RP som rollpersonerna väljer att spela sedan sedan kommer de säkert att behöva moddas när man väll är i situationen men jag skulle vilja ha så mycket materiall som möjligt klart då.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Kort och gott..

: ingenting av det du satt upp som bakgrund anser jag att spelarna blir lidande av, tvärtom. *S* Fördelen med en bakgrund som den här blir snarare att visa att det finns delar av omvärlden (framför allt valet av föräldrar och ätter) som står utanför spelarens direkta kontroll, åtminstone till en början. Verklighetstroget helt enkelt, det är svårt att kontrollera uppväxt, barndom och släkt. Go ahead, i say! :gremsmile:

Dock, om de är mycket missnöjda, så kan man ju alltid som sagt var, medelst spelardiskussion komma fram till lite modifieringar, beroende på vad de vill spela för karaktärer.

rax

Swordsman
Mitt mål är att skriva en kampanj till Västmark där rollpersonerna ger sig ut på pilgrimsresa.
Problemet jag har är att vad skulle få rollpersonerna att ge sig av?
Då rekommenderar jag snarare en annan modell. Starta ditt introduktionsäventyr med att rollpersonerna redan befinner sig på pilgrimsfärd. Inga val, inga krystade förklaringar om en spelare inte vill samarbeta med äventyrets grundpremisser - straight to the action, tack!

Jag har tänkt att skriva ett antal olika introduktioner till kampanjen beroende på vilken "arketyp" av RP som rollpersonerna väljer att spela sedan sedan kommer de säkert att behöva moddas när man väll är i situationen men jag skulle vilja ha så mycket materiall som möjligt klart då.
Här tycker jag det är viktigare att du har klart för dig själv varför rollpersonerna ska ge sig ut på pilgrimsfärd. Utgå ifrån detta när du förklarar för sina spelare vad som kan vara lämplig bakgrund/personlighet. Är det just en religiöst motiverad resa de ska ut på har du ju en gemensam hake på rollpersonerna redan där - alla måste tillhöra rätt religion och iaf utåt ta den på allvar. Du har dock kvar en viss spännvidd i vad som kan funka - en RP kanske är en djupt troende munk, en annan kanske en cynisk riddare som gör pilgrimsresan som straff eller av politiska skäl (det ser bra ut i resumén, typ).

Vad jag vill ha sagt är - försök inte göra för mycket själv! Du kan inte täcka alla möjliga scenarier hur du än gör, så håll fast vid din vision och samarbeta med spelarna om att ta fram lämpliga RPs - det är deras jobb (och nöje!).

/Rax

/Rax

Krille

Super Moderator
"Hur skulle en sådan plattform kunna se ut?"

Till exempel:

"Den här kampanjen kommer att handla om muntra fredlösa i Sherwoodskogen, och den kommer omfatta ondsinta normandiska adelsherrar som passar på att roffa åt sig vad de kan när kungen är på korståg."

Det ger spelarna ganska raka rör om vad kampanjen ska handla om, och talar om vad den har för fokus. Från den plattformen kan spelarna nu skapa intressanta rollpersoner:

"Jag vill spela en kille som är en jävel på att skjuta båge."
"Jag vill spela en vandrande trubadur!"
"Jag vill spela ett blocker, alltså en stor stadig kille som man helt enkelt inte rubbar på."
"Jag vill spela en försupen munk som sällat sig till de fredlösa som biktfader och... ehrm... frilansande kämpe."
"Jag vill spela normandisk adelstös."

*tystnad*

"Ta om det där är du snäll!"
"Jag vill spela normandisk adelstös."
"Men det är en fredlöskampanj! Normanderna är onda!"
"Måste alla normander vara onda? Kan det inte finnas nån som sympatiserar med saxarna?"
"Jomen... du kommer ju inte få så mycket att göra medan de andra flänger i skogen."
"Å, det gör inget, jag har ju Friskis och Svettis och Kårfum att tänka på, så jag kan inte vara med jämt. Ha lite framförhållning på tiderna, bara."
"Jomen..."
"Men det passar skitbra! De fredlösa kan få lite information bakvägen, och det kan bli en massa intriger och romantik, och skulle det visa sig att det inte funkar så får adelstösen fly ut i skogen istället, och då kommer det en massa krångel med en bortskämd adelstös som inte är van vid ett hårt liv bland råbarkade saxare, å sånt kan man göra bra äventyr av. Eller hur?"
"Äööuuummm..."
"Men kom igen nu..."
"Nja, jag vet inte..."
Killen som spelar bågskytt: "Men jag tycker det låter skitbra! Det blir lite Romeo och Julia över det, samtidigt som det blir en sjujefla häftig matiné-känsla. Snälla, kan inte hon få spela det? Jag vill ju göra ett sånt där idiotanfall mot slottet för att rädda jungfrun i nöd..."

Krille

Super Moderator
"Mitt mål är att skriva en kampanj till Västmark där rollpersonerna ger sig ut på pilgrimsresa. Problemet jag har är att vad skulle få rollpersonerna att ge sig av?"

Är inte det spelarnas problem? Säg åt dem, "den här kampanjen handlar om en pilgrimsresa, så era rollpersoner ska ut på en pilgrimsfärd, så se till att komma på ett skäl." Det är den givna premissen. Rollpersoner som inte ska ut på pilgrimsfärd godkänns inte.

Troberg

Sinister eater
Re: Kort och gott..

: ingenting av det du satt upp som bakgrund anser jag att spelarna blir lidande av, tvärtom. *S* Fördelen med en bakgrund som den här blir snarare att visa att det finns delar av omvärlden (framför allt valet av föräldrar och ätter) som står utanför spelarens direkta kontroll, åtminstone till en början.
Japp, dessutom så kan det ju mycket väl vara så att spelarna inte har spelat i den världen förut och därför inte vet tillräckligt mycket för att göra en vettig bakgrund på egen hand.

Troberg

Sinister eater
Till exempel:

"Den här kampanjen kommer att handla om muntra fredlösa i Sherwoodskogen, och den kommer omfatta ondsinta normandiska adelsherrar som passar på att roffa åt sig vad de kan när kungen är på korståg."

Det ger spelarna ganska raka rör om vad kampanjen ska handla om, och talar om vad den har för fokus. Från den plattformen kan spelarna nu skapa intressanta rollpersoner
Jag använde en gång i tiden kampanjformulär, där jag beskrev vad kampanjen gick ut på, vilken typ av värld det var, vilken känsla den hade, vilka typer av karaktärer som var lämpliga, olämpliga och förbjudna, vilka färdigheter, fördelar, nackdelar, bakgrunder och så vidare som var lämpliga, olämpliga och förbjudna. På så sätt fick alla samma info och samma förutsättningar och ingen kunde klaga på att de inte visste om något.

Numera är jag för lat för sådant. Synd, det funkade rätt så bra.

sockerpappan

Veteran
ett sätt jag har experimenterat med lite är att först låta spelarna prata igenom en bakomliggande grupp, dvs där de sätter sig ner och gör embryon till alla karaktärer utifrån några förutsättningar, exempelvis att det skall vara en fungernande grupp som har anledningar att träffas minst 2-3 gånger i veckan och de skall alla bo i Borås. De får diskutera runt tills alla kan tänka sig spela alla embryon, vilket brukar ta runt 3 timmar för 4 spelare. Även jag som spelledare lägger in förslag på karaktärer som gruppen kan ta med eller slänga. Efter skapandet av dessa embyron så lottas de ut i gruppen. Därefter får varje spelare utforma sin karaktär utifrån de riktlinjer som gruppen betämmt om det embryot de fick. Fördelen är att alla karaktärer får en naturligplats i gruppen och alla karaktärer blir balanserade mot de övriga plus att alla blir lite genomtänkta. De "lataste" i gruppen som inte skulle tänka så mycket på sina karaktärer blir hjälpa av de andra. Det är lite PBL, man tar tillvara på gruppens resurser.

Troberg

Sinister eater
ett sätt jag har experimenterat med lite är att först låta spelarna prata igenom en bakomliggande grupp, dvs där de sätter sig ner och gör embryon till alla karaktärer utifrån några förutsättningar, exempelvis att det skall vara en fungernande grupp som har anledningar att träffas minst 2-3 gånger i veckan och de skall alla bo i Borås. De får diskutera runt tills alla kan tänka sig spela alla embryon, vilket brukar ta runt 3 timmar för 4 spelare. Även jag som spelledare lägger in förslag på karaktärer som gruppen kan ta med eller slänga. Efter skapandet av dessa embyron så lottas de ut i gruppen. Därefter får varje spelare utforma sin karaktär utifrån de riktlinjer som gruppen betämmt om det embryot de fick.
Men blir det inte jobbigt att börja varje kampanj med ett antal förlossningar?!?!?!