Nekromanti Rollpersons-tips!

G

Guest

Guest
Varje person skapar karaktärer så som de vill, men detta relativt nyfunna sätt är förhoppningsvis värt att föreslå.

Idén (och målet) handlar om att ingen ska utbrista "Jaha, vad ska det bli den här gången då?" när rollpersonsskapandet startar.
Processen är som sådan att i minst en veckas tid skall spelarna bolla med ideér gällande fysionomi, mentalitet, världssyn, historia etc. vad gäller karaktären och sedan med hjälp av tärningarna slå fram det som krävs mellan raderna: det praktiska...
Jag, tillexempel, börjar alltid med att grundligt överväga vad som vore roligt att spela (helt utan powerplay tankar), sedan avgöra hur pass denna rollperson skulle göra sig i gruppen (och vid behov återgå till förra steget). När detta bekräftas kommer allt detta gällande Utseende, fysionomi (ärr, kroppshållning etc.); sedan vidare till Mentalitet (tro, livsfilosofi, dömande av andra, värdesatta karaktärsdrag etc.) och sedan historia (barndomen och uppväxten, helt enkelt) samt yrke (som man vanligen har funderat ut vid det här laget)...

Detta fungerar garanterat och förhöjer inte bara skaparglädjen utan sätter även färg på spelandet!

Hartland

Warrior
Utöver på att jag är riktigt kass på att beskriva hur han ser ut utseende mässigt så är det så jag redan gör. Problemet med sådana karaktärer för mig är att dom ofta saknar brister. Eller snarare saker som dom är dåliga på, typ låga atribut. Kan hända att dom är fyllegubbar eller nått men det är bara då det pasaar in. Tror jag dock på senare tid komit över denna blockering... Vad brukar dina gubbar vara dåliga på?

/Hartland... sömnig...